Jeroen Kruisweg over de rock'n'roll bij leasemaatschappij ALD

Interview | Jeroen Kruisweg (ALD): ‘Voor het ceo-schap bestaat geen instructieboekje’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:
Jeroen Kruisweg. (Beeld: ALD Automotive)

U zat voorheen onder andere in software en camera’s. Wat is de rode draad in uw carrière?

“Innovatie. Niet zozeer het innoveren zelf, maar antwoorden vinden op de vraag: hoe krijg je mensen zover dat ze de innovatie omarmen? ALD is al lang bezig met nieuwe mobiliteit. De vrijheid om te reizen zoals je wilt. Wij willen graag bijdragen aan duurzaamheid, dus moeten we als eerste lef tonen. Mensen uit de vaste patronen halen, dat vind ik leuk.” 

Soms kun je ook te vroeg met een nieuw product zijn, zoals uw leasemaatschappij speciaal voor ZZP-ers. 

“Ja, dat bleek niet zo’n succes. We hebben precies één auto geschreven: aan de directeur van de vakbond voor ZZP-ers. [Lacht] Ach, we waren er te vroeg bij. Zoiets kan voelen als falen. En in onze maatschappij hebben we geleerd dat falen niet goed is. Ik hoorde een mooie uitspraak van een oud-topman van Philips: je moet oppassen dat je niet onder de indruk raakt van je problemen. Zo is het.”

Wat gaat u anders doen dan uw voorganger Carel Bal?

“Momenteel groeit ALD uit naar een veel groter bedrijf. Carels strategie blijft onveranderd: inzetten op innovatie en partnerships. Bovenaan mijn lijst staat: het zijn van een great place to work. Ik geloof in de uitspraak: culture eats strategy for breakfast. Je kunt niet zonder lange termijn strategie, maar cultuur is ook bepalend voor succes.”

jeroen kruisweg

In het kort: Jeroen Kruisweg

Geboortedatum: 21-4-1967 / Woonplaats: Den Haag / Relatie: Getrouwd / Kinderen: 2 zoons, 1 dochter / Hobby’s: ADO Den Haag, reizen / Opleiding: 1986-1989 Nijenrode Business Universiteit, 1998-2003 Master Strategic Marketing Rijksuniversiteit Groningen, 2015-2016 INSEAD Management Development Program, 2019-2020 McGill University Société Générale CEO Program / Carrière: 1992-1997 Sales Sun Microsystems, 1997-2006 Marketing/Sales Atos, 2006- 2011 Marketing Director/Sales Director Professional Print Canon, 2012-2018 cfo ALD Automotive, 2018-nu ceo ALD Automotive.

Jullie krijgen er met de koop van Stern Lease zeventig mensen bij. In hoeverre passen zij in de ALD-cultuur?

“Ze zijn allemaal van harte welkom. Ik heb moeite met de manier waarop in bedrijven gepraat wordt over ‘human capital’. Alsof je mensen kunt vertalen naar kapitaal. Een bedrijf wordt succesvol doordat iedereen de schouders eronder zet, op zijn eigen manier. Ik had vandaag een gesprek met een collega bij wie het werk even teveel werd. Die ziet dan niet meer hoe belangrijk hij is voor het bedrijf. Ik neem dan de tijd om erover te praten. Ik ben natuurlijk geen psycholoog en als het nodig is, schakelen we natuurlijk professionals in.

Heeft u zelf ervaring met burn-out?

“Ik had ooit een lange relatie die stuk ging. Toen voelde ik me allesbehalve ­zen en zei een vriend van me: ‘Je bent depressief, maar gelukkig is er een oorzaak. Dan is het niet zo erg en gaat het weer voorbij’. Dat besef viel samen met beter worden. Ook de aanloop naar een baan zoals deze is met vallen en opstaan gegaan. Ik moet leren waar mijn eigen grenzen liggen. Vooral omdat mensen geneigd zijn om alles goed te vinden wat de ceo zegt. Dan wordt er minder snel geroepen: doe normaal!”

Hoe zorgt u dat u geen jaknikkers krijgt?

