'Vroeger is terug, vroeger is nu'

Grote Friese dealerholdings starten FGD Lease

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Pieter Wimmers, foto: Mustafa Gumusu

Het is voor Wimmers niet de eerste keer dat hij een leasemaatschappij vanaf de grond mag opbouwen. Eerder deed hij dat bij Lease Quote, dat later Lease Quality werd en inmiddels onderdeel is van International Car Lease Holding. Volgens Wimmers is er door de verdere schaalvergroting door de grote leasemaatschappijen, weer ruimte ontstaan voor een nieuwe, kleinere speler. “FGD Lease opereert landelijk, maar in eerste instantie ligt de nadruk op Friesland, Groningen en Drenthe”, zegt Wimmers. “Dat zijn typisch provincies waar veel waarde aan relaties wordt gehecht. Als lokale speler zijn wij bij uitstek in staat om deze relaties op te bouwen. Het geloof in onze ‘warme’ aanpak is groot. No-nonsense, duidelijkheid, direct persoonlijk contact met verzekeraar of dealer.” Haaima en Hylkema staan beide in de Automotive Dealerholding Top 60. Bekijk de lijst in de Automotive Kennisbank.

Ook wordt er bij de leasemaatschappij niet gestuurd naar vaste onderhouds- en reparatieadressen. “Heb je schade of is je auto aan onderhoud toe? Dan bepaal je zelf waar jij je auto brengt. Lekker ouderwets, zoals vroeger. Toen werd er veel waarde gehecht aan relaties en was er geen dwingend voorschrijven. Je deed het bij ‘jouw mannetje’ en je had dat fijne gevoel van vertrouwen. Vroeger is terug, vroeger is nu’’, denkt Wimmers.

Alle dealers even belangrijk

Het idee voor FGD Lease komt uit de koker van het verzekeringsbedrijf FGD. “Daar zagen ze dat klanten hun auto’s steeds vaker verzekerden via het leasecontract. En dus zijn zij gaan zoeken naar mogelijke partners om een dergelijke constructie te kunnen bieden.” Die werden gevonden in de Friese dealerholdings Haaima en Hylkema, al jarenlang automotive relaties, en Altus Capital, een private investeerder van buiten de autobranche. Carwise is de ict-leverancier en Bovemij doet de funding. “Dankzij de inbreng van deze partners staat FGD Lease financieel sterk, kunnen we goede voorwaarden bedingen en zijn we concurrerend ten opzichte van elke andere leasemaatschappij. Maar benadrukt Wimmers, Haaima en Hylkema worden als aandeelhouder niet bevoordeeld ten opzichte van andere dealers. Iedere dealer is voor ons even belangrijk. We maken geen onderscheid en uiteindelijk bepaalt de klant.”

Bescheiden doelstelling

Om zijn onafhankelijkheid te benadrukken, houdt Wimmers met FGD Lease kantoor in het pand van FGD. “Het gaat de aandeelhouders op de lange termijn om het rendement. Dat kunnen ze alleen realiseren als regionale dealers als onze partners opereren. Zij moeten de klanten aanbrengen. Daarnaast is remarketing een belangrijk aspect van leasing. Juist een gevarieerd wagenpark is dan van groot belang.” De remarketing doet Wimmers zelf, in samenwerking met een enkel veilinghuis en wellicht een inkoopplatform. “Ook hier gaat het er om dat we elkaar iets gunnen.” 

Met private lease kunnen we geen geld verdienen.

FGD Lease zet bescheiden in. Eind dit jaar moeten er 350 auto’s onder contract staan en over vijf jaar circa 1.500. Wimmers: “Onze voorlopige doelstelling is bescheiden, maar we geloven heilig in ons bedrijfsmodel. Dat geloof is geen filosofie van de koude grond, maar wel degelijk op iets gebaseerd. Dat blijkt ook wel want FGD Lease kent een vliegende start. Inmiddels hebben we de eerste honderd auto’s in portefeuille. Daarnaast hebben we 2.500 prospects geïnventariseerd.”

Actiepakket

FGD Lease richt zich op de normale operationele leasecontracten. “We zien dat er met private lease geen geld te verdienen is, wij kunnen niet mee met het geweld van de grote jongens. Wellicht als we eenmaal staan dat dealers dan hun eigen privéleasecontracten bij ons onderbrengen in plaats van bij de captive financier.” Ook laat Wimmers mobiliteitsbudgetten nog maar even buiten de propositie. “We richten ons in eerste instantie op de noordelijke provincies. Daar is nog geen vraag naar dit soort concepten. De afstanden zijn te groot om te werken met deelauto’s of mobiliteitsbudgetten. Misschien op termijn in steden als Groningen of Leeuwarden, maar vooralsnog heeft het geen aandacht bij ons.”

