'Diesel-buikpijn wordt nog veel erger'

Analyse | Restwaardedrama diesels bereikt climax in 2019

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Eric Vousten stelt dat de winst aan het einde van een leasecontract niet meer grotendeels wordt bepaald door de verkoopopbrengst. (Foto: Marcel Cazemier)

“De branche heeft nu buikpijn van de diesels die grote aantallen uit de lease komen, maar het wordt nog veel erger”, verwacht Eric Vousten, directeur/eigenaar van onderzoeks- en marketingbureau VMS | Insight, doelend op de 14%-bijtellingsdiesels die nog tot 2020 uit de lease komen. Vousten presenteerde deze data tijdens het Automotive Leasing Event op 26 juni in het museum Singer in Laren. Na zijn presentatie ging een vierkoppig panel, bestaande uit Automotive-columnist Arjen de Jong, Diesel Büchli-directeur Hans Gerrits, commercieel directeur Arval Matthijs Wouters en Indewal Auto’s dga Willem Beukenkamp, met elkaar in debat over het onderwerp diesels.Bekijk hier het videoverslag van het dieseldebat ‘ ‘Diesel zit op zijn knieën’

Zo dachten De Jong en Gerrits dat de diesel weer zal herrijzen, terwijl Wouters en Beukenkamp denken dat de diesel geen lang leven beschoren is. Vousten is van mening dat diesel een mooie technologie kan zijn voor de toekomst, maar dat het overwinnen van de opgelopen imagoschade heel erg lastig wordt. “Ik vraag me af of diesel voldoende tijd krijgt tot de publieke opinie is bijgesteld. Ieder negatief nieuwsbericht lijkt direct effect te hebben op de restwaarden. En het houdt niet op. Merken die riepen dat ze niks te verbergen hebben in hun diesels, vallen nu alsnog door de mand met sjoemelsoftware, dat maakt het imago er niet beter op.”

In andere segmenten zijn nog stevige afwaarderingen nodig.

Eric Vousten, directeur/eigenaar VMS | Insight

De cijfers spreken voor zich. Zo is de restwaarde van een diesel in het afgelopen half jaar gemiddeld met 528 euro gedaald. Deze daling is volgens Vousten wel gestabiliseerd. “Het C-segment is het hardst getroffen, maar het dieptepunt is daar nu wel bereikt: er is een nieuw evenwicht. In andere segmenten zijn nog stevige afwaarderingen nodig.”

Risico blijft

In 2015 kenden de dieselbestellingen door leasemaatschappijen een piek van 51 procent van de totale bestellingen in de lease. “Die piek is direct te koppelen aan het gestaffelde bijtellingsbeleid, waarbij het jaar 2015 eindigde met een verkoophausse van 14%-bijtellingsauto’s, voornamelijk diesels.” In de jaren die volgen ligt het percentage diesels lager: in 2016 is 34 procent van de geleaste auto’s een diesel en in 2017 is dat nog 27 procent, blijkt uit de Autotelex-data. “De branche heeft nu buikpijn van de diesels, maar met de grote hausse aan 14-procent auto’s die nog uit de lease moeten terugkomen, is het risico op een restwaardedruk nog steeds aanwezig.” Volgens Vousten zal het zwaartepunt tussen nu en halverwege 2019 liggen.

autotelexopbouw

Bron: Autotelex.  

Vooral het C-segment diesels vormt een groot probleem, aldus Vousten. De restwaarde van een Peugeot 308 diesel lag in mei 2018 ongeveer 842 euro lager dan in 2017. “En daarvan komen er nog 20.000 uit de lease het komende jaar. Dat zijn er nog veel meer dan de 8.000 die het afgelopen jaar terug kwamen. In 2015 was 24 procent van de bestelde leaseauto’s een Peugeot 308 diesel.” Ook de restwaarden van een Volvo V40 diesel (-1.600 euro) en een Renault Megane (-721 euro) staan sterk onder druk.

 


De restwaarde van een Peugeot 308 diesel lag in mei 2018 ongeveer 842 euro lager dan in 2017. De cijfers zijn gebaseerd op daadwerkelijke b2b-transacties van de eerste naar de tweede eigenaar van Peugeots 308 diesel. 

 


Het dieptepunt is bereikt volgens Vousten, er is een nieuw evenwicht. Van januari tot en met mei 2018 zijn de restwaarden van de Peugeot 308 diesel vrij stabiel.

Riskmanagement

Een uitdaging voor de leasebranche de komende tijd is volgens Vousten “het optimaliseren van de opbrengsten door het minimaliseren van risico’s. De winst aan het einde van een leasecontract wordt niet meer grotendeels bepaald door de verkoopopbrengst, maar vooral door hoe bij het aangaan van het contract de risico’s zijn ingeschat. En dat in een markt die veel eisen stelt aan (prijs)transparantie en flexibiliteit, waardoor er tussentijds veel minder mogelijkheden zijn om correcties of hercalculaties door te voeren.” Om die risico’s goed in te kunnen schatten, heb je vergelijkingsdata nodig, benadrukt Vousten. “Samen met Autotelex werk ik daarom aan een benchmark voor remarketingresultaten.”

Leasemaatschappijen stelden eerder al dat het dieseldrama zorgt voor een toegenomen vraag naar EV’s. Maar het vervangen van alle diesels door EV’s levert ook problemen op. “De vraag is: krijgt de diesel nog een kans bij de politiek, de pers, de zakelijke markt, de consument en van de branche zelf?” besluit Vousten.

