De Jong’s krimpt in: ‘groot ligt ons niet’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het is een opvallende beweging: terwijl de meeste dealerbedrijven zoeken naar schaalvergroting, bouwt De Jong`s de activiteiten juist af. In Zoetermeer stopte het bedrijf met Citroën (Seat-dealer Van der Linden is de nieuwe bewoner van het pand), en eerder al werden enkele vestigingen verkocht aan Motorhuis en Autohaag Zeeuw. “We gaan ons concentreren op onze vestigingen in Katwijk (Renault, Citroën, Dacia en een schadebedrijf, red) en Leiderdorp (universeel, red)”, aldus eigenaar Harold de Jong.

`Het bedrijf werd te groot om te managen`
“Een klein bedrijf past ons beter. Termen als corporate governance en dergelijke liggen ons niet”, zegt De Jong, die erkent dat hij onvoldoende voorbereid was op de veranderingen die groei met zich mee brengen. “Ons management was niet berekend op de omvang die het bedrijf uiteindelijk had, en daar ben ik verantwoordelijk voor.”
Het bedrijf reorganiseerde meerdere malen en kromp van zeven naar drie vestigingen. Het personeelsbestand slonk van ruim 225 naar 84 medewerkers.

Met de huidige bedrijfsomvang kan De Jong prima uit de voeten. Een autobedrijf moet of heel groot zijn of lokaal heel sterk, stelt De Jong. “Wij zijn dat laatste. Het is dan veel gemakkelijker om zelf actief te zijn in de vestigingen en te zien wat er gebeurt. Als een organisatie groter wordt, wordt je afhankelijker van onder meer softwarepakketten. Maar die pakketten worden vaak als excuus gebruikt om niet over de eigen muren heen te hoeven kijken. Terwijl ieder klantcontact van grote waarde is, ongeacht welke afdeling en belang. Maar een verkoopadviseur moet ook onderhoudscontracten verkopen.”

`We moeten hier doorheen komen.`
De Jong gaat zich in de komende jaren weer sterk lokaal profileren. Zo zal het samenwerkingen aangaan met lokale bedrijven, bijvoorbeeld om klantenacties mogelijk te maken. “Wij moeten met alle medewerkers hard aan het werk om dit huidige economische klimaat door te komen, zodat we de continuïteit van ons familiebedrijf ook de volgende 50 jaar kunnen waarborgen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

De Jong’s krimpt in: ‘groot ligt ons niet’ | Automotive Online

De Jong’s krimpt in: ‘groot ligt ons niet’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het is een opvallende beweging: terwijl de meeste dealerbedrijven zoeken naar schaalvergroting, bouwt De Jong`s de activiteiten juist af. In Zoetermeer stopte het bedrijf met Citroën (Seat-dealer Van der Linden is de nieuwe bewoner van het pand), en eerder al werden enkele vestigingen verkocht aan Motorhuis en Autohaag Zeeuw. “We gaan ons concentreren op onze vestigingen in Katwijk (Renault, Citroën, Dacia en een schadebedrijf, red) en Leiderdorp (universeel, red)”, aldus eigenaar Harold de Jong.

`Het bedrijf werd te groot om te managen`
“Een klein bedrijf past ons beter. Termen als corporate governance en dergelijke liggen ons niet”, zegt De Jong, die erkent dat hij onvoldoende voorbereid was op de veranderingen die groei met zich mee brengen. “Ons management was niet berekend op de omvang die het bedrijf uiteindelijk had, en daar ben ik verantwoordelijk voor.”
Het bedrijf reorganiseerde meerdere malen en kromp van zeven naar drie vestigingen. Het personeelsbestand slonk van ruim 225 naar 84 medewerkers.

Met de huidige bedrijfsomvang kan De Jong prima uit de voeten. Een autobedrijf moet of heel groot zijn of lokaal heel sterk, stelt De Jong. “Wij zijn dat laatste. Het is dan veel gemakkelijker om zelf actief te zijn in de vestigingen en te zien wat er gebeurt. Als een organisatie groter wordt, wordt je afhankelijker van onder meer softwarepakketten. Maar die pakketten worden vaak als excuus gebruikt om niet over de eigen muren heen te hoeven kijken. Terwijl ieder klantcontact van grote waarde is, ongeacht welke afdeling en belang. Maar een verkoopadviseur moet ook onderhoudscontracten verkopen.”

`We moeten hier doorheen komen.`
De Jong gaat zich in de komende jaren weer sterk lokaal profileren. Zo zal het samenwerkingen aangaan met lokale bedrijven, bijvoorbeeld om klantenacties mogelijk te maken. “Wij moeten met alle medewerkers hard aan het werk om dit huidige economische klimaat door te komen, zodat we de continuïteit van ons familiebedrijf ook de volgende 50 jaar kunnen waarborgen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.