Hitachi gaat meer Nederlandse saleskantoren openen

Interview Gert Veenstra (Hitachi/Noordlease): ‘Groei met behoud van onze lokale identiteit’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het eerste contact tussen Hitachi en Gert Veenstra vond plaats tijdens een studiereis in Engeland. (Foto: Hitachi Mobility Capital)

Noordlease werd begin 2017 overgenomen door de Japanse multinational Hitachi, dat via Nederland verder het vasteland van Europa in wil trekken. Nog maar 3,5 jaar voor deze overname werden toenmalige directeuren Robert Nienhuis en Gert Veenstra zelf eigenaar van Noordlease na een management buy-out. “Deze overname door Hitachi Capital zat zeker niet in de planning, we hadden net zelf het bedrijf overgenomen. We zagen er in eerste instantie dan ook niks in”, vertelt directeur Gert Veenstra tegen Automotive. Na de overname door Hitachi nam het bedrijf Leasevisie over, de leasetak van Martin Schilder uit Heerhugowaard, dat eerder Lease2move in Rotterdam overnam.

Hitachi heeft bij de overname aangegeven zowel nationaal als internationaal uit te willen breiden, zowel het dienstenportfolio, als het aantal vestigingen. Tot nu toe is Hitachi in Europa alleen in Engeland en Polen aanwezig. Brexit heeft er wellicht voor gezorgd dat de stap naar het vasteland iets sneller is genomen dan aanvankelijk gedacht, maar ook zonder een Brexit was de overname er gekomen, stelt Veenstra.

Inmiddels heet het bedrijf officieel Hitachi Capital Mobility en telt de vloot 17.000 voertuigen, daarmee staat het op de 11e plaats in de Automotive Leasemaatschappij Top 60 editie 2018. Nienhuis en Veenstra werkten al 26 jaar samen bij Noordlease (dat eerst bij als zusterbedrijf bij ING  Car Lease hoorde en later bij Alphabet), maar na de overname is Nienhuis met pensioen gegaan. Veenstra staat nog altijd aan het roer van de leasemaatschappij. Of het wennen is onder de vleugels van een multinational? “Voor onze buy-out zijn we altijd onderdeel geweest van een corporate, nu zijn we dat weer.”

Hoe komt een grote multinational uit bij een relatief kleine leasemaatschappij uit het hoge noorden?

“Het eerste contact vond plaats tijdens een studiereis die ik maakte samen met een van onze bestuursleden in Engeland (in Europa is Hitachi al groot in Engeland, red). Ik was specifiek naar Engeland afgereisd, omdat private lease daar werkelijk ontploft is. Hier neemt het toe aan populariteit, maar nog niet zo hard als we zouden willen. Ik ging dus op zoek naar de succesformule. Een van de bedrijven die we toen hebben bezocht was Hitachi, vooral om over hun it-oplossingen te praten. Daar hebben we een heel open en interessant gesprek gehad met directeur Simon Oliphant. Aan het einde van dat gesprek heb ik gezegd: ‘als je ooit in Groningen bent, kom dan langs voor een kop koffie.’ En dat deed hij. Toen is het balletje gaan rollen.”

Wat deed jullie uiteindelijk besluiten er wél voor te gaan?

“We zagen het niet meteen zitten, want als je een bedrijf overneemt ben je na drie jaar nog lang niet bezig met het klaar te maken voor een overname. Aan de andere kant zagen we veel veranderen: de opkomst van elektrische voertuigen, zelfrijdende auto’s en Mobility as a Service. We waren als Noordlease te klein om daar zelf mee aan de slag te gaan. We oriënteerden ons wel op samenwerkingen op dat gebied met dealerholdings. Onder de vleugels van Hitachi kunnen we wél direct inspelen op alle ontwikkelingen en trends die op ons afkomen. Zij zijn daar ook al mee bezig. Het gaf ons dus in één keer meer draagkracht. Hitachi heeft wereldwijd 1.100 bedrijven en in het Verenigd Koninkrijk alleen al heeft het een vloot van 80 duizend voertuigen. Dan kun je ook de concurrentie met captive leasemaatschappijen aan. Het proces is uiteindelijk in oktober 2016 gestart, op 30 december hebben we getekend en op 1 februari 2017 was de closing.”