Analyse | Restwaardedrama diesels bereikt climax in 2019 | Automotive Online
'Diesel-buikpijn wordt nog veel erger'

Analyse | Restwaardedrama diesels bereikt climax in 2019

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Eric Vousten stelt dat de winst aan het einde van een leasecontract niet meer grotendeels wordt bepaald door de verkoopopbrengst. (Foto: Marcel Cazemier)

“De branche heeft nu buikpijn van de diesels die grote aantallen uit de lease komen, maar het wordt nog veel erger”, verwacht Eric Vousten, directeur/eigenaar van onderzoeks- en marketingbureau VMS | Insight, doelend op de 14%-bijtellingsdiesels die nog tot 2020 uit de lease komen. Vousten presenteerde deze data tijdens het Automotive Leasing Event op 26 juni in het museum Singer in Laren. Na zijn presentatie ging een vierkoppig panel, bestaande uit Automotive-columnist Arjen de Jong, Diesel Büchli-directeur Hans Gerrits, commercieel directeur Arval Matthijs Wouters en Indewal Auto’s dga Willem Beukenkamp, met elkaar in debat over het onderwerp diesels.Bekijk hier het videoverslag van het dieseldebat ‘ ‘Diesel zit op zijn knieën’

Zo dachten De Jong en Gerrits dat de diesel weer zal herrijzen, terwijl Wouters en Beukenkamp denken dat de diesel geen lang leven beschoren is. Vousten is van mening dat diesel een mooie technologie kan zijn voor de toekomst, maar dat het overwinnen van de opgelopen imagoschade heel erg lastig wordt. “Ik vraag me af of diesel voldoende tijd krijgt tot de publieke opinie is bijgesteld. Ieder negatief nieuwsbericht lijkt direct effect te hebben op de restwaarden. En het houdt niet op. Merken die riepen dat ze niks te verbergen hebben in hun diesels, vallen nu alsnog door de mand met sjoemelsoftware, dat maakt het imago er niet beter op.”

In andere segmenten zijn nog stevige afwaarderingen nodig.

Eric Vousten, directeur/eigenaar VMS | Insight

De cijfers spreken voor zich. Zo is de restwaarde van een diesel in het afgelopen half jaar gemiddeld met 528 euro gedaald. Deze daling is volgens Vousten wel gestabiliseerd. “Het C-segment is het hardst getroffen, maar het dieptepunt is daar nu wel bereikt: er is een nieuw evenwicht. In andere segmenten zijn nog stevige afwaarderingen nodig.”

Risico blijft

In 2015 kenden de dieselbestellingen door leasemaatschappijen een piek van 51 procent van de totale bestellingen in de lease. “Die piek is direct te koppelen aan het gestaffelde bijtellingsbeleid, waarbij het jaar 2015 eindigde met een verkoophausse van 14%-bijtellingsauto’s, voornamelijk diesels.” In de jaren die volgen ligt het percentage diesels lager: in 2016 is 34 procent van de geleaste auto’s een diesel en in 2017 is dat nog 27 procent, blijkt uit de Autotelex-data. “De branche heeft nu buikpijn van de diesels, maar met de grote hausse aan 14-procent auto’s die nog uit de lease moeten terugkomen, is het risico op een restwaardedruk nog steeds aanwezig.” Volgens Vousten zal het zwaartepunt tussen nu en halverwege 2019 liggen.

autotelexopbouw

Bron: Autotelex.  

Vooral het C-segment diesels vormt een groot probleem, aldus Vousten. De restwaarde van een Peugeot 308 diesel lag in mei 2018 ongeveer 842 euro lager dan in 2017. “En daarvan komen er nog 20.000 uit de lease het komende jaar. Dat zijn er nog veel meer dan de 8.000 die het afgelopen jaar terug kwamen. In 2015 was 24 procent van de bestelde leaseauto’s een Peugeot 308 diesel.” Ook de restwaarden van een Volvo V40 diesel (-1.600 euro) en een Renault Megane (-721 euro) staan sterk onder druk.

 


De restwaarde van een Peugeot 308 diesel lag in mei 2018 ongeveer 842 euro lager dan in 2017. De cijfers zijn gebaseerd op daadwerkelijke b2b-transacties van de eerste naar de tweede eigenaar van Peugeots 308 diesel. 

 


Het dieptepunt is bereikt volgens Vousten, er is een nieuw evenwicht. Van januari tot en met mei 2018 zijn de restwaarden van de Peugeot 308 diesel vrij stabiel.

Riskmanagement

Een uitdaging voor de leasebranche de komende tijd is volgens Vousten “het optimaliseren van de opbrengsten door het minimaliseren van risico’s. De winst aan het einde van een leasecontract wordt niet meer grotendeels bepaald door de verkoopopbrengst, maar vooral door hoe bij het aangaan van het contract de risico’s zijn ingeschat. En dat in een markt die veel eisen stelt aan (prijs)transparantie en flexibiliteit, waardoor er tussentijds veel minder mogelijkheden zijn om correcties of hercalculaties door te voeren.” Om die risico’s goed in te kunnen schatten, heb je vergelijkingsdata nodig, benadrukt Vousten. “Samen met Autotelex werk ik daarom aan een benchmark voor remarketingresultaten.”

Leasemaatschappijen stelden eerder al dat het dieseldrama zorgt voor een toegenomen vraag naar EV’s. Maar het vervangen van alle diesels door EV’s levert ook problemen op. “De vraag is: krijgt de diesel nog een kans bij de politiek, de pers, de zakelijke markt, de consument en van de branche zelf?” besluit Vousten.