“Door beslissingen over te laten aan het team en het voor te leggen: ‘dit zijn mijn overwegingen. Hoe gaan we daarmee verder?’ In de anderhalf jaar dat ik hier zit, heb ik maar twee of drie besluiten genomen dietegen de heersende overtuiging ingingen.”

U werkt u aan het verbeteren van uw leiderschap?

“Voordat ik bij ALD kwam, deed ik marketing en ik ben door-gecursust in de sales. Vervolgens werd ik ceo en dan denk je: waar is het instructieboekje? Alle verhalen over leiderschap berusten tenslotte op meningen. Er bestaat geen wetenschappelijk boek over. Onze cfo is goed in cijfers, ons hoofd verkoop is goed in verkopen. Waar moet ik goed in zijn als ceo? Ik hoop dat ik relevant ben door onze mensen het vertrouwen te geven dat ze mogen zijn wie ze zijn. We vragen ze hun werk echt goed te doen, maar dat hoeft niet dagelijks 100 procent te zijn. Omdat we in de gezamenlijkheid heus wel die 100 procent kunnen leveren.”

Hoe houdt u ondanks de hoge werkdruk de moraal hoog?

“Door mijn eigen menselijke kant te laten zien. Dat doe ik bijvoorbeeld maandelijks in een intern blog. In één van mijn laatste blogs ging het over skaten met mijn dochter van negen. Ik moet iets aan mijn gewicht doen en omdat mijn dochter inmiddels sneller kan skaten dan ik kan hardlopen, moest ik ook aan de skates. Ik wilde van die stoere met drie grote wielen maar werd in de winkel uitgelachen, want die skates zijn voor gevorderden. Dus kocht ik beginnersskates. Dat is maar goed ook, want ik sta nu dagelijks stijf van de spierpijn. Kortom: iets nieuws proberen gaat niet zonder slag of stoot.”

Op uw to-do lijst staat ook: tijd om te denken. Verklaar nader?

Er moet een bepaalde leegte in mijn agenda zitten, anders gaat het niet goed met me. Dan krijg ik last van een korte aandachtspanne en word ik er niet leuker op. Onlangs heb ik een overleg even gestaakt om gezamenlijk naar Jochem Myer te kijken. Lachen ontspant. Het suffe is dat dit normaal gesproken ‘niet mag’. Ik denk juist dat jezelf zijn ons veel effectiever maakt.”

U bent een groot fan van Queen. Zit er genoeg rock & roll in ALD?

“Dat denk ik wel. Ik heb laatst naar voorbeeld uit het boek The Corporate Tribe van Danielle Braun een foto van ‘Harry’ opgehangen. Daarop hangt Harry ondersteboven. Iemand vraagt hem waarom hij dat doet. Je weet immers niet of iemand maf is, of de eerste is die een slim olifantenpaadje neemt waardoor we straks allemaal beter kunnen doorlopen. Gelukkig is er bij ALD een aantal Harry’s. Dat vind ik mooi. Een kenmerk van een Harry is: veel ruzie maken met de baas. Als je daar met elkaar doorheen komt, ontdek je past wat voor prachtigs er kan ontstaan. Een kenmerk van rock & rollers is ook dat ze zich steeds afvragen: is dit wel goed en gaaf genoeg? En, niet willen meelopen in het keurslijf, anders gaan we op de concurrentie lijken. Dat willen we niet”

Over ALD Automotive

Tot voor kort telde ALD Automotive ongeveer 160 medewerkers, verdeeld over drie vestigingen in Hoofddorp, Hengelo en Meerkerk en een vloot van ongeveer 50.000 voertuigen. Onlangs nam het bedrijf SternLease over waarmee het bedrijf groeit naar ongeveer 230 werknemers en er nog eens 13.000 leasecontracten bij krijgt. ALD Automotive is onderdeel van Société Générale, één van de grootste Europese ­financiële dienstverleners.

Wereldwijd zit ALD Automotive in meer dan 43 landen, er werken ruim 6500 mensen en de totale vloot bestaat uit 1,7 miljoen voertuigen. Het bedrijf staat op de lijst van Best Workplaces van Nederland. Jeroen Kruisweg volgde vorig jaar Carel Bal op als CEO. Het hoofdkantoor zit in Hoofddorp.