Jullie lieten je uiteindelijk overnemen. Op welke manier speelt Hitachi nu al op toekomstige ontwikkelingen in?

“Het bedrijf is zijn pakket aan producten en diensten op het gebied van Mobility as a Service (MaaS) aan het uitbreiden. Wij zullen daarvan als eerste het carsharing-concept gaan inzetten. Dat gaan we overigens samen met een andere partij doen die ik nog niet kan noemen, maar we zijn te klein om het zelf te gaan doen. Het kan gaan om een samenwerking, of door een overname.”

Jullie zijn in Nederland een van de pioniers op het gebied van private lease. Heb je in Engeland nog iets kunnen leren?

“In Nederland is private lease vooral een verschuiving van financiering naar private lease, wat in feite een financiering is met een servicecontract. In Engeland heeft de overheid private lease gebruikt als instrument om het wagenpark te verjongen. De gemiddelde leeftijd van een auto lag in Engeland nog veel hoger dan hier, zo’n vijftien jaar. Om particulieren te stimuleren een nieuwe, en dus zuinigere, auto te kiezen, werd de ‘salary sacrifice’ ingevoerd. Dat betekent dat de prijs van een private lease auto van het bruto salaris werd afgetrokken. Over dat deel hoeft dan ook geen belasting en sociale lasten betaald te worden. Netto betaalt iemand via deze constructie veel minder voor de auto. Het zorgde in Engeland voor een enorme boost van de private leasecontracten. Wij proberen de Nederlandse overheid ook te overtuigen zo’n salary sacrifice in te voeren om ook de particulieren te verleiden tot aanschaf van een groenere auto. Sinds 1 januari zijn we ook weer lid van de branchevereniging VNA, die pakken die lobby op.”

Als er een mooie propositie voorbij komt, laten we die niet schieten: de kas is gevuld.

Hoeveel invloed heeft Hitachi op de bedrijfsvoering?

“We hebben de topdirecties van Hitachi al over de vloer gehad. Al is het een enorm bedrijf, ook de betrokkenheid is groot. Ze laten verder het beleid aan ons over, daar hebben ze geen inspraak in. We maken wel gebruik van wat Hitachi al in huis heeft. In Engeland is bijvoorbeeld 60 procent van de voertuigen in de vloot van Hitachi een speciaal voertuig; vrachtauto’s en bestelwagens. In Nederland zullen we ook meer die kant op gaan bewegen. Met Japanners is het wel een andere manier van zakelijk communiceren, maar in veel opzichten lijkt het ook op de manier waarop Duitsers zaken doen.”

Kun je daar een voorbeeld van noemen?

“Als je hier in Nederland iets gedaan wil krijgen, maak je een plan, stuur je dat op en neem je contact op. Dat gaat in Japan, maar ook in Duitsland, net even anders. Je meldt op het hoofdkantoor in Tokyo dat je gesprekken wilt hebben met de aangewezen personen. Dan ga je de voorbesprekingen in. Als die gesprekken positief worden ontvangen ga je pas het plan opstellen en indienen. Je moet het dus eerst informeel geregeld hebben voordat je formeel aan de slag gaat.”

De uitbreiding in Europa waarover gesproken wordt, wat zijn de eerste stappen die gezet zullen worden?

“Engeland en Nederland zijn de meest volwassen leasemarkten van Europa. Dat is een belangrijke reden waarom Hitachi eerst Nederland heeft aangedaan. Nu staat Duitsland bovenaan de wensenlijst. Er zijn ook al concrete plannen en voor het einde van dit financiële jaar, dat loopt tot 31 maart 2019, zal het rond zijn. Verder staat ook België in de top van potentiële uitbreidingslanden. Hitachi kijkt bij de uitbreiding ook waar het al aanwezig is met andere activiteiten. Er komt in Nederland een holdingmaatschappij. Voor de duidelijkheid: wij worden niet het Europese hoofdkantoor, maar de holding wordt wel in ons land gevestigd.”

