Hofstede is een zelfdoener die niet terugdeinst voor avontuur

Interview | Jan Hofstede (Zeeuw & Zeeuw): Een actieve dealer wordt gewaardeerd

Interview • Jan Hofstede is nu ruim een jaar ceo van dealerholding Zeeuw & Zeeuw. Hij omringt zich graag met energieke mensen en houdt absoluut niet van passiviteit. “Eigen verantwoordelijkheid moet je naar je toe trekken”, vindt hij. Zelf deinst hij niet terug voor nieuwe dingen.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Jan Hofstede, ceo van Zeeuw & Zeeuw. (Foto's: Maurits van Hout)

De naam Autohaag Zeeuw verandert in Zeeuw & Zeeuw. Wat zegt die naamswijziging over het bedrijf?

“Er zijn weinig geschikte momenten om een naamswijziging te kunnen doorvoeren. Het afscheid van Piet Zeeuw vorig jaar en het aantreden van het nieuwe managementteam is zo’n moment. We zijn op de naam Zeeuw & Zeeuw gekomen omdat we het belangrijk vinden om uit te dragen dat we een familiebedrijf zijn. Dat geeft toch een minder afstandelijk gevoel en heeft een warmere klank dan Autohaag Zeeuw. Dat familiegevoel koesteren we graag.”

Hoe wil Zeeuw & Zeeuw zich onderscheiden van andere dealerbedrijven?

“Er zijn niet zoveel dealerbedrijven meer die nog een echt familiebedrijf zijn. Daarin proberen we ons ook te onderscheiden van de rest en proberen we de dingen echt anders te doen dan anderen. Een persoonlijke invulling en gastheerschap staan centraal. We hebben zeven Renault-dealerbedrijven, maar ze zijn geen van alle hetzelfde: juist omdat we vestigingsmanagers de ruimte geven en de lokale binding koesteren. Medewerkers moeten die ruimte en vrijheid voelen. Daar worden zij
en onze organisatie beter van. Die persoonlijke invulling en eigen initiatieven voegen iets toe en zorgen voor een grote herkenbaarheid bij onze klanten. Natuurlijk gebeurt dat allemaal binnen de bewegingsruimte van de fabrikant. Maar let op, een actieve dealer wordt door de fabrikant alleen maar gewaardeerd.”

Eerder zei u dat het bedrijf door de naamswijziging niet verandert in een multibrand dealergroep (het bedrijf voert meerdere merken, zie kader). Waarom vindt u dat zo belangrijk?

“Ik denk dat het heel belangrijk is dat mensen toegewijd en gefocust aan één merk werken. Daardoor begrijpen ze het dna van het merk ook beter. Ik ben ervan overtuigd dat de klanten dat ook zo ervaren. De merken en vestigingen mogen zeker met elkaar concurreren. Dat maakt de interne organisatie alleen maar scherper en alerter.”

jan hofstede 0031

In het kort: Jan Hofstede

Geboortedatum: 14 maart 1965 / Woonplaats: Everdingen / Relatie: getrouwd met Esther, geen kinderen Hobby’s: basketbal, hardlopen en reizen Carrière: 2018-heden ceo Zeeuw & Zeeuw, 2009-2018, directeur Autohaag Zeeuw, 2003-2007 financieel directeur Janssens Automotive Breda, 2000-heden cfo Incontrole Simulations Solutions, 1995-2000 financieel directeur Kroon Autobedrijven, 1991-1995 financieel controller Kroon autobedrijven.

Hoe omschrijft u uw managementstijl?

“Als direct. Ik houd van mensen om me heen die energie geven. Passiviteit wordt bij ons niet gewaardeerd. Ik houd niet van klagers. Als je vindt dat je niet genoeg vertrouwen of verantwoordelijkheid krijgt, moet je het zelf meer naar je toe trekken. Eigen initiatief en kritisch meedenken stel ik op prijs. We zijn een bedrijf van doeners en geven mensen de ruimte,ook om fouten te maken. En ik hecht sterk aan het familiegevoel; ik ben geen familie, maar voel me één met dit bedrijf.”

U bent algemeen directeur van een managementteam met vijf leden, waaronder de twee dochters en eigenaren Michèle en Marie-Lise Zeeuw. Wie neemt de definitieve beslissing?

“Ik. We voeren gezamenlijk de leiding en dat gaat heel soepel. Michèle en Marie-Lise blijven liever op de achtergrond en hebben mij naar voren geschoven. Natuurlijk is de dynamiek nu anders. Jarenlang werkte ik intensief samen met Piet Zeeuw, nu bestaat het team voor 40 procent uit vrouwen. Dat voegt zeker een nieuwe dimensie toe en zorgt dat we scherp blijven.”

