Tex Gunning (Leaseplan): MKB zit knel in private lease-ratrace

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Tex Gunning. (Foto: Leaseplan).

Dankzij de trend van bezit naar gebruik, het toenemende aantal autoservices dat online kan worden aangeboden, de elektrificatie en de toenemende digitalisering, groeit de leasemarkt de komende 5 à 10 jaar wereldwijd enorm. Er ontstaat wel een ‘ratrace to the bottom’ op het gebied van private lease. Dat vertelde Tex Gunning, ceo van Leaseplan, in een interview op het Automotive Leasing Event.

Dealers komen daarbij in de knel tussen de OEM en de grote leasemaatschappijen, en ook andere MKB-leasebedrijven dreigen hierdoor buiten de boot te vallen. “OEM’s bouwen digitale platforms om de consument rechtstreeks zijn aanbod te kunnen doen. Ook grote leasemaatschappijen zijn bezig met platforms om tegen zeer lage kosten leasing te kunnen aanbieden. Schaalgrootte is hierin essentieel. Wie als eerste de juiste schaal bereikt, zet een vliegwiel op gang waarmee zijn groei accelereert”, aldus Gunning. “Retailers houden een rol, voor aflevering en service. Maar ze zullen zich bij een platform moeten aansluiten om van de groei te profiteren.”Bekijk de video van het event hier. Op 42:30 begint het interview met Tex Gunning.leasingevent lvb gunning 2020

Carnext-strategie

Hij gaf hiermee ook een inkijkje in de strategie voor Carnext, het eigen digitale platform voor occasions. Er wordt veel geld in geïnvesteerd, maar de tak schreef ook in het derde kwartaal verlies. “Jij kijkt naar de winst- en verliesrekening, ik naar de waardecreatie”, reageerde Gunning in het interview op een vraag over de verliezen bij Carnext. “Het is nu zaak om te blijven investeren en de schaal te vergroten.” Hij beaamde wel dat alleen het aanbod van Leaseplan dan ontoereikend is. “We zitten nu aan het begin van die fase, waarbij aansluiting van third parties essentieel is. Of die schaal alleen kan worden bereikt als we het platform verkopen? Alle strategische opties worden overwogen”, aldus Gunning.

Top 60

Tex Gunning was van één van de sprekers op het Automotive Online Leasing Event, dat gisteren werd gepresenteerd vanuit duurzaam 3D-printbedrijf Aectual in Amsterdam. De andere sprekers waren crisisexpert Djuro Leideritz van het COT, mobiliteitsmanager Pim de Weerd van Philips en tv-econoom Mathijs Bouman. Ook werd de nieuwste editie van de Leasemaatschappij Top 60 gepresenteerd.

Het Automotive Online Leasing Event werd mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk 2020

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Tex Gunning (Leaseplan): MKB zit knel in private lease-ratrace | Automotive Online

Tex Gunning (Leaseplan): MKB zit knel in private lease-ratrace

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Tex Gunning. (Foto: Leaseplan).

Dankzij de trend van bezit naar gebruik, het toenemende aantal autoservices dat online kan worden aangeboden, de elektrificatie en de toenemende digitalisering, groeit de leasemarkt de komende 5 à 10 jaar wereldwijd enorm. Er ontstaat wel een ‘ratrace to the bottom’ op het gebied van private lease. Dat vertelde Tex Gunning, ceo van Leaseplan, in een interview op het Automotive Leasing Event.

Dealers komen daarbij in de knel tussen de OEM en de grote leasemaatschappijen, en ook andere MKB-leasebedrijven dreigen hierdoor buiten de boot te vallen. “OEM’s bouwen digitale platforms om de consument rechtstreeks zijn aanbod te kunnen doen. Ook grote leasemaatschappijen zijn bezig met platforms om tegen zeer lage kosten leasing te kunnen aanbieden. Schaalgrootte is hierin essentieel. Wie als eerste de juiste schaal bereikt, zet een vliegwiel op gang waarmee zijn groei accelereert”, aldus Gunning. “Retailers houden een rol, voor aflevering en service. Maar ze zullen zich bij een platform moeten aansluiten om van de groei te profiteren.”Bekijk de video van het event hier. Op 42:30 begint het interview met Tex Gunning.leasingevent lvb gunning 2020

Carnext-strategie

Hij gaf hiermee ook een inkijkje in de strategie voor Carnext, het eigen digitale platform voor occasions. Er wordt veel geld in geïnvesteerd, maar de tak schreef ook in het derde kwartaal verlies. “Jij kijkt naar de winst- en verliesrekening, ik naar de waardecreatie”, reageerde Gunning in het interview op een vraag over de verliezen bij Carnext. “Het is nu zaak om te blijven investeren en de schaal te vergroten.” Hij beaamde wel dat alleen het aanbod van Leaseplan dan ontoereikend is. “We zitten nu aan het begin van die fase, waarbij aansluiting van third parties essentieel is. Of die schaal alleen kan worden bereikt als we het platform verkopen? Alle strategische opties worden overwogen”, aldus Gunning.

Top 60

Tex Gunning was van één van de sprekers op het Automotive Online Leasing Event, dat gisteren werd gepresenteerd vanuit duurzaam 3D-printbedrijf Aectual in Amsterdam. De andere sprekers waren crisisexpert Djuro Leideritz van het COT, mobiliteitsmanager Pim de Weerd van Philips en tv-econoom Mathijs Bouman. Ook werd de nieuwste editie van de Leasemaatschappij Top 60 gepresenteerd.

Het Automotive Online Leasing Event werd mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk 2020

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.