Autonieuws | Hitpotentie

Autonieuws • Bij importeur Pon denken ze goud in handen te hebben met de nieuwe Skoda Enyaq, een elektrische suv van iets meer dan 40 duizend euro voor de versie met 62 kWh accu. Het aantal voorbestellingen is groot. Maar tegelijkertijd houden de zorgen over de softwareproblemen bij de EV’s van het VW-concern aan. De grote vraag is of deze problemen inmiddels getackeld zijn.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Skoda ENYAQ (Beeld: Skoda)

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

De vanafprijs is goed en van alle auto’s op VW’s modulaire elektrische platform is dit de ruimste. En Skoda heeft een goede naam op het gebied van interieurfunctionaliteiten.

Wat in zijn nadeel?

Het VW-concern heeft zich lelijk in de voet geschoten met de ogenschijnlijk gehaaste komst van de ID.3, die zoveel bugs heeft dat sommige exemplaren onrijdbaar zijn.

Consumentenpotentieel:

Een 9. Ondanks de matige start van Volkswagens EV-offensief scoren de ID’s zakelijk enorm goed. Als de betrouwbaarheid en het gebruiksgemak verbeteren, kan dit weleens een gigantische hit worden.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

Hij heeft voldoende been- en kofferruimte en er kan een trekhaak aan. Standaard uitgerust met een 3-fase laadsysteem en optioneel met een goede snellaadfunctionaliteit. We verwachten dat het design bij veel mensen in de smaak zal vallen. En de vanafprijs is interessant.

Wat in zijn nadeel?

Dat er een meerprijs betaald moet worden voor opties zoals een hogere snellaadcapactiteit. En de tijd zal leren of de softwareproblemen zijn opgelost.

Leasepotentieel:

Een 8.

Joost Klaren, restwaarde­specialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

Ook hier komt de traditionele Skoda waarde van value-for-money goed tot zijn recht. Voor de prijs van een ID.3 rijd je in het formaat van een ID.4. Dat is gunstig voor de restwaarde.

En wat de zwakke?

Voor 30 duizend koopt je een MG ZS. En voor 40 duizend heb je ook een groot aantal aantrekkelijke benzine-suv’s. Voor de optimale range (de 80 kWh versie) komt er 7.000 euro bij. Met elke nieuwe EV kan de nieuwprijs en restwaarde onder druk komen te staan.

Restwaardepotentieel

Een 8,5. De Enyaq is – voorlopig – een prima aanbieding.

Hans den Hollander, fleet-manager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?

De Enyaq valt – op een tientje na – binnen de 12 procent bijtelling, dus dat gaat waarchijnlijk wel een gewilde keuze worden in de zakelijke wagenparken die gestuurd worden op lage uitstoot. De auto oogt aantrekkelijk, en als elektrische suv zit hij in het juiste segment.

Wat in zijn nadeel?

Alleen tegen meerprijs is echt snelladen beschikbaar. Voor zakelijke rijders die er ook mee op vakantie willen zal dat wellicht een obstakel vormen: je wilt toch wel met korte stops naar je bestemming in het zuiden rijden.

Fleetpotentieel:

Een 8, vooral ingegeven door de bijtelling.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Enyaq interessant?

De Enyaq is de volgende in een lange reeks van modellen die nog gaan komen op het MEB-platform. De auto komt in eerste instantie met twee accu-pakketten; de ‘60’ (58kWh) en ‘80’ (77kWh). Er komt een 4×4-versie en een sportieve RS. De Enyaq kan maximaal 1.000 kilogram trekken en de op termijn leverbare 4×4 zelfs 1.200 kg.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

Veel van de bedieningsfuncties werken via het centrale touchscreen. Het is afwachten of Skoda dit beter voor elkaar heeft dan bij de ID-modellen het geval is. Snelladen kan standaard met een magere 50kW. Ook een warmtepomp is niet standaard, maar kan als optie worden besteld.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (in vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

Een EV heeft in de regel weinig onderhoud nodig. De Enyaq wordt inclusief 6 jaar onderhoud geleverd. Op de accu zit 8 jaar (max 160.000 kilometer) garantie, op de rest van de auto slechts 2 jaar. Houd rekening met forse bandenkosten, standaard staat de Enyaq al op 19 inch.

Welk cijfer geven jullie de auto?

