Deutsche Post-DHL brengt Streetscooter naar Nederland

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit melden Reuters en DHL. Deutsche Post ontwikkelde de Streetscooter voor intern gebruik om de groeiende hoeveelheid pakketpost ook in binnensteden met strenge emissienormen te kunnen afleveren. Deutsche Post heeft daartoe eerst contact gezocht met de grote autofabrikanten, maar die konden geen elektrische bestelauto leveren en wilden er ook geen ontwikkelen.

Inmiddels maakt de eigen fabriek van Deutsche Post-DHL 10 duizend streetscooters per jaar en dat aantal wordt volgens planning nog dit jaar verdubbeld door de opening van een nieuwe fabriek. De helft van deze jaarproductie wordt verkocht aan externe klanten als gemeenten, partners van Deutsche Post en grote fleetowners. De verkoopprijs is vastgesteld op 32 duizend euro. In Duitsland beschikt de Streetscooter over een netwerk van 400 garagebedrijven voor service en onderhoud.

VW-topman geïrriteerd

Met de ingebruikname van de Streetscooter worden de VW Caddy’s waar Deutsche Post gebruik van maakte uitgefaseerd. Dit tot grote ergernis van VW-topman Matthias Müller, die vorig jaar al aangaf zeer geïrriteerd te zijn over de eigen productie van Deutsche Post, en te hopen dat VW alsnog een voet tussen de deur zou krijgen. Op het moment lijkt het daar niet erg op.

De Streetscooter wordt in een eigen fabriek geassembleerd, maar de componenten worden zonder uitzondering door toeleveranciers gemaakt. Bij het ontwerp is buiten de gebaande paden getreden, waarbij de conventionele bouwwijzen van de auto-industrie deels zijn losgelaten. Een belangrijk element is dat de Streetscooter niet als luxe personenwagen is ontworpen, maar primair als een stuk gereedschap met elektrische aandrijving. Dat is een radicaal andere benadering dan door de autofabrikanten wordt toegepast. 

In Nederland

Ook in Nederland komen steeds meer Streetscooters op de weg. Volgens een Duitse woordvoerder van Streetscooter rijden er nu circa honderd in ons land. Dat gaan er veel meer worden, want DHL maakte vorige week bekend in vijftig Nederlandse steden met honderd Streetscooters te gaan rijden voor het bezorgen van pakketjes.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Deutsche Post-DHL brengt Streetscooter naar Nederland | Automotive Online

Deutsche Post-DHL brengt Streetscooter naar Nederland

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit melden Reuters en DHL. Deutsche Post ontwikkelde de Streetscooter voor intern gebruik om de groeiende hoeveelheid pakketpost ook in binnensteden met strenge emissienormen te kunnen afleveren. Deutsche Post heeft daartoe eerst contact gezocht met de grote autofabrikanten, maar die konden geen elektrische bestelauto leveren en wilden er ook geen ontwikkelen.

Inmiddels maakt de eigen fabriek van Deutsche Post-DHL 10 duizend streetscooters per jaar en dat aantal wordt volgens planning nog dit jaar verdubbeld door de opening van een nieuwe fabriek. De helft van deze jaarproductie wordt verkocht aan externe klanten als gemeenten, partners van Deutsche Post en grote fleetowners. De verkoopprijs is vastgesteld op 32 duizend euro. In Duitsland beschikt de Streetscooter over een netwerk van 400 garagebedrijven voor service en onderhoud.

VW-topman geïrriteerd

Met de ingebruikname van de Streetscooter worden de VW Caddy’s waar Deutsche Post gebruik van maakte uitgefaseerd. Dit tot grote ergernis van VW-topman Matthias Müller, die vorig jaar al aangaf zeer geïrriteerd te zijn over de eigen productie van Deutsche Post, en te hopen dat VW alsnog een voet tussen de deur zou krijgen. Op het moment lijkt het daar niet erg op.

De Streetscooter wordt in een eigen fabriek geassembleerd, maar de componenten worden zonder uitzondering door toeleveranciers gemaakt. Bij het ontwerp is buiten de gebaande paden getreden, waarbij de conventionele bouwwijzen van de auto-industrie deels zijn losgelaten. Een belangrijk element is dat de Streetscooter niet als luxe personenwagen is ontworpen, maar primair als een stuk gereedschap met elektrische aandrijving. Dat is een radicaal andere benadering dan door de autofabrikanten wordt toegepast. 

In Nederland

Ook in Nederland komen steeds meer Streetscooters op de weg. Volgens een Duitse woordvoerder van Streetscooter rijden er nu circa honderd in ons land. Dat gaan er veel meer worden, want DHL maakte vorige week bekend in vijftig Nederlandse steden met honderd Streetscooters te gaan rijden voor het bezorgen van pakketjes.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.