Willen jullie verder groeien door overnames?

“We kregen als opdracht mee een bedrijf over te nemen. Dat wilde we na een jaar doen, maar het werd eerder: Leasevisie namen we al eind 2017 over. Verder hebben we in Nederland een autonoom groeiproces voor ogen. Maar als er een mooie propositie voorbij komt, laten we die zeker niet schieten: de kas is gevuld. We zijn wel van plan meer Nederlandse verkoopkantoren, zoals we in Rotterdam hebben, te openen. En dan niet in de regio’s waar we al vertegenwoordigd zijn. We willen groot worden, maar wel onze lokale identiteit houden: think global, act local.”

Leasevisie en Noordlease hebben beide een hoofdkantoor en organisatie, hoe voeg je die samen?

“De integratie van de bedrijven is in volle gang, maar het is niet zo dat Leasevisie zich aan Noordlease conformeert, er zijn heen en weer aanpassingen gedaan. We hebben eerst alle processen geïnventariseerd, benoemd, beoordeeld en op elkaar afgestemd. Uiteindelijk bleek 80 procent al overeen te komen. Maar Leasevisie deed bijvoorbeeld geen private lease. We hebben nu allemaal dezelfde producten. Het nieuwe bedrijf heeft inderdaad te maken met twee hoofdkantoren: Heerhugowaard van Leasevisie en Groningen van Noordlease. We vinden dat beide kantoren een operationeel hart moeten blijven hebben. De financiële afdeling is dan ook gesplitst. Verder zijn afdelingen samengevoegd, niet afgestoten. En we hebben afdelingen verdeeld over de kantoren: ROB, schade en banden in Groningen, assuranties en HR in Heerhugowaard. Tot op heden zijn er geen gedwongen ontslagen geweest door de integratie.”

Ver voordat de verkoop van ex-leaseauto’s aan particulieren gemeengoed werd, deden jullie dat al met Autoborg. Gaan jullie daar mee verder als Hitachi?

“Absoluut, het is een groot succes vanaf dag één. We wilden in 2008 private lease introduceren, maar dat is uitgesteld naar 2011 vanwege de crisis die uitbrak: er was geen vraag meer naar. Jong gebruikte kleine autootjes die uit de lease komen zijn erg gewild onder particulieren. Om ze private lease aan te kunnen bieden, moet je de consument ook kennen. Dat wilden we invullen door ex-leaseauto’s te gaan verkopen. Het private lease-plan werd tijdelijk in de ijskast gezet, maar met b2c-remarketing gingen we wel aan de gang. Door de crisis werden handelaren ook niet meer voorgefinancierd door banken, waardoor leasemaatschappijen meer auto’s uit de lease terugkregen dan ze bij handelaren kwijt konden. In het eerste jaar van Autoborg verkochten we meteen 1.400 ex-leaseauto’s aan consumenten, op een totaal van 2.200 auto’s. Het was een enorm succes. Autoborg heet vanaf nu ‘Occasioncenter’ van Hitachi Capital Mobility. Privélease.nl behoudt wel de naam en url. Nog altijd verkopen we b2c goed: ongeveer 1.000 op een totaal van 3.000 auto’s.”