Een 8.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Hitpotentie | Automotive Online

Autonieuws | Hitpotentie

Autonieuws • Bij importeur Pon denken ze goud in handen te hebben met de nieuwe Skoda Enyaq, een elektrische suv van iets meer dan 40 duizend euro voor de versie met 62 kWh accu. Het aantal voorbestellingen is groot. Maar tegelijkertijd houden de zorgen over de softwareproblemen bij de EV’s van het VW-concern aan. De grote vraag is of deze problemen inmiddels getackeld zijn.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Skoda ENYAQ (Beeld: Skoda)

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

De vanafprijs is goed en van alle auto’s op VW’s modulaire elektrische platform is dit de ruimste. En Skoda heeft een goede naam op het gebied van interieurfunctionaliteiten.

Wat in zijn nadeel?

Het VW-concern heeft zich lelijk in de voet geschoten met de ogenschijnlijk gehaaste komst van de ID.3, die zoveel bugs heeft dat sommige exemplaren onrijdbaar zijn.

Consumentenpotentieel:

Een 9. Ondanks de matige start van Volkswagens EV-offensief scoren de ID’s zakelijk enorm goed. Als de betrouwbaarheid en het gebruiksgemak verbeteren, kan dit weleens een gigantische hit worden.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

Hij heeft voldoende been- en kofferruimte en er kan een trekhaak aan. Standaard uitgerust met een 3-fase laadsysteem en optioneel met een goede snellaadfunctionaliteit. We verwachten dat het design bij veel mensen in de smaak zal vallen. En de vanafprijs is interessant.

Wat in zijn nadeel?

Dat er een meerprijs betaald moet worden voor opties zoals een hogere snellaadcapactiteit. En de tijd zal leren of de softwareproblemen zijn opgelost.

Leasepotentieel:

Een 8.

Joost Klaren, restwaarde­specialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

Ook hier komt de traditionele Skoda waarde van value-for-money goed tot zijn recht. Voor de prijs van een ID.3 rijd je in het formaat van een ID.4. Dat is gunstig voor de restwaarde.

En wat de zwakke?

Voor 30 duizend koopt je een MG ZS. En voor 40 duizend heb je ook een groot aantal aantrekkelijke benzine-suv’s. Voor de optimale range (de 80 kWh versie) komt er 7.000 euro bij. Met elke nieuwe EV kan de nieuwprijs en restwaarde onder druk komen te staan.

Restwaardepotentieel

Een 8,5. De Enyaq is – voorlopig – een prima aanbieding.

Hans den Hollander, fleet-manager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?

De Enyaq valt – op een tientje na – binnen de 12 procent bijtelling, dus dat gaat waarchijnlijk wel een gewilde keuze worden in de zakelijke wagenparken die gestuurd worden op lage uitstoot. De auto oogt aantrekkelijk, en als elektrische suv zit hij in het juiste segment.

Wat in zijn nadeel?

Alleen tegen meerprijs is echt snelladen beschikbaar. Voor zakelijke rijders die er ook mee op vakantie willen zal dat wellicht een obstakel vormen: je wilt toch wel met korte stops naar je bestemming in het zuiden rijden.

Fleetpotentieel:

Een 8, vooral ingegeven door de bijtelling.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Enyaq interessant?

De Enyaq is de volgende in een lange reeks van modellen die nog gaan komen op het MEB-platform. De auto komt in eerste instantie met twee accu-pakketten; de ‘60’ (58kWh) en ‘80’ (77kWh). Er komt een 4×4-versie en een sportieve RS. De Enyaq kan maximaal 1.000 kilogram trekken en de op termijn leverbare 4×4 zelfs 1.200 kg.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

Veel van de bedieningsfuncties werken via het centrale touchscreen. Het is afwachten of Skoda dit beter voor elkaar heeft dan bij de ID-modellen het geval is. Snelladen kan standaard met een magere 50kW. Ook een warmtepomp is niet standaard, maar kan als optie worden besteld.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (in vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

Een EV heeft in de regel weinig onderhoud nodig. De Enyaq wordt inclusief 6 jaar onderhoud geleverd. Op de accu zit 8 jaar (max 160.000 kilometer) garantie, op de rest van de auto slechts 2 jaar. Houd rekening met forse bandenkosten, standaard staat de Enyaq al op 19 inch.

Welk cijfer geven jullie de auto?

Een 8.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.