‘Maar tien modellen komen in aanmerking volle IRA-subsidie’

subsidie • De Volkswagen ID.4 is het enige model van een niet-Amerikaanse fabrikant op de lijst.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In totaal zijn er tien EV en PHEV-modellen die kwalificeren voor de volle 7.500 dollar subsidie onder de Inflation Reduction Act (IRA). Zeven modellen kwalificeren voor de gedeeltelijke subsidie van 3.750 dollar. Dat meldt Automotive News Europe.

Met ingang van morgen zijn er strengere eisen van toepassing. Ieder jaar worden de vereisten verder aangescherpt. Zo moeten vanaf morgen 40 procent van de ‘kritische’ mineralen en 50 procent van de batterij uit de VS komen. Deze percentages lopen de komende jaren met tien procentpunt per jaar op.

De Volkswagen ID.4 is het enige model van een niet-Amerikaanse fabrikant die in aanmerking komt voor de volle subsidie, de overige modellen komen van Ford, General Motors en Tesla, dat mede door de IRA besloot zijn batterijproductie toch niet in Berlijn te laten plaatsvinden.

Door de aangescherpte eisen vielen de Volvo S60, Audi Q5, BMW 3-serie en X5 en Nissan Leaf af.

De verwachting is dat in de komende jaren het aantal voertuigen dat kwalificeert licht zal toenemen. En de eis dat een fabrikant maximaal 200 duizend voertuigen mag verkopen met subsidie is nu vervallen.

‘Volkswagen geeft voorkeur aan VS voor nieuwe batterijfabriek’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Maar tien modellen komen in aanmerking volle IRA-subsidie’ | Automotive Online

‘Maar tien modellen komen in aanmerking volle IRA-subsidie’

subsidie • De Volkswagen ID.4 is het enige model van een niet-Amerikaanse fabrikant op de lijst.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In totaal zijn er tien EV en PHEV-modellen die kwalificeren voor de volle 7.500 dollar subsidie onder de Inflation Reduction Act (IRA). Zeven modellen kwalificeren voor de gedeeltelijke subsidie van 3.750 dollar. Dat meldt Automotive News Europe.

Met ingang van morgen zijn er strengere eisen van toepassing. Ieder jaar worden de vereisten verder aangescherpt. Zo moeten vanaf morgen 40 procent van de ‘kritische’ mineralen en 50 procent van de batterij uit de VS komen. Deze percentages lopen de komende jaren met tien procentpunt per jaar op.

De Volkswagen ID.4 is het enige model van een niet-Amerikaanse fabrikant die in aanmerking komt voor de volle subsidie, de overige modellen komen van Ford, General Motors en Tesla, dat mede door de IRA besloot zijn batterijproductie toch niet in Berlijn te laten plaatsvinden.

Door de aangescherpte eisen vielen de Volvo S60, Audi Q5, BMW 3-serie en X5 en Nissan Leaf af.

De verwachting is dat in de komende jaren het aantal voertuigen dat kwalificeert licht zal toenemen. En de eis dat een fabrikant maximaal 200 duizend voertuigen mag verkopen met subsidie is nu vervallen.

‘Volkswagen geeft voorkeur aan VS voor nieuwe batterijfabriek’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.