Hitachi Capital Mobility in cijfers:

Het bedrijf heeft momenteel drie vestigingen: in Groningen en Heerhugowaard en een saleskantoor in Rotterdam (waar het vroegere Lease2move zat). In totaal werken er 78 fte, verdeeld over 82 mensen. De vloot telt in mei 2018 17.000 voertuigen, waarvan ongeveer 2.500 een private leaseauto is. Ze staan op de 11e plaats in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Interview Gert Veenstra (Hitachi/Noordlease): ‘Groei met behoud van onze lokale identiteit’ | Automotive Online
Hitachi gaat meer Nederlandse saleskantoren openen

Interview Gert Veenstra (Hitachi/Noordlease): ‘Groei met behoud van onze lokale identiteit’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het eerste contact tussen Hitachi en Gert Veenstra vond plaats tijdens een studiereis in Engeland. (Foto: Hitachi Mobility Capital)

Noordlease werd begin 2017 overgenomen door de Japanse multinational Hitachi, dat via Nederland verder het vasteland van Europa in wil trekken. Nog maar 3,5 jaar voor deze overname werden toenmalige directeuren Robert Nienhuis en Gert Veenstra zelf eigenaar van Noordlease na een management buy-out. “Deze overname door Hitachi Capital zat zeker niet in de planning, we hadden net zelf het bedrijf overgenomen. We zagen er in eerste instantie dan ook niks in”, vertelt directeur Gert Veenstra tegen Automotive. Na de overname door Hitachi nam het bedrijf Leasevisie over, de leasetak van Martin Schilder uit Heerhugowaard, dat eerder Lease2move in Rotterdam overnam.

Hitachi heeft bij de overname aangegeven zowel nationaal als internationaal uit te willen breiden, zowel het dienstenportfolio, als het aantal vestigingen. Tot nu toe is Hitachi in Europa alleen in Engeland en Polen aanwezig. Brexit heeft er wellicht voor gezorgd dat de stap naar het vasteland iets sneller is genomen dan aanvankelijk gedacht, maar ook zonder een Brexit was de overname er gekomen, stelt Veenstra.

Inmiddels heet het bedrijf officieel Hitachi Capital Mobility en telt de vloot 17.000 voertuigen, daarmee staat het op de 11e plaats in de Automotive Leasemaatschappij Top 60 editie 2018. Nienhuis en Veenstra werkten al 26 jaar samen bij Noordlease (dat eerst bij als zusterbedrijf bij ING  Car Lease hoorde en later bij Alphabet), maar na de overname is Nienhuis met pensioen gegaan. Veenstra staat nog altijd aan het roer van de leasemaatschappij. Of het wennen is onder de vleugels van een multinational? “Voor onze buy-out zijn we altijd onderdeel geweest van een corporate, nu zijn we dat weer.”

Hoe komt een grote multinational uit bij een relatief kleine leasemaatschappij uit het hoge noorden?

“Het eerste contact vond plaats tijdens een studiereis die ik maakte samen met een van onze bestuursleden in Engeland (in Europa is Hitachi al groot in Engeland, red). Ik was specifiek naar Engeland afgereisd, omdat private lease daar werkelijk ontploft is. Hier neemt het toe aan populariteit, maar nog niet zo hard als we zouden willen. Ik ging dus op zoek naar de succesformule. Een van de bedrijven die we toen hebben bezocht was Hitachi, vooral om over hun it-oplossingen te praten. Daar hebben we een heel open en interessant gesprek gehad met directeur Simon Oliphant. Aan het einde van dat gesprek heb ik gezegd: ‘als je ooit in Groningen bent, kom dan langs voor een kop koffie.’ En dat deed hij. Toen is het balletje gaan rollen.”

Wat deed jullie uiteindelijk besluiten er wél voor te gaan?

“We zagen het niet meteen zitten, want als je een bedrijf overneemt ben je na drie jaar nog lang niet bezig met het klaar te maken voor een overname. Aan de andere kant zagen we veel veranderen: de opkomst van elektrische voertuigen, zelfrijdende auto’s en Mobility as a Service. We waren als Noordlease te klein om daar zelf mee aan de slag te gaan. We oriënteerden ons wel op samenwerkingen op dat gebied met dealerholdings. Onder de vleugels van Hitachi kunnen we wél direct inspelen op alle ontwikkelingen en trends die op ons afkomen. Zij zijn daar ook al mee bezig. Het gaf ons dus in één keer meer draagkracht. Hitachi heeft wereldwijd 1.100 bedrijven en in het Verenigd Koninkrijk alleen al heeft het een vloot van 80 duizend voertuigen. Dan kun je ook de concurrentie met captive leasemaatschappijen aan. Het proces is uiteindelijk in oktober 2016 gestart, op 30 december hebben we getekend en op 1 februari 2017 was de closing.”

