ANWB: Crossclimate stelt teleur in test allseasonbanden

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: ANWB

In zijn meest recente bandentest nam de ANWB negen allseasonbanden onder de loep in de maat 175/65 R14 T: De Continental Allseasoncontact, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, Nokian Weatherproof, Nexen N blue 4 Season, Michelin Crossclimate, Vredestein Quatrac 5, Maxxis All Season AP2 en de Firestone Multiseason. Vier banden scoren een voldoende en zijn volgens de ANWB aan te raden: de banden van Continental, Goodyear, Nokian en Nexen. De rest van de geteste banden komt niet verder dan twee sterren en het oordeel matig. Vooral de Michelin Crossclimate stelt teleur en haalt op sneeuw en een nat wegdek nipt een voldoende. Op slijtage, verbruik, ijs en droog wegdek blijft deze band ijzersterk. De leeftijd van de in 2015 geïntroduceerde Crossclimate speelt mee in de vergelijking met de andere banden. Zo presenteerde Continental de winnende allseasonband vorig jaar. In de grotere maten is de Crossclimate inmiddels opgevolgd door de Crossclimate Plus. 

De negen banden werden niet alleen met elkaar vergeleken, maar ook met de beste zomer- en winterbanden op de markt. Volgens de ANWB is er in deze test geen enkele band gevonden die de prestaties van een zomerband in de zomer combineert met voldoende winterse eigenschappen. Wel hebben alle geteste allseasonbanden het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake, Alpine- of het bergen/sneeuwvlokje symbool). Ze voldoen dus aan de wettelijke winterbandenplicht zoals die in Duitsland en Oostenrijk. Uit de meest recente bandenmonitor van Kwik-Fit blijkt dat de groei van het aantal allseasonbanden op de weg na jaren van groei voor het eerst weer iets is afgenomen.

Nat

De Goodyear-band is volgens de testers het beste op nat, met de kortste remweg en de beste zijdelingse grip. De Continental zit daar niet ver achter. Ook de Nexen heeft een korte remweg op nat, maar de zijdelingse grip en aquaplaning dwars is hier wat minder. De Firestone scoort op nat (net als op droog) een onvoldoende. “Zowel de zijdelingse grip als de remweg op nat wegdek blijft duidelijk achter bij de concurrentie. Bij remmen vanaf 80 km/h is het verschil met de beste uit de test al 11 meter.”

Bij sommige banden is sprake van een vaag stuurgedrag.

Op droog wegdek kan alleen de Vredestein bij de referentie-zomerband in de buurt blijven. Alle overige modellen vertonen in meerdere of mindere mate tekortkomingen. De Firestoneband scoort onvoldoende op droog. Wel scoren alle banden, onder de hete zomerse omstandigheden, duidelijk beter dan de ook geteste referentie-winterband. Veel tekortkomingen liggen op het testonderdeel rijeigenschappen. “Een wollig, wat vaag gevoel dat zich door ontbrekende feedback van de achteras als onzeker rijgedrag uit. Bij sommige banden is sprake van een vaag stuurgedrag.” Door de testmanoeuvres neemt de temperatuur van de band toe. Bij bijna alle banden leidt dit tot afnemende prestaties op droog wegdek. Het verschil tussen de beste (Michelin) en de slechtste (Firestone) bedraagt bij remmen vanaf 100 km/h zo’n 6 meter.

Sneeuw en ijs

Op sneeuw hebben alleen de Continental en de Nokian geen tekortkomingen. Deze twee bevinden zich op winterbandenniveau. De Firestone en de Nexen hebben slechts lichte tekortkomingen, de Firestone heeft wat minder zijdelingse grip en bij de Nexen liggen remmen en wegrijden op wat lager niveau. De Goodyear heeft onvoldoende zijdelingse grip op sneeuw maar dankzij goede scores op remmen en tractie haalt de band nog wel een voldoende op sneeuw. Onvoldoendes zijn er voor de Michelin, Vredestein, Maxxis en Hankook. In vrijwel alle gevallen is remmen en tractie volgens de testers nog wel voldoende maar zit het pijnpunt in de zijdelingse grip. “Deze vier banden zijn vanwege de prestaties op sneeuw afgewaardeerd tot 2 sterren, beperkt aan te raden. Voor Nederlandse omstandigheden met relatief weinig sneeuwdagen en vlakke wegen kan het nog wel, zolang je op sneeuw maar rekening houdt met weinig grip bij sturen (snelheid aanpassen). Voor het op- en afrijden van een besneeuwde bergpas zijn deze banden niet aan te raden.” Op ijs laten de all seasonbanden geen nadelen zien ten opzichte van winterbanden.

Verbruik en slijtvastheid

Het door de banden veroorzaakte verschil in verbruik ligt rond de 3%, wat overeenkomt met zo’n 0,2 l/100 km. Zuinigste is de Continental, het hoogste verbruik heeft de Hankook. Op slijtvastheid scoort de Michelin het beste, met deze band haalden we 54.000 km. Nummer 2, de Goodyear, blijft daar met 46.000 km al behoorlijk bij achter. Slechtste uit de test is de Nexen, die met 25.000 km nog niet tot de helft komt van de Michelin.