Renault registreerde tot en met september maar liefst 45 procent minder auto’s. Hoe pak je dit op als dealerbedrijf?

“Ik ben blij dat wij niet van één merk afhankelijk zijn, want dan ben je als bedrijf heel gevoelig voor zulke dips. Renault heeft te lang gewacht met goede opvolgers van Capture en Clio, waardoor die modellen een te lange uitloop hebben gehad. Overigens gaat het in de aftersales en occasionverkoop nog steeds goed met Renault en ook op elektrisch gebied gebeurt er veel. Ook voor Nissan was het moeilijk. Maar met de Qashqai, de nieuwe Juke en de Leaf zal de verkoop weer aantrekken. Kia vaak wordt onderschat. Maar dat merk brengt nu een brede mix aan modellen voor een breed publiek. Vooral dankzij de Kia Niro wordt het een groot merk. Met Ford hebben we nog geen lange historie en zijn we in 2015 met een blanco vel
begonnen. Wij zijn er tevreden over.”

Heeft u verdere uitbreidingsplannen met het bedrijf?

“Ik zie zeker groeimogelijkheden. We kijken voortdurend om ons heen, want uitbreiding moet wel in onze strategie passen en genoeg volume meebrengen. Ik verwacht dat er nog wel verkooppunten gaan verdwijnen. Dat biedt ons weer genoeg kans voor overnames. Ik denk dat het lastige jaren worden, maar daar zijn we op voorbereid. We hebben een flexibele schil; onze panden zijn deels gehuurd met kortlopende contracten en deels eigendom, waardoor we snel kunnen schakelen. En we hebben een platte organisatie die snel kan reageren.”

Jullie zijn heel actief met goede doelen, zoals Amref Flying Doctors en Zeeuw & Zeeuw Feyenoord basketbal. Waarom?

“Ik vind het normaal dat je als bedrijf betrokken bent bij de wereld om je heen en dat ook toont. We nodigen onze particuliere klanten bijvoorbeeld uit voor basketbalwedstrijden. De nieuwverkoop op de particuliere markt wordt misschien lager, wij vergeten dat marktsegment zeker niet: ook omdat we de regionale rol belangrijk vinden. Maatschappelijke betrokkenheid is ook goed voor je eigen medewerkers, want je laat als werkgever ook zien dat er meer is dan werk.”

Wat vindt u belangrijk naast uw werk?

“Ik houd van uitdagingen en avontuur in mijn werk én in mijn privéleven. Afgelopen zomer heb ik 600 kilometer op een mountainbike afgelegd in Oeganda voor de Africa Classic van Amref. Ik had nog nooit op een mountainbike gezeten en heb veel getraind. Op de fiets ervaar je alles om je heel intensief, dat is erg bijzonder.” “Ik kom al vanaf mijn 24ste graag in Afrika. Mijn zus woont in Zambia. Ik bezocht haar vaak en heb er veel rondgereisd. Ik vind de mensen er erg aardig, de wildparken zijn prachtig en ik denk dat het goed is met andere culturen kennis te maken. Het verbreedt je horizon.”

Over Zeeuw & Zeeuw

Dealerholding Zeeuw & Zeeuw is de nieuwe naam van Autohaag Zeeuw en voert de merken Renault, Dacia, Ford, Kia, Nissan en Mitsubishi. Piet Zeeuw begon in 1972 als Renault-dealer in Den Haag, fuseerde in 2002 met Zeeuw Autobedrijven en nam in 2007 nog Renault-dealer Van Marwijk over. In 2013 kwam daar Kia bij en startten de dochters Zeeuw met Nissan. Door de overname van vier Van Bunningen-vestigingen in 2015 kwam daar ook het dealerschap van Ford bij.

Piet Zeeuw was tot juni vorig jaar directeur-eigenaar en vervolgens werden zijn dochters Michèle en Marie-Lise Zeeuw aandeelhouder en directielid. Sindsdien bestaat het directieteam uit Jan Hofstede (ceo), Michèle (verantwoordelijk voor Nissan en Mitsubishi), Marie-Lise (Kia), Max van den Boogaard (Ford) en Marco Ligtelijn (Renault-Dacia). Het bedrijf was finalist in de verkiezing Automotive Company of the Year 2017-2008 en staat op de zesde plaats in de Dealerholding Top 60. Het bedrijf telt 450 medewerkers en 27 bedrijven, waaronder 24 dealervestigingen, Forward Lease, een schadeherstelbedrijf en een verzekeringsbedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Interview | Jan Hofstede (Zeeuw & Zeeuw): Een actieve dealer wordt gewaardeerd | Automotive Online
Hofstede is een zelfdoener die niet terugdeinst voor avontuur