Jullie lieten je uiteindelijk overnemen. Op welke manier speelt Hitachi nu al op toekomstige ontwikkelingen in?

“Het bedrijf is zijn pakket aan producten en diensten op het gebied van Mobility as a Service (MaaS) aan het uitbreiden. Wij zullen daarvan als eerste het carsharing-concept gaan inzetten. Dat gaan we overigens samen met een andere partij doen die ik nog niet kan noemen, maar we zijn te klein om het zelf te gaan doen. Het kan gaan om een samenwerking, of door een overname.”

Jullie zijn in Nederland een van de pioniers op het gebied van private lease. Heb je in Engeland nog iets kunnen leren?

“In Nederland is private lease vooral een verschuiving van financiering naar private lease, wat in feite een financiering is met een servicecontract. In Engeland heeft de overheid private lease gebruikt als instrument om het wagenpark te verjongen. De gemiddelde leeftijd van een auto lag in Engeland nog veel hoger dan hier, zo’n vijftien jaar. Om particulieren te stimuleren een nieuwe, en dus zuinigere, auto te kiezen, werd de ‘salary sacrifice’ ingevoerd. Dat betekent dat de prijs van een private lease auto van het bruto salaris werd afgetrokken. Over dat deel hoeft dan ook geen belasting en sociale lasten betaald te worden. Netto betaalt iemand via deze constructie veel minder voor de auto. Het zorgde in Engeland voor een enorme boost van de private leasecontracten. Wij proberen de Nederlandse overheid ook te overtuigen zo’n salary sacrifice in te voeren om ook de particulieren te verleiden tot aanschaf van een groenere auto. Sinds 1 januari zijn we ook weer lid van de branchevereniging VNA, die pakken die lobby op.”

Als er een mooie propositie voorbij komt, laten we die niet schieten: de kas is gevuld.

Hoeveel invloed heeft Hitachi op de bedrijfsvoering?

“We hebben de topdirecties van Hitachi al over de vloer gehad. Al is het een enorm bedrijf, ook de betrokkenheid is groot. Ze laten verder het beleid aan ons over, daar hebben ze geen inspraak in. We maken wel gebruik van wat Hitachi al in huis heeft. In Engeland is bijvoorbeeld 60 procent van de voertuigen in de vloot van Hitachi een speciaal voertuig; vrachtauto’s en bestelwagens. In Nederland zullen we ook meer die kant op gaan bewegen. Met Japanners is het wel een andere manier van zakelijk communiceren, maar in veel opzichten lijkt het ook op de manier waarop Duitsers zaken doen.”

Kun je daar een voorbeeld van noemen?

“Als je hier in Nederland iets gedaan wil krijgen, maak je een plan, stuur je dat op en neem je contact op. Dat gaat in Japan, maar ook in Duitsland, net even anders. Je meldt op het hoofdkantoor in Tokyo dat je gesprekken wilt hebben met de aangewezen personen. Dan ga je de voorbesprekingen in. Als die gesprekken positief worden ontvangen ga je pas het plan opstellen en indienen. Je moet het dus eerst informeel geregeld hebben voordat je formeel aan de slag gaat.”

De uitbreiding in Europa waarover gesproken wordt, wat zijn de eerste stappen die gezet zullen worden?

“Engeland en Nederland zijn de meest volwassen leasemarkten van Europa. Dat is een belangrijke reden waarom Hitachi eerst Nederland heeft aangedaan. Nu staat Duitsland bovenaan de wensenlijst. Er zijn ook al concrete plannen en voor het einde van dit financiële jaar, dat loopt tot 31 maart 2019, zal het rond zijn. Verder staat ook België in de top van potentiële uitbreidingslanden. Hitachi kijkt bij de uitbreiding ook waar het al aanwezig is met andere activiteiten. Er komt in Nederland een holdingmaatschappij. Voor de duidelijkheid: wij worden niet het Europese hoofdkantoor, maar de holding wordt wel in ons land gevestigd.”