Wimmers denkt dat de adviserende rol van een leasemaatschappij steeds belangrijker wordt. “We helpen onze klanten wel met autoregelingen. En dat betekent dat we de berijder helpen met de keuze voor zijn auto. Ik geloof niet zo in online configureren. Wij doen dat liever in rechtstreeks contact. Dan kunnen we al onze kennis inzetten. Als een Duits merk met een speciaal actiepakket komt, kan ik een klant die op zoek is naar dit model vertellen nog even te wachten. Zo schep je vertrouwen en bouw je aan een relatie.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Grote Friese dealerholdings starten FGD Lease | Automotive Online
'Vroeger is terug, vroeger is nu'

Grote Friese dealerholdings starten FGD Lease

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Pieter Wimmers, foto: Mustafa Gumusu

Het is voor Wimmers niet de eerste keer dat hij een leasemaatschappij vanaf de grond mag opbouwen. Eerder deed hij dat bij Lease Quote, dat later Lease Quality werd en inmiddels onderdeel is van International Car Lease Holding. Volgens Wimmers is er door de verdere schaalvergroting door de grote leasemaatschappijen, weer ruimte ontstaan voor een nieuwe, kleinere speler. “FGD Lease opereert landelijk, maar in eerste instantie ligt de nadruk op Friesland, Groningen en Drenthe”, zegt Wimmers. “Dat zijn typisch provincies waar veel waarde aan relaties wordt gehecht. Als lokale speler zijn wij bij uitstek in staat om deze relaties op te bouwen. Het geloof in onze ‘warme’ aanpak is groot. No-nonsense, duidelijkheid, direct persoonlijk contact met verzekeraar of dealer.” Haaima en Hylkema staan beide in de Automotive Dealerholding Top 60. Bekijk de lijst in de Automotive Kennisbank.

Ook wordt er bij de leasemaatschappij niet gestuurd naar vaste onderhouds- en reparatieadressen. “Heb je schade of is je auto aan onderhoud toe? Dan bepaal je zelf waar jij je auto brengt. Lekker ouderwets, zoals vroeger. Toen werd er veel waarde gehecht aan relaties en was er geen dwingend voorschrijven. Je deed het bij ‘jouw mannetje’ en je had dat fijne gevoel van vertrouwen. Vroeger is terug, vroeger is nu’’, denkt Wimmers.

Alle dealers even belangrijk

Het idee voor FGD Lease komt uit de koker van het verzekeringsbedrijf FGD. “Daar zagen ze dat klanten hun auto’s steeds vaker verzekerden via het leasecontract. En dus zijn zij gaan zoeken naar mogelijke partners om een dergelijke constructie te kunnen bieden.” Die werden gevonden in de Friese dealerholdings Haaima en Hylkema, al jarenlang automotive relaties, en Altus Capital, een private investeerder van buiten de autobranche. Carwise is de ict-leverancier en Bovemij doet de funding. “Dankzij de inbreng van deze partners staat FGD Lease financieel sterk, kunnen we goede voorwaarden bedingen en zijn we concurrerend ten opzichte van elke andere leasemaatschappij. Maar benadrukt Wimmers, Haaima en Hylkema worden als aandeelhouder niet bevoordeeld ten opzichte van andere dealers. Iedere dealer is voor ons even belangrijk. We maken geen onderscheid en uiteindelijk bepaalt de klant.”

Bescheiden doelstelling

Om zijn onafhankelijkheid te benadrukken, houdt Wimmers met FGD Lease kantoor in het pand van FGD. “Het gaat de aandeelhouders op de lange termijn om het rendement. Dat kunnen ze alleen realiseren als regionale dealers als onze partners opereren. Zij moeten de klanten aanbrengen. Daarnaast is remarketing een belangrijk aspect van leasing. Juist een gevarieerd wagenpark is dan van groot belang.” De remarketing doet Wimmers zelf, in samenwerking met een enkel veilinghuis en wellicht een inkoopplatform. “Ook hier gaat het er om dat we elkaar iets gunnen.” 

Met private lease kunnen we geen geld verdienen.

FGD Lease zet bescheiden in. Eind dit jaar moeten er 350 auto’s onder contract staan en over vijf jaar circa 1.500. Wimmers: “Onze voorlopige doelstelling is bescheiden, maar we geloven heilig in ons bedrijfsmodel. Dat geloof is geen filosofie van de koude grond, maar wel degelijk op iets gebaseerd. Dat blijkt ook wel want FGD Lease kent een vliegende start. Inmiddels hebben we de eerste honderd auto’s in portefeuille. Daarnaast hebben we 2.500 prospects geïnventariseerd.”

Actiepakket

FGD Lease richt zich op de normale operationele leasecontracten. “We zien dat er met private lease geen geld te verdienen is, wij kunnen niet mee met het geweld van de grote jongens. Wellicht als we eenmaal staan dat dealers dan hun eigen privéleasecontracten bij ons onderbrengen in plaats van bij de captive financier.” Ook laat Wimmers mobiliteitsbudgetten nog maar even buiten de propositie. “We richten ons in eerste instantie op de noordelijke provincies. Daar is nog geen vraag naar dit soort concepten. De afstanden zijn te groot om te werken met deelauto’s of mobiliteitsbudgetten. Misschien op termijn in steden als Groningen of Leeuwarden, maar vooralsnog heeft het geen aandacht bij ons.”

Wimmers denkt dat de adviserende rol van een leasemaatschappij steeds belangrijker wordt. “We helpen onze klanten wel met autoregelingen. En dat betekent dat we de berijder helpen met de keuze voor zijn auto. Ik geloof niet zo in online configureren. Wij doen dat liever in rechtstreeks contact. Dan kunnen we al onze kennis inzetten. Als een Duits merk met een speciaal actiepakket komt, kan ik een klant die op zoek is naar dit model vertellen nog even te wachten. Zo schep je vertrouwen en bouw je aan een relatie.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.