Interview | Jan Hofstede (Zeeuw & Zeeuw): Een actieve dealer wordt gewaardeerd

Interview • Jan Hofstede is nu ruim een jaar ceo van dealerholding Zeeuw & Zeeuw. Hij omringt zich graag met energieke mensen en houdt absoluut niet van passiviteit. “Eigen verantwoordelijkheid moet je naar je toe trekken”, vindt hij. Zelf deinst hij niet terug voor nieuwe dingen.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Jan Hofstede, ceo van Zeeuw & Zeeuw. (Foto's: Maurits van Hout)

De naam Autohaag Zeeuw verandert in Zeeuw & Zeeuw. Wat zegt die naamswijziging over het bedrijf?

“Er zijn weinig geschikte momenten om een naamswijziging te kunnen doorvoeren. Het afscheid van Piet Zeeuw vorig jaar en het aantreden van het nieuwe managementteam is zo’n moment. We zijn op de naam Zeeuw & Zeeuw gekomen omdat we het belangrijk vinden om uit te dragen dat we een familiebedrijf zijn. Dat geeft toch een minder afstandelijk gevoel en heeft een warmere klank dan Autohaag Zeeuw. Dat familiegevoel koesteren we graag.”

Hoe wil Zeeuw & Zeeuw zich onderscheiden van andere dealerbedrijven?

“Er zijn niet zoveel dealerbedrijven meer die nog een echt familiebedrijf zijn. Daarin proberen we ons ook te onderscheiden van de rest en proberen we de dingen echt anders te doen dan anderen. Een persoonlijke invulling en gastheerschap staan centraal. We hebben zeven Renault-dealerbedrijven, maar ze zijn geen van alle hetzelfde: juist omdat we vestigingsmanagers de ruimte geven en de lokale binding koesteren. Medewerkers moeten die ruimte en vrijheid voelen. Daar worden zij
en onze organisatie beter van. Die persoonlijke invulling en eigen initiatieven voegen iets toe en zorgen voor een grote herkenbaarheid bij onze klanten. Natuurlijk gebeurt dat allemaal binnen de bewegingsruimte van de fabrikant. Maar let op, een actieve dealer wordt door de fabrikant alleen maar gewaardeerd.”

Eerder zei u dat het bedrijf door de naamswijziging niet verandert in een multibrand dealergroep (het bedrijf voert meerdere merken, zie kader). Waarom vindt u dat zo belangrijk?

“Ik denk dat het heel belangrijk is dat mensen toegewijd en gefocust aan één merk werken. Daardoor begrijpen ze het dna van het merk ook beter. Ik ben ervan overtuigd dat de klanten dat ook zo ervaren. De merken en vestigingen mogen zeker met elkaar concurreren. Dat maakt de interne organisatie alleen maar scherper en alerter.”

jan hofstede 0031

In het kort: Jan Hofstede

Geboortedatum: 14 maart 1965 / Woonplaats: Everdingen / Relatie: getrouwd met Esther, geen kinderen Hobby’s: basketbal, hardlopen en reizen Carrière: 2018-heden ceo Zeeuw & Zeeuw, 2009-2018, directeur Autohaag Zeeuw, 2003-2007 financieel directeur Janssens Automotive Breda, 2000-heden cfo Incontrole Simulations Solutions, 1995-2000 financieel directeur Kroon Autobedrijven, 1991-1995 financieel controller Kroon autobedrijven.

Hoe omschrijft u uw managementstijl?

“Als direct. Ik houd van mensen om me heen die energie geven. Passiviteit wordt bij ons niet gewaardeerd. Ik houd niet van klagers. Als je vindt dat je niet genoeg vertrouwen of verantwoordelijkheid krijgt, moet je het zelf meer naar je toe trekken. Eigen initiatief en kritisch meedenken stel ik op prijs. We zijn een bedrijf van doeners en geven mensen de ruimte,ook om fouten te maken. En ik hecht sterk aan het familiegevoel; ik ben geen familie, maar voel me één met dit bedrijf.”

U bent algemeen directeur van een managementteam met vijf leden, waaronder de twee dochters en eigenaren Michèle en Marie-Lise Zeeuw. Wie neemt de definitieve beslissing?

“Ik. We voeren gezamenlijk de leiding en dat gaat heel soepel. Michèle en Marie-Lise blijven liever op de achtergrond en hebben mij naar voren geschoven. Natuurlijk is de dynamiek nu anders. Jarenlang werkte ik intensief samen met Piet Zeeuw, nu bestaat het team voor 40 procent uit vrouwen. Dat voegt zeker een nieuwe dimensie toe en zorgt dat we scherp blijven.”

