Hogere afzet duurdere modellen stuwt winst Mercedes

Mercedes • Mercedes-Benz meldt ook dat de EV-afzet bijna is verdubbeld.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft in de eerste drie maanden van het jaar een hogere winst weten te boeken door vooral meer luxere modellen te verkopen. Onder andere busjes uit het duurdere segment van het Duitse autoconcern verkochten goed. Ook ving Mercedes-Benz hogere materiaalkosten op met prijsverhogingen. Dat meldt het ANP.

De nettowinst steeg in de eerste drie maanden met 12 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot ruim 4 miljard euro. Eerder deze maand meldde de autofabrikant 3 procent meer personenauto’s te hebben verkocht. Daarnaast steeg de verkoop van busjes met 12 procent, ondanks “aanhoudende uitdagingen in de logistiek”. Dat leverde een omzet op van 37,5 miljard euro, 8 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2022.

Verdubbeling

Door de tekorten aan onderdelen ontstonden lange wachttijden voor nieuwe auto’s, wat een deel van de groei nu verklaart. Vooruitblikkend stelt Mercedes-Benz dat de knelpunten in internationale toeleveringsketens beetje bij beetje verdwijnen. Daardoor kan de markt voor auto’s van het luxemerk waarschijnlijk blijven groeien ondanks de hoge inflatie en afzwakkende economische groei.

Mercedes-Benz meldt ook dat zijn elektrische auto’s goed verkopen, de afzet werd bijna verdubbeld. Zo verkocht het bedrijf bijna 90 procent meer elektrisch aangedreven personenauto’s. De verkoop van elektrische busjes steeg met 22 procent.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Hogere afzet duurdere modellen stuwt winst Mercedes | Automotive Online

Hogere afzet duurdere modellen stuwt winst Mercedes

Mercedes • Mercedes-Benz meldt ook dat de EV-afzet bijna is verdubbeld.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft in de eerste drie maanden van het jaar een hogere winst weten te boeken door vooral meer luxere modellen te verkopen. Onder andere busjes uit het duurdere segment van het Duitse autoconcern verkochten goed. Ook ving Mercedes-Benz hogere materiaalkosten op met prijsverhogingen. Dat meldt het ANP.

De nettowinst steeg in de eerste drie maanden met 12 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot ruim 4 miljard euro. Eerder deze maand meldde de autofabrikant 3 procent meer personenauto’s te hebben verkocht. Daarnaast steeg de verkoop van busjes met 12 procent, ondanks “aanhoudende uitdagingen in de logistiek”. Dat leverde een omzet op van 37,5 miljard euro, 8 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2022.

Verdubbeling

Door de tekorten aan onderdelen ontstonden lange wachttijden voor nieuwe auto’s, wat een deel van de groei nu verklaart. Vooruitblikkend stelt Mercedes-Benz dat de knelpunten in internationale toeleveringsketens beetje bij beetje verdwijnen. Daardoor kan de markt voor auto’s van het luxemerk waarschijnlijk blijven groeien ondanks de hoge inflatie en afzwakkende economische groei.

Mercedes-Benz meldt ook dat zijn elektrische auto’s goed verkopen, de afzet werd bijna verdubbeld. Zo verkocht het bedrijf bijna 90 procent meer elektrisch aangedreven personenauto’s. De verkoop van elektrische busjes steeg met 22 procent.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.