‘Run op Jaguar I-Pace en Tesla’s trekt Mia-pot leeg’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
'Alleen al de Jaguar-bestellingen nemen eenvijfde van de Mia-pot in beslag.' (Foto: Shutterstock)

Dat melden diverse bronnen aan Automotive.

Een woordvoerder van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland stelt desgevraagd dat de volledige pot van 99 miljoen euro voor 2018 nog niet leeg is, maar dat het wel kan dat bedrijven aan hun eigen plafond zitten. Per bedrijf mag er 25 miljoen euro bruto voor milieu-investeringen worden afgetrokken. Het RVO geeft tussentijds echter geen cijfers af over hoeveel subsidie er al is aangevraagd en door wie. 

4.500 euro netto voordeel voor leaserijder

Volgens Ron Molendijk, directeur van leasemakelaar Autoleasecenter, zijn vooral grote leasemaatschappijen door het budget heen. “Een elektrische Jaguar of Tesla levert met het gebruik van de Mia al gauw een voordeel van 18 duizend euro bruto op en dat is omgerekend 4.500 euro netto voordeel voor de leaserijder. Dan gaat het hard met zo’n potje. De verwachting in de branche was dat er tot mei/juni wel Mia-budget over zou zijn voor de inzet van EV’s, maar we zijn er al nagenoeg doorheen.”

Volgens Molendijk zijn er dit jaar alleen al 900 Jaguars I-Pace besteld die ook dit jaar nog (met 4 procent bijtelling) in Nederland worden geleverd. “Die definitieve bestellingen moeten voor het einde van deze maand bij de fabrikant binnen zijn, dan worden ze vanaf juli geleverd. Die bestellingen nemen al een vijfde van de totale Mia-pot in beslag. En die pot is niet alleen voor de autobranche bedoeld, de Mia wordt aangewend voor allerlei duurzame investeringen.”

De Mia, Milieu Investeringsaftrek, is een aftrekpost waarmee investeringen in duurzame producten van de belasting mogen worden afgetrokken. Elektrische voertuigen vallen daar ook onder. Het fiscale voordeel kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag, bovenop de gebruikelijk investeringsaftrek. De regering heeft het potje van de Mia op 1 januari weer gevuld met 99 miljoen euro. Daarbij geldt: op is op. Per investerende ondernemer mag er 25 miljoen euro bruto worden afgetrokken, wat uitkomt op ongeveer 5 miljoen euro netto. Leasemaatschappijen kopen hun EV’s met deze Mia. Dat is goed nieuws voor de wagenparkbeheerder en de leaserijder, de prijs gaat namelijk omlaag. Maar als het potje leeg is, gaat de prijs omhoog. Hoe verder in het jaar, hoe leger de pot. En de eerste signalen zijn er. “Het voordeel is dat bij iedereen de prijs omhoog gaat, het betekent dus weinig voor de concurrentiepositie”, stelt Molendijk. “Alleen kleine leasemaatschappijen kunnen wellicht nog Mia inzetten, maar die kunnen weer niet concurreren op bijvoorbeeld de prijs van een verzekering voor een EV. Die verzekeringen zijn veel duurder dan voor een conventionele auto, maar grote leasemaatschappijen kunnen veel risico zelf dragen, wat een kleine speler niet kan.”

Florian Minderop, directeur/eigenaar van Mistergreen, denkt dat veel leasemaatschappijen de Jaguar I-Pace op voorraad hebben besteld, zonder dat er een daadwerkelijke bestelling door een klant is gedaan. “Dat doen wij nooit. Deze Jaguars hebben nog geen snellaadinfrastructuur. Die wachten wij eerst af.” Lees hier het interview met Florian Minderop en Mark Schreurs, dga’s van Mistergreen, dat deze maand in Automotive werd gepubliceerd.

Mia strategisch inzetten

Tim Oldeman, business manager bij leasemaatschappij Alphabet, merkt ook dat Mia-subsidie schaars wordt. “Door vele elektrische auto’s die eind vorig jaar nog zijn besteld en de auto’s die vanaf 1 januari zijn besteld, is onze Mia subsidie bijna op.” Alphabet zou de Mia alleen nog maar in voor de eigen merk auto’s (de leasemaatschappij is onderdeel van BMW) inzetten: de BMW i3. “Deze informatie kunnen we helaas niet verstrekken. Enerzijds zijn dit klantspecifieke afspraken, waar geheimhoudingsverklaringen in het geding zijn, en anderzijds is het prijsgevoelige informatie. Wat ik wel kan zeggen is dat we inderdaad – net als andere leasemaatschappijen overigens – goed kijken hoe we het resterende geld van de subsidies besteden over onze portfoliomix. Omdat we verschillende elektrische auto’s aanbieden moeten we hierover in gesprek met onze klanten, maar moeten we hier ook strategisch naar kijken.”

Volgens anonieme bronnen zou ook Leaseplan, dat in 2021 alle medewerkers in een EV wil hebben rijden, hebben aangekondigd te stoppen met het verwerken van de Mia in offertes. Leaseplan is zelf niet bereikbaar voor commentaar.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Zodra leasemijen het einde aan de eigen MIA zien verschijnen kunnen ze Financiële lease toepassen, waarbij de klant het economisch belang bij de auto heeft. Voor Mia telt immers het economisch belang (activering op balans) en niet de juridische egendom.