Renault registreerde tot en met september maar liefst 45 procent minder auto’s. Hoe pak je dit op als dealerbedrijf?

“Ik ben blij dat wij niet van één merk afhankelijk zijn, want dan ben je als bedrijf heel gevoelig voor zulke dips. Renault heeft te lang gewacht met goede opvolgers van Capture en Clio, waardoor die modellen een te lange uitloop hebben gehad. Overigens gaat het in de aftersales en occasionverkoop nog steeds goed met Renault en ook op elektrisch gebied gebeurt er veel. Ook voor Nissan was het moeilijk. Maar met de Qashqai, de nieuwe Juke en de Leaf zal de verkoop weer aantrekken. Kia vaak wordt onderschat. Maar dat merk brengt nu een brede mix aan modellen voor een breed publiek. Vooral dankzij de Kia Niro wordt het een groot merk. Met Ford hebben we nog geen lange historie en zijn we in 2015 met een blanco vel
begonnen. Wij zijn er tevreden over.”

Heeft u verdere uitbreidingsplannen met het bedrijf?

“Ik zie zeker groeimogelijkheden. We kijken voortdurend om ons heen, want uitbreiding moet wel in onze strategie passen en genoeg volume meebrengen. Ik verwacht dat er nog wel verkooppunten gaan verdwijnen. Dat biedt ons weer genoeg kans voor overnames. Ik denk dat het lastige jaren worden, maar daar zijn we op voorbereid. We hebben een flexibele schil; onze panden zijn deels gehuurd met kortlopende contracten en deels eigendom, waardoor we snel kunnen schakelen. En we hebben een platte organisatie die snel kan reageren.”

Jullie zijn heel actief met goede doelen, zoals Amref Flying Doctors en Zeeuw & Zeeuw Feyenoord basketbal. Waarom?

“Ik vind het normaal dat je als bedrijf betrokken bent bij de wereld om je heen en dat ook toont. We nodigen onze particuliere klanten bijvoorbeeld uit voor basketbalwedstrijden. De nieuwverkoop op de particuliere markt wordt misschien lager, wij vergeten dat marktsegment zeker niet: ook omdat we de regionale rol belangrijk vinden. Maatschappelijke betrokkenheid is ook goed voor je eigen medewerkers, want je laat als werkgever ook zien dat er meer is dan werk.”

Wat vindt u belangrijk naast uw werk?

“Ik houd van uitdagingen en avontuur in mijn werk én in mijn privéleven. Afgelopen zomer heb ik 600 kilometer op een mountainbike afgelegd in Oeganda voor de Africa Classic van Amref. Ik had nog nooit op een mountainbike gezeten en heb veel getraind. Op de fiets ervaar je alles om je heel intensief, dat is erg bijzonder.” “Ik kom al vanaf mijn 24ste graag in Afrika. Mijn zus woont in Zambia. Ik bezocht haar vaak en heb er veel rondgereisd. Ik vind de mensen er erg aardig, de wildparken zijn prachtig en ik denk dat het goed is met andere culturen kennis te maken. Het verbreedt je horizon.”

Over Zeeuw & Zeeuw

Dealerholding Zeeuw & Zeeuw is de nieuwe naam van Autohaag Zeeuw en voert de merken Renault, Dacia, Ford, Kia, Nissan en Mitsubishi. Piet Zeeuw begon in 1972 als Renault-dealer in Den Haag, fuseerde in 2002 met Zeeuw Autobedrijven en nam in 2007 nog Renault-dealer Van Marwijk over. In 2013 kwam daar Kia bij en startten de dochters Zeeuw met Nissan. Door de overname van vier Van Bunningen-vestigingen in 2015 kwam daar ook het dealerschap van Ford bij.

Piet Zeeuw was tot juni vorig jaar directeur-eigenaar en vervolgens werden zijn dochters Michèle en Marie-Lise Zeeuw aandeelhouder en directielid. Sindsdien bestaat het directieteam uit Jan Hofstede (ceo), Michèle (verantwoordelijk voor Nissan en Mitsubishi), Marie-Lise (Kia), Max van den Boogaard (Ford) en Marco Ligtelijn (Renault-Dacia). Het bedrijf was finalist in de verkiezing Automotive Company of the Year 2017-2008 en staat op de zesde plaats in de Dealerholding Top 60. Het bedrijf telt 450 medewerkers en 27 bedrijven, waaronder 24 dealervestigingen, Forward Lease, een schadeherstelbedrijf en een verzekeringsbedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.