Willen jullie verder groeien door overnames?

“We kregen als opdracht mee een bedrijf over te nemen. Dat wilde we na een jaar doen, maar het werd eerder: Leasevisie namen we al eind 2017 over. Verder hebben we in Nederland een autonoom groeiproces voor ogen. Maar als er een mooie propositie voorbij komt, laten we die zeker niet schieten: de kas is gevuld. We zijn wel van plan meer Nederlandse verkoopkantoren, zoals we in Rotterdam hebben, te openen. En dan niet in de regio’s waar we al vertegenwoordigd zijn. We willen groot worden, maar wel onze lokale identiteit houden: think global, act local.”

Leasevisie en Noordlease hebben beide een hoofdkantoor en organisatie, hoe voeg je die samen?

“De integratie van de bedrijven is in volle gang, maar het is niet zo dat Leasevisie zich aan Noordlease conformeert, er zijn heen en weer aanpassingen gedaan. We hebben eerst alle processen geïnventariseerd, benoemd, beoordeeld en op elkaar afgestemd. Uiteindelijk bleek 80 procent al overeen te komen. Maar Leasevisie deed bijvoorbeeld geen private lease. We hebben nu allemaal dezelfde producten. Het nieuwe bedrijf heeft inderdaad te maken met twee hoofdkantoren: Heerhugowaard van Leasevisie en Groningen van Noordlease. We vinden dat beide kantoren een operationeel hart moeten blijven hebben. De financiële afdeling is dan ook gesplitst. Verder zijn afdelingen samengevoegd, niet afgestoten. En we hebben afdelingen verdeeld over de kantoren: ROB, schade en banden in Groningen, assuranties en HR in Heerhugowaard. Tot op heden zijn er geen gedwongen ontslagen geweest door de integratie.”

Ver voordat de verkoop van ex-leaseauto’s aan particulieren gemeengoed werd, deden jullie dat al met Autoborg. Gaan jullie daar mee verder als Hitachi?

“Absoluut, het is een groot succes vanaf dag één. We wilden in 2008 private lease introduceren, maar dat is uitgesteld naar 2011 vanwege de crisis die uitbrak: er was geen vraag meer naar. Jong gebruikte kleine autootjes die uit de lease komen zijn erg gewild onder particulieren. Om ze private lease aan te kunnen bieden, moet je de consument ook kennen. Dat wilden we invullen door ex-leaseauto’s te gaan verkopen. Het private lease-plan werd tijdelijk in de ijskast gezet, maar met b2c-remarketing gingen we wel aan de gang. Door de crisis werden handelaren ook niet meer voorgefinancierd door banken, waardoor leasemaatschappijen meer auto’s uit de lease terugkregen dan ze bij handelaren kwijt konden. In het eerste jaar van Autoborg verkochten we meteen 1.400 ex-leaseauto’s aan consumenten, op een totaal van 2.200 auto’s. Het was een enorm succes. Autoborg heet vanaf nu ‘Occasioncenter’ van Hitachi Capital Mobility. Privélease.nl behoudt wel de naam en url. Nog altijd verkopen we b2c goed: ongeveer 1.000 op een totaal van 3.000 auto’s.”

Hitachi Capital Mobility in cijfers:

Het bedrijf heeft momenteel drie vestigingen: in Groningen en Heerhugowaard en een saleskantoor in Rotterdam (waar het vroegere Lease2move zat). In totaal werken er 78 fte, verdeeld over 82 mensen. De vloot telt in mei 2018 17.000 voertuigen, waarvan ongeveer 2.500 een private leaseauto is. Ze staan op de 11e plaats in de Automotive Leasemaatschappij Top 60.