Interview | Jeroen Kruisweg (ALD): ‘Voor het ceo-schap bestaat geen instructieboekje’ | Automotive Online
Jeroen Kruisweg over de rock'n'roll bij leasemaatschappij ALD

Interview | Jeroen Kruisweg (ALD): ‘Voor het ceo-schap bestaat geen instructieboekje’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:
Jeroen Kruisweg. (Beeld: ALD Automotive)

U zat voorheen onder andere in software en camera’s. Wat is de rode draad in uw carrière?

“Innovatie. Niet zozeer het innoveren zelf, maar antwoorden vinden op de vraag: hoe krijg je mensen zover dat ze de innovatie omarmen? ALD is al lang bezig met nieuwe mobiliteit. De vrijheid om te reizen zoals je wilt. Wij willen graag bijdragen aan duurzaamheid, dus moeten we als eerste lef tonen. Mensen uit de vaste patronen halen, dat vind ik leuk.” 

Soms kun je ook te vroeg met een nieuw product zijn, zoals uw leasemaatschappij speciaal voor ZZP-ers. 

“Ja, dat bleek niet zo’n succes. We hebben precies één auto geschreven: aan de directeur van de vakbond voor ZZP-ers. [Lacht] Ach, we waren er te vroeg bij. Zoiets kan voelen als falen. En in onze maatschappij hebben we geleerd dat falen niet goed is. Ik hoorde een mooie uitspraak van een oud-topman van Philips: je moet oppassen dat je niet onder de indruk raakt van je problemen. Zo is het.”

Wat gaat u anders doen dan uw voorganger Carel Bal?

“Momenteel groeit ALD uit naar een veel groter bedrijf. Carels strategie blijft onveranderd: inzetten op innovatie en partnerships. Bovenaan mijn lijst staat: het zijn van een great place to work. Ik geloof in de uitspraak: culture eats strategy for breakfast. Je kunt niet zonder lange termijn strategie, maar cultuur is ook bepalend voor succes.”

jeroen kruisweg

In het kort: Jeroen Kruisweg

Geboortedatum: 21-4-1967 / Woonplaats: Den Haag / Relatie: Getrouwd / Kinderen: 2 zoons, 1 dochter / Hobby’s: ADO Den Haag, reizen / Opleiding: 1986-1989 Nijenrode Business Universiteit, 1998-2003 Master Strategic Marketing Rijksuniversiteit Groningen, 2015-2016 INSEAD Management Development Program, 2019-2020 McGill University Société Générale CEO Program / Carrière: 1992-1997 Sales Sun Microsystems, 1997-2006 Marketing/Sales Atos, 2006- 2011 Marketing Director/Sales Director Professional Print Canon, 2012-2018 cfo ALD Automotive, 2018-nu ceo ALD Automotive.

Jullie krijgen er met de koop van Stern Lease zeventig mensen bij. In hoeverre passen zij in de ALD-cultuur?

“Ze zijn allemaal van harte welkom. Ik heb moeite met de manier waarop in bedrijven gepraat wordt over ‘human capital’. Alsof je mensen kunt vertalen naar kapitaal. Een bedrijf wordt succesvol doordat iedereen de schouders eronder zet, op zijn eigen manier. Ik had vandaag een gesprek met een collega bij wie het werk even teveel werd. Die ziet dan niet meer hoe belangrijk hij is voor het bedrijf. Ik neem dan de tijd om erover te praten. Ik ben natuurlijk geen psycholoog en als het nodig is, schakelen we natuurlijk professionals in.

Heeft u zelf ervaring met burn-out?

“Ik had ooit een lange relatie die stuk ging. Toen voelde ik me allesbehalve ­zen en zei een vriend van me: ‘Je bent depressief, maar gelukkig is er een oorzaak. Dan is het niet zo erg en gaat het weer voorbij’. Dat besef viel samen met beter worden. Ook de aanloop naar een baan zoals deze is met vallen en opstaan gegaan. Ik moet leren waar mijn eigen grenzen liggen. Vooral omdat mensen geneigd zijn om alles goed te vinden wat de ceo zegt. Dan wordt er minder snel geroepen: doe normaal!”

Hoe zorgt u dat u geen jaknikkers krijgt?

