Toyota schiet dochter Daihatsu te hulp, eerste claimclub meldt zich

Fraude • Het totale verlies voor het Japanse automerk kan oplopen tot 700 miljoen dollar.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Moederbedrijf Toyota wil automerk Daihatsu helpen met het betalen van de schade die het bedrijf lijdt door een naar buiten gekomen onderzoek over gesjoemel met de botsveiligheid. Daihatsu levert tot en met januari geen auto’s en onderdelen meer. Dat meldt het ANP.

Daihatsu blijkt al sinds 1989 te sjoemelen met de airbags, kwam onlangs aan het licht. Tijdens crashtests werden andere airbags gebruikt dan in de auto’s die vervolgens werden verkocht. Japanse autoriteiten hebben vorige week een inval gedaan in het hoofdkantoor van Daihatsu in Osaka.

Het totale verlies voor het Japanse automerk kan oplopen tot 700 miljoen dollar, meldt persbureau Reuters op basis van een eerste schatting. Omgerekend is dat bijna 630 miljoen euro. De schade kan nog verder oplopen, bijvoorbeeld als de certificering die nodig is voor het op grote schaal produceren van auto’s zou worden ingetrokken.

Eerder deze week maakte Daihatsu bekend dat het de bedrijven waar het direct aan levert gaat compenseren. “Toyota is bereid om volledige steun te verlenen als Daihatsu daarom vraagt”, zei een woordvoerder van Toyota donderdag tegen verslaggevers.

Daihatsu’s zijn in Nederland alleen nog tweedehands te koop. Het Japanse merk verkoopt sinds 2013 geen nieuwe auto’s meer in Europa. De Consumentenbond geeft aan nog geen klachten van Nederlandse automobilisten te hebben gekregen over het schandaal bij het automerk.

Claimclub

Inmiddels heeft ook de eerste claimorganisatie zich gemeld. De Nederlandse claimorganisatie Daihatsuclaim wil namens ‘bezorgde’ automobilisten ruim 50 miljoen euro aan schadevergoeding claimen. “Door deze negatieve berichtgeving is de verwachting dat de occasionprijs van een Daihatsu-personenwagen met minimaal 25 procent daalt”, stelt de stichting, die vindt dat de eigenaren voor de waardevermindering van hun auto schadeloos moeten worden gesteld.

Er rijden in Nederland ruim 47 duizend Daihatsu’s rond. Ook zou de kwestie gevolgen kunnen hebben voor eigenaren van een Toyota IQ, omdat Daihatsu voor die wagens onderdelen heeft geleverd. Daarvan telt Nederland er ook nog meer dan 3.000.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Toyota schiet dochter Daihatsu te hulp, eerste claimclub meldt zich | Automotive Online

Toyota schiet dochter Daihatsu te hulp, eerste claimclub meldt zich

Fraude • Het totale verlies voor het Japanse automerk kan oplopen tot 700 miljoen dollar.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Moederbedrijf Toyota wil automerk Daihatsu helpen met het betalen van de schade die het bedrijf lijdt door een naar buiten gekomen onderzoek over gesjoemel met de botsveiligheid. Daihatsu levert tot en met januari geen auto’s en onderdelen meer. Dat meldt het ANP.

Daihatsu blijkt al sinds 1989 te sjoemelen met de airbags, kwam onlangs aan het licht. Tijdens crashtests werden andere airbags gebruikt dan in de auto’s die vervolgens werden verkocht. Japanse autoriteiten hebben vorige week een inval gedaan in het hoofdkantoor van Daihatsu in Osaka.

Het totale verlies voor het Japanse automerk kan oplopen tot 700 miljoen dollar, meldt persbureau Reuters op basis van een eerste schatting. Omgerekend is dat bijna 630 miljoen euro. De schade kan nog verder oplopen, bijvoorbeeld als de certificering die nodig is voor het op grote schaal produceren van auto’s zou worden ingetrokken.

Eerder deze week maakte Daihatsu bekend dat het de bedrijven waar het direct aan levert gaat compenseren. “Toyota is bereid om volledige steun te verlenen als Daihatsu daarom vraagt”, zei een woordvoerder van Toyota donderdag tegen verslaggevers.

Daihatsu’s zijn in Nederland alleen nog tweedehands te koop. Het Japanse merk verkoopt sinds 2013 geen nieuwe auto’s meer in Europa. De Consumentenbond geeft aan nog geen klachten van Nederlandse automobilisten te hebben gekregen over het schandaal bij het automerk.

Claimclub

Inmiddels heeft ook de eerste claimorganisatie zich gemeld. De Nederlandse claimorganisatie Daihatsuclaim wil namens ‘bezorgde’ automobilisten ruim 50 miljoen euro aan schadevergoeding claimen. “Door deze negatieve berichtgeving is de verwachting dat de occasionprijs van een Daihatsu-personenwagen met minimaal 25 procent daalt”, stelt de stichting, die vindt dat de eigenaren voor de waardevermindering van hun auto schadeloos moeten worden gesteld.

Er rijden in Nederland ruim 47 duizend Daihatsu’s rond. Ook zou de kwestie gevolgen kunnen hebben voor eigenaren van een Toyota IQ, omdat Daihatsu voor die wagens onderdelen heeft geleverd. Daarvan telt Nederland er ook nog meer dan 3.000.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.