Mercedes investeert miljarden in snellaadpunten

Mercedes • De oplevering van de laadstations wordt in het vierde kwartaal van dit jaar verwacht.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz wil nog dit jaar eigen snellaadpunten bouwen in Duitsland en Frankrijk. Dat meldt topman Franz Reiner van de tak Mercedes-Benz Mobility aan het Duitse persbureau DPA. Hij zegt daarbij niet hoeveel het er worden, maar wel dat de bouwvoorbereidingen “zeer voorspoedig” verlopen.

De oplevering van de laadstations wordt in het vierde kwartaal van dit jaar verwacht. Dat geldt ook voor snellaadpunten in de Verenigde Staten, waarvan de eerste twintig in diezelfde periode operationeel moeten zijn. Mercedes kondigde begin dit jaar aan tegen 2030 wereldwijd over 10.000 snellaadstations te willen beschikken. Mercedes-rijders zouden daar dan voorrang moeten krijgen om hun auto op te laden, bijvoorbeeld via een reservering.

Potentieel

Reiner geeft aan dat voor dit totale project een bedrag van een paar miljard euro is gereserveerd. “De laadinfrastructuur heeft nog veel potentieel”, betoogt Reiner. “Maar we zullen zeker niet alles kunnen afdekken met onze snellaadstations.”

De plannen van Mercedes-Benz spelen wereldwijd een kleine rol in het totaal aantal laadpunten. Alleen al in Duitsland wil de regering aan het eind van het decennium 1 miljoen laadpunten hebben. Overal op de wereld neemt de vraag naar snellaadstations toe, als gevolg van het toenemende aantal elektrische voertuigen op de weg. Autofabrikanten waarschuwen al jaren dat de uitrol van laadinfra de groei van de EV-verkoop niet kan bijhouden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Mercedes investeert miljarden in snellaadpunten | Automotive Online

Mercedes investeert miljarden in snellaadpunten

Mercedes • De oplevering van de laadstations wordt in het vierde kwartaal van dit jaar verwacht.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz wil nog dit jaar eigen snellaadpunten bouwen in Duitsland en Frankrijk. Dat meldt topman Franz Reiner van de tak Mercedes-Benz Mobility aan het Duitse persbureau DPA. Hij zegt daarbij niet hoeveel het er worden, maar wel dat de bouwvoorbereidingen “zeer voorspoedig” verlopen.

De oplevering van de laadstations wordt in het vierde kwartaal van dit jaar verwacht. Dat geldt ook voor snellaadpunten in de Verenigde Staten, waarvan de eerste twintig in diezelfde periode operationeel moeten zijn. Mercedes kondigde begin dit jaar aan tegen 2030 wereldwijd over 10.000 snellaadstations te willen beschikken. Mercedes-rijders zouden daar dan voorrang moeten krijgen om hun auto op te laden, bijvoorbeeld via een reservering.

Potentieel

Reiner geeft aan dat voor dit totale project een bedrag van een paar miljard euro is gereserveerd. “De laadinfrastructuur heeft nog veel potentieel”, betoogt Reiner. “Maar we zullen zeker niet alles kunnen afdekken met onze snellaadstations.”

De plannen van Mercedes-Benz spelen wereldwijd een kleine rol in het totaal aantal laadpunten. Alleen al in Duitsland wil de regering aan het eind van het decennium 1 miljoen laadpunten hebben. Overal op de wereld neemt de vraag naar snellaadstations toe, als gevolg van het toenemende aantal elektrische voertuigen op de weg. Autofabrikanten waarschuwen al jaren dat de uitrol van laadinfra de groei van de EV-verkoop niet kan bijhouden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.