‘Restwaarden verder omhoog, EV’s blijven achter’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De grote vraag naar occasions kan nog jaren duren (foto: Shutterstock)

Afgelopen maand zijn de  occasionprijzen weer iets gestegen, meldt Autotelex in zijn marktupdate. De import blijft onverminderd hoog, maar de export is aanzienlijk minder. Opvallend is dat de stijging in restwaarde zich beperkt tot benzine- en dieselauto’s. De restwaarde van gebruikte EV’s blijft achter. 

Sinds maart zijn de restwaarden al aan het stijgen, meldt Autotelex-analist Joost Klaren. Op handelsplatform Autotelexpro liggen de taxaties en biedingen steeds hoger. Het aantal taxaties en biedingen neemt echter af en dat komt mede door het gebrek aan occasions, meldt Klaren. 

autotelex statistiek wk 22

Tekort aan microchips

De vraag naar jonge occasions wordt nog versterkt door het tekort aan nieuwe auto’s, als gevolg van een tekort aan grondstoffen en microchips, stelt Autotelex. De effecten op de occasionmarkt zijn steeds meer merkbaar, met nog verder stijgende prijzen.

Klaren waarschuwt dat autobedrijven auto’s niet te laag moeten aanbieden: “Het is verstandig wat hoger te prijzen. Consumenten hebben de neiging om wantrouwen te koesteren ten opzichte van te goedkope occasions. Opprijzen dus, want de prijzen gaan nog steeds omhoog.”

EV’s blijven achter

Dat geldt niet voor EV’s. Met het groeiend aanbod en gebrekkige belangstelling dalen hier de prijzen tegen de huidige trend in. “De nieuwprijzen van EV’s blijven dalen, terwijl die van benzine- en dieselauto’s door de hogere BPM juist stijgen”, constateert Klaren. “Zelfs importauto’s met lage BPM op kenteken, die altijd wat lastiger te verkopen waren omdat het mogelijk schadeauto’s betreft, gaan nu makkelijker weg.”

De import in mei is nog steeds op recordhoogte, nu al drie maanden lang bijna 25.000 personenauto’s per maand. De export neemt nu duidelijk verder af, zowel door het opdrogen van onaantrekkelijk aanbod voor de Nederlandse markt, als door de toegenomen schaarste van occasions.

De huidige occasionmarkt is in een unieke, niet eerder op deze schaal voorgekomen situatie van schaarste.

Joost Klaren, analist Autotelex

Autotelex ziet de hoge restwaarden voorlopig als een gegeven. “De huidige occasionmarkt is in een unieke, niet eerder op deze schaal voorgekomen situatie van schaarste met bijbehorende prijsstijgingen. De situatie is verder uniek omdat alle signalen er op wijzen dat het einde voorlopig niet in zicht is. Normale productie van auto’s wordt pas in 2023 weer verwacht en dit is de enige factor die de druk op de occasionmarkt kan verlichten.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Restwaarden verder omhoog, EV’s blijven achter’ | Automotive Online

‘Restwaarden verder omhoog, EV’s blijven achter’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De grote vraag naar occasions kan nog jaren duren (foto: Shutterstock)

Afgelopen maand zijn de  occasionprijzen weer iets gestegen, meldt Autotelex in zijn marktupdate. De import blijft onverminderd hoog, maar de export is aanzienlijk minder. Opvallend is dat de stijging in restwaarde zich beperkt tot benzine- en dieselauto’s. De restwaarde van gebruikte EV’s blijft achter. 

Sinds maart zijn de restwaarden al aan het stijgen, meldt Autotelex-analist Joost Klaren. Op handelsplatform Autotelexpro liggen de taxaties en biedingen steeds hoger. Het aantal taxaties en biedingen neemt echter af en dat komt mede door het gebrek aan occasions, meldt Klaren. 

autotelex statistiek wk 22

Tekort aan microchips

De vraag naar jonge occasions wordt nog versterkt door het tekort aan nieuwe auto’s, als gevolg van een tekort aan grondstoffen en microchips, stelt Autotelex. De effecten op de occasionmarkt zijn steeds meer merkbaar, met nog verder stijgende prijzen.

Klaren waarschuwt dat autobedrijven auto’s niet te laag moeten aanbieden: “Het is verstandig wat hoger te prijzen. Consumenten hebben de neiging om wantrouwen te koesteren ten opzichte van te goedkope occasions. Opprijzen dus, want de prijzen gaan nog steeds omhoog.”

EV’s blijven achter

Dat geldt niet voor EV’s. Met het groeiend aanbod en gebrekkige belangstelling dalen hier de prijzen tegen de huidige trend in. “De nieuwprijzen van EV’s blijven dalen, terwijl die van benzine- en dieselauto’s door de hogere BPM juist stijgen”, constateert Klaren. “Zelfs importauto’s met lage BPM op kenteken, die altijd wat lastiger te verkopen waren omdat het mogelijk schadeauto’s betreft, gaan nu makkelijker weg.”

De import in mei is nog steeds op recordhoogte, nu al drie maanden lang bijna 25.000 personenauto’s per maand. De export neemt nu duidelijk verder af, zowel door het opdrogen van onaantrekkelijk aanbod voor de Nederlandse markt, als door de toegenomen schaarste van occasions.

De huidige occasionmarkt is in een unieke, niet eerder op deze schaal voorgekomen situatie van schaarste.

Joost Klaren, analist Autotelex

Autotelex ziet de hoge restwaarden voorlopig als een gegeven. “De huidige occasionmarkt is in een unieke, niet eerder op deze schaal voorgekomen situatie van schaarste met bijbehorende prijsstijgingen. De situatie is verder uniek omdat alle signalen er op wijzen dat het einde voorlopig niet in zicht is. Normale productie van auto’s wordt pas in 2023 weer verwacht en dit is de enige factor die de druk op de occasionmarkt kan verlichten.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.