“Door beslissingen over te laten aan het team en het voor te leggen: ‘dit zijn mijn overwegingen. Hoe gaan we daarmee verder?’ In de anderhalf jaar dat ik hier zit, heb ik maar twee of drie besluiten genomen dietegen de heersende overtuiging ingingen.”

U werkt u aan het verbeteren van uw leiderschap?

“Voordat ik bij ALD kwam, deed ik marketing en ik ben door-gecursust in de sales. Vervolgens werd ik ceo en dan denk je: waar is het instructieboekje? Alle verhalen over leiderschap berusten tenslotte op meningen. Er bestaat geen wetenschappelijk boek over. Onze cfo is goed in cijfers, ons hoofd verkoop is goed in verkopen. Waar moet ik goed in zijn als ceo? Ik hoop dat ik relevant ben door onze mensen het vertrouwen te geven dat ze mogen zijn wie ze zijn. We vragen ze hun werk echt goed te doen, maar dat hoeft niet dagelijks 100 procent te zijn. Omdat we in de gezamenlijkheid heus wel die 100 procent kunnen leveren.”

Hoe houdt u ondanks de hoge werkdruk de moraal hoog?

“Door mijn eigen menselijke kant te laten zien. Dat doe ik bijvoorbeeld maandelijks in een intern blog. In één van mijn laatste blogs ging het over skaten met mijn dochter van negen. Ik moet iets aan mijn gewicht doen en omdat mijn dochter inmiddels sneller kan skaten dan ik kan hardlopen, moest ik ook aan de skates. Ik wilde van die stoere met drie grote wielen maar werd in de winkel uitgelachen, want die skates zijn voor gevorderden. Dus kocht ik beginnersskates. Dat is maar goed ook, want ik sta nu dagelijks stijf van de spierpijn. Kortom: iets nieuws proberen gaat niet zonder slag of stoot.”

Op uw to-do lijst staat ook: tijd om te denken. Verklaar nader?

Er moet een bepaalde leegte in mijn agenda zitten, anders gaat het niet goed met me. Dan krijg ik last van een korte aandachtspanne en word ik er niet leuker op. Onlangs heb ik een overleg even gestaakt om gezamenlijk naar Jochem Myer te kijken. Lachen ontspant. Het suffe is dat dit normaal gesproken ‘niet mag’. Ik denk juist dat jezelf zijn ons veel effectiever maakt.”

U bent een groot fan van Queen. Zit er genoeg rock & roll in ALD?

“Dat denk ik wel. Ik heb laatst naar voorbeeld uit het boek The Corporate Tribe van Danielle Braun een foto van ‘Harry’ opgehangen. Daarop hangt Harry ondersteboven. Iemand vraagt hem waarom hij dat doet. Je weet immers niet of iemand maf is, of de eerste is die een slim olifantenpaadje neemt waardoor we straks allemaal beter kunnen doorlopen. Gelukkig is er bij ALD een aantal Harry’s. Dat vind ik mooi. Een kenmerk van een Harry is: veel ruzie maken met de baas. Als je daar met elkaar doorheen komt, ontdek je past wat voor prachtigs er kan ontstaan. Een kenmerk van rock & rollers is ook dat ze zich steeds afvragen: is dit wel goed en gaaf genoeg? En, niet willen meelopen in het keurslijf, anders gaan we op de concurrentie lijken. Dat willen we niet”

Over ALD Automotive

Tot voor kort telde ALD Automotive ongeveer 160 medewerkers, verdeeld over drie vestigingen in Hoofddorp, Hengelo en Meerkerk en een vloot van ongeveer 50.000 voertuigen. Onlangs nam het bedrijf SternLease over waarmee het bedrijf groeit naar ongeveer 230 werknemers en er nog eens 13.000 leasecontracten bij krijgt. ALD Automotive is onderdeel van Société Générale, één van de grootste Europese ­financiële dienstverleners.

Wereldwijd zit ALD Automotive in meer dan 43 landen, er werken ruim 6500 mensen en de totale vloot bestaat uit 1,7 miljoen voertuigen. Het bedrijf staat op de lijst van Best Workplaces van Nederland. Jeroen Kruisweg volgde vorig jaar Carel Bal op als CEO. Het hoofdkantoor zit in Hoofddorp.