ANWB: Crossclimate stelt teleur in test allseasonbanden | Automotive Online

ANWB: Crossclimate stelt teleur in test allseasonbanden

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: ANWB

In zijn meest recente bandentest nam de ANWB negen allseasonbanden onder de loep in de maat 175/65 R14 T: De Continental Allseasoncontact, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, Nokian Weatherproof, Nexen N blue 4 Season, Michelin Crossclimate, Vredestein Quatrac 5, Maxxis All Season AP2 en de Firestone Multiseason. Vier banden scoren een voldoende en zijn volgens de ANWB aan te raden: de banden van Continental, Goodyear, Nokian en Nexen. De rest van de geteste banden komt niet verder dan twee sterren en het oordeel matig. Vooral de Michelin Crossclimate stelt teleur en haalt op sneeuw en een nat wegdek nipt een voldoende. Op slijtage, verbruik, ijs en droog wegdek blijft deze band ijzersterk. De leeftijd van de in 2015 geïntroduceerde Crossclimate speelt mee in de vergelijking met de andere banden. Zo presenteerde Continental de winnende allseasonband vorig jaar. In de grotere maten is de Crossclimate inmiddels opgevolgd door de Crossclimate Plus. 

De negen banden werden niet alleen met elkaar vergeleken, maar ook met de beste zomer- en winterbanden op de markt. Volgens de ANWB is er in deze test geen enkele band gevonden die de prestaties van een zomerband in de zomer combineert met voldoende winterse eigenschappen. Wel hebben alle geteste allseasonbanden het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake, Alpine- of het bergen/sneeuwvlokje symbool). Ze voldoen dus aan de wettelijke winterbandenplicht zoals die in Duitsland en Oostenrijk. Uit de meest recente bandenmonitor van Kwik-Fit blijkt dat de groei van het aantal allseasonbanden op de weg na jaren van groei voor het eerst weer iets is afgenomen.

Nat

De Goodyear-band is volgens de testers het beste op nat, met de kortste remweg en de beste zijdelingse grip. De Continental zit daar niet ver achter. Ook de Nexen heeft een korte remweg op nat, maar de zijdelingse grip en aquaplaning dwars is hier wat minder. De Firestone scoort op nat (net als op droog) een onvoldoende. “Zowel de zijdelingse grip als de remweg op nat wegdek blijft duidelijk achter bij de concurrentie. Bij remmen vanaf 80 km/h is het verschil met de beste uit de test al 11 meter.”

Bij sommige banden is sprake van een vaag stuurgedrag.

Op droog wegdek kan alleen de Vredestein bij de referentie-zomerband in de buurt blijven. Alle overige modellen vertonen in meerdere of mindere mate tekortkomingen. De Firestoneband scoort onvoldoende op droog. Wel scoren alle banden, onder de hete zomerse omstandigheden, duidelijk beter dan de ook geteste referentie-winterband. Veel tekortkomingen liggen op het testonderdeel rijeigenschappen. “Een wollig, wat vaag gevoel dat zich door ontbrekende feedback van de achteras als onzeker rijgedrag uit. Bij sommige banden is sprake van een vaag stuurgedrag.” Door de testmanoeuvres neemt de temperatuur van de band toe. Bij bijna alle banden leidt dit tot afnemende prestaties op droog wegdek. Het verschil tussen de beste (Michelin) en de slechtste (Firestone) bedraagt bij remmen vanaf 100 km/h zo’n 6 meter.

Sneeuw en ijs

Op sneeuw hebben alleen de Continental en de Nokian geen tekortkomingen. Deze twee bevinden zich op winterbandenniveau. De Firestone en de Nexen hebben slechts lichte tekortkomingen, de Firestone heeft wat minder zijdelingse grip en bij de Nexen liggen remmen en wegrijden op wat lager niveau. De Goodyear heeft onvoldoende zijdelingse grip op sneeuw maar dankzij goede scores op remmen en tractie haalt de band nog wel een voldoende op sneeuw. Onvoldoendes zijn er voor de Michelin, Vredestein, Maxxis en Hankook. In vrijwel alle gevallen is remmen en tractie volgens de testers nog wel voldoende maar zit het pijnpunt in de zijdelingse grip. “Deze vier banden zijn vanwege de prestaties op sneeuw afgewaardeerd tot 2 sterren, beperkt aan te raden. Voor Nederlandse omstandigheden met relatief weinig sneeuwdagen en vlakke wegen kan het nog wel, zolang je op sneeuw maar rekening houdt met weinig grip bij sturen (snelheid aanpassen). Voor het op- en afrijden van een besneeuwde bergpas zijn deze banden niet aan te raden.” Op ijs laten de all seasonbanden geen nadelen zien ten opzichte van winterbanden.

Verbruik en slijtvastheid

Het door de banden veroorzaakte verschil in verbruik ligt rond de 3%, wat overeenkomt met zo’n 0,2 l/100 km. Zuinigste is de Continental, het hoogste verbruik heeft de Hankook. Op slijtvastheid scoort de Michelin het beste, met deze band haalden we 54.000 km. Nummer 2, de Goodyear, blijft daar met 46.000 km al behoorlijk bij achter. Slechtste uit de test is de Nexen, die met 25.000 km nog niet tot de helft komt van de Michelin.