‘Run op Jaguar I-Pace en Tesla’s trekt Mia-pot leeg’ | Automotive Online

‘Run op Jaguar I-Pace en Tesla’s trekt Mia-pot leeg’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
'Alleen al de Jaguar-bestellingen nemen eenvijfde van de Mia-pot in beslag.' (Foto: Shutterstock)

Dat melden diverse bronnen aan Automotive.

Een woordvoerder van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland stelt desgevraagd dat de volledige pot van 99 miljoen euro voor 2018 nog niet leeg is, maar dat het wel kan dat bedrijven aan hun eigen plafond zitten. Per bedrijf mag er 25 miljoen euro bruto voor milieu-investeringen worden afgetrokken. Het RVO geeft tussentijds echter geen cijfers af over hoeveel subsidie er al is aangevraagd en door wie. 

4.500 euro netto voordeel voor leaserijder

Volgens Ron Molendijk, directeur van leasemakelaar Autoleasecenter, zijn vooral grote leasemaatschappijen door het budget heen. “Een elektrische Jaguar of Tesla levert met het gebruik van de Mia al gauw een voordeel van 18 duizend euro bruto op en dat is omgerekend 4.500 euro netto voordeel voor de leaserijder. Dan gaat het hard met zo’n potje. De verwachting in de branche was dat er tot mei/juni wel Mia-budget over zou zijn voor de inzet van EV’s, maar we zijn er al nagenoeg doorheen.”

Volgens Molendijk zijn er dit jaar alleen al 900 Jaguars I-Pace besteld die ook dit jaar nog (met 4 procent bijtelling) in Nederland worden geleverd. “Die definitieve bestellingen moeten voor het einde van deze maand bij de fabrikant binnen zijn, dan worden ze vanaf juli geleverd. Die bestellingen nemen al een vijfde van de totale Mia-pot in beslag. En die pot is niet alleen voor de autobranche bedoeld, de Mia wordt aangewend voor allerlei duurzame investeringen.”

De Mia, Milieu Investeringsaftrek, is een aftrekpost waarmee investeringen in duurzame producten van de belasting mogen worden afgetrokken. Elektrische voertuigen vallen daar ook onder. Het fiscale voordeel kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag, bovenop de gebruikelijk investeringsaftrek. De regering heeft het potje van de Mia op 1 januari weer gevuld met 99 miljoen euro. Daarbij geldt: op is op. Per investerende ondernemer mag er 25 miljoen euro bruto worden afgetrokken, wat uitkomt op ongeveer 5 miljoen euro netto. Leasemaatschappijen kopen hun EV’s met deze Mia. Dat is goed nieuws voor de wagenparkbeheerder en de leaserijder, de prijs gaat namelijk omlaag. Maar als het potje leeg is, gaat de prijs omhoog. Hoe verder in het jaar, hoe leger de pot. En de eerste signalen zijn er. “Het voordeel is dat bij iedereen de prijs omhoog gaat, het betekent dus weinig voor de concurrentiepositie”, stelt Molendijk. “Alleen kleine leasemaatschappijen kunnen wellicht nog Mia inzetten, maar die kunnen weer niet concurreren op bijvoorbeeld de prijs van een verzekering voor een EV. Die verzekeringen zijn veel duurder dan voor een conventionele auto, maar grote leasemaatschappijen kunnen veel risico zelf dragen, wat een kleine speler niet kan.”

Florian Minderop, directeur/eigenaar van Mistergreen, denkt dat veel leasemaatschappijen de Jaguar I-Pace op voorraad hebben besteld, zonder dat er een daadwerkelijke bestelling door een klant is gedaan. “Dat doen wij nooit. Deze Jaguars hebben nog geen snellaadinfrastructuur. Die wachten wij eerst af.” Lees hier het interview met Florian Minderop en Mark Schreurs, dga’s van Mistergreen, dat deze maand in Automotive werd gepubliceerd.

Mia strategisch inzetten

Tim Oldeman, business manager bij leasemaatschappij Alphabet, merkt ook dat Mia-subsidie schaars wordt. “Door vele elektrische auto’s die eind vorig jaar nog zijn besteld en de auto’s die vanaf 1 januari zijn besteld, is onze Mia subsidie bijna op.” Alphabet zou de Mia alleen nog maar in voor de eigen merk auto’s (de leasemaatschappij is onderdeel van BMW) inzetten: de BMW i3. “Deze informatie kunnen we helaas niet verstrekken. Enerzijds zijn dit klantspecifieke afspraken, waar geheimhoudingsverklaringen in het geding zijn, en anderzijds is het prijsgevoelige informatie. Wat ik wel kan zeggen is dat we inderdaad – net als andere leasemaatschappijen overigens – goed kijken hoe we het resterende geld van de subsidies besteden over onze portfoliomix. Omdat we verschillende elektrische auto’s aanbieden moeten we hierover in gesprek met onze klanten, maar moeten we hier ook strategisch naar kijken.”

Volgens anonieme bronnen zou ook Leaseplan, dat in 2021 alle medewerkers in een EV wil hebben rijden, hebben aangekondigd te stoppen met het verwerken van de Mia in offertes. Leaseplan is zelf niet bereikbaar voor commentaar.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Zodra leasemijen het einde aan de eigen MIA zien verschijnen kunnen ze Financiële lease toepassen, waarbij de klant het economisch belang bij de auto heeft. Voor Mia telt immers het economisch belang (activering op balans) en niet de juridische egendom.