Polestar begint R&D-centrum in vroegere Saab-fabriek Trollhättan

Polestar. • Tot voor kort was hier NEVS gevestigd: National Electric Vehicle Sweden.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(foto: Polestar)

Polestar gaat op de locatie van de voormalige Saab-fabriek in Trollhättan een R&D-centrum vestigen. De Zweeds/Chinese maker van elektrische auto’s gaat er de aandrijflijnen voor de Polestar 5 en 6 ontwikkelen en testen. Dit maakt Polestar bekend.

Volgens Automobilwoche gaat het om een gebouw van 15 duizend vierkante meter – dat is niet de hele vroegere Saab fabriek. Polestar gaat ook aandrijflijnen, elektromotoren en batterijen testen voor de aankomende modellen in het nieuwe R&D-centrum. Polestar huurt het complex van de stad Trollhättan. De site werd voorheen gebruikt voor de ontwikkeling van aandrijflijnen door Saab, en vervolgens door National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Daar ging het al jaren niet zo goed mee. NEVS sloot vorige maand.

Productie blijft in China

Polestar heeft ook R&D centra in Stockholm en in het Engelse Coventry. Volgens Auto News Europe zal in Trollhatatan geen productie van EV’s plaats gaan vinden. Er komt nog geen eigen Polestar fabriek. De productie blijft plaatsvinden in de bestaande fabrieken van het Chinese Geely-concern. De Polestar 2 wordt gebouwd in Luqiao, China. De Polestar 3 wordt gemaakt in de fabrieken van Volvo in Chengdu, China, en in de VS nabij Charleston, South Carolina. De Polestar 4 wordt gebouwd in de fabriek van Geely in Hangzhou Bay, China.

Polestar streeft ernaar de wereldwijde verkoop dit jaar met 60 procent te verhogen tot 80.000 eenheden. Het doel is om de wereldwijde verkoop in 2025 te laten groeien naar 290 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Polestar begint R&D-centrum in vroegere Saab-fabriek Trollhättan | Automotive Online

Polestar begint R&D-centrum in vroegere Saab-fabriek Trollhättan

Polestar. • Tot voor kort was hier NEVS gevestigd: National Electric Vehicle Sweden.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(foto: Polestar)

Polestar gaat op de locatie van de voormalige Saab-fabriek in Trollhättan een R&D-centrum vestigen. De Zweeds/Chinese maker van elektrische auto’s gaat er de aandrijflijnen voor de Polestar 5 en 6 ontwikkelen en testen. Dit maakt Polestar bekend.

Volgens Automobilwoche gaat het om een gebouw van 15 duizend vierkante meter – dat is niet de hele vroegere Saab fabriek. Polestar gaat ook aandrijflijnen, elektromotoren en batterijen testen voor de aankomende modellen in het nieuwe R&D-centrum. Polestar huurt het complex van de stad Trollhättan. De site werd voorheen gebruikt voor de ontwikkeling van aandrijflijnen door Saab, en vervolgens door National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Daar ging het al jaren niet zo goed mee. NEVS sloot vorige maand.

Productie blijft in China

Polestar heeft ook R&D centra in Stockholm en in het Engelse Coventry. Volgens Auto News Europe zal in Trollhatatan geen productie van EV’s plaats gaan vinden. Er komt nog geen eigen Polestar fabriek. De productie blijft plaatsvinden in de bestaande fabrieken van het Chinese Geely-concern. De Polestar 2 wordt gebouwd in Luqiao, China. De Polestar 3 wordt gemaakt in de fabrieken van Volvo in Chengdu, China, en in de VS nabij Charleston, South Carolina. De Polestar 4 wordt gebouwd in de fabriek van Geely in Hangzhou Bay, China.

Polestar streeft ernaar de wereldwijde verkoop dit jaar met 60 procent te verhogen tot 80.000 eenheden. Het doel is om de wereldwijde verkoop in 2025 te laten groeien naar 290 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.