‘Streep door Audi’s prestigeproject Artemis’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Naast Audi's Artemis-project gaat de hele softwarestrategie van VW op de helling. (Foto: Audi)

Er gaat een streep door het prestigeproject van Audi, de zelfrijdende Artemis. Dit meldt Handelsblatt op basis van interne bronnen. Daarnaast wil VW-ceo Oliver Blume dat de hele strategie voor software voor nieuwe automodellen op de helling gaat. Blume presenteert het voorstel 15 december met de Raad van Commissarissen van het Duitse autoconcern, schrijft de Duitse zakenkrant.

Juli dit jaar moest Herbert Diess, ceo van Volkswagen Groep, vertrekken, voornamelijk wegens de grote problemen met software voor nieuwe auto’s, die onder zijn leiding waren ontstaan. Daardoor zouden onder meer de nieuwe Porsche Macan en de ID-modellen van VW vertraging hebben opgelopen. Nu wil zijn opvolger Oliver Blume de hele softwarestrategie veranderen, stelt Handelsblatt.  

De strategie van Diess hield in dat VW’s softwarebedrijf Cariad één softwareplatform zou ontwerpen dat door alle merken van de groep gebruikt kon worden. Dat liep vast op interne meningsverschillen. Twee weken geleden werd bekend dat ook Trinity, de fabriek voor EV’s waarmee Volkswagen vanaf 2026 serieus wilde gaan concurreren met Tesla, vertraagd is. Volgens ingewijden waren de ambities van VW te hoog gegrepen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Streep door Audi’s prestigeproject Artemis’ | Automotive Online

‘Streep door Audi’s prestigeproject Artemis’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Naast Audi's Artemis-project gaat de hele softwarestrategie van VW op de helling. (Foto: Audi)

Er gaat een streep door het prestigeproject van Audi, de zelfrijdende Artemis. Dit meldt Handelsblatt op basis van interne bronnen. Daarnaast wil VW-ceo Oliver Blume dat de hele strategie voor software voor nieuwe automodellen op de helling gaat. Blume presenteert het voorstel 15 december met de Raad van Commissarissen van het Duitse autoconcern, schrijft de Duitse zakenkrant.

Juli dit jaar moest Herbert Diess, ceo van Volkswagen Groep, vertrekken, voornamelijk wegens de grote problemen met software voor nieuwe auto’s, die onder zijn leiding waren ontstaan. Daardoor zouden onder meer de nieuwe Porsche Macan en de ID-modellen van VW vertraging hebben opgelopen. Nu wil zijn opvolger Oliver Blume de hele softwarestrategie veranderen, stelt Handelsblatt.  

De strategie van Diess hield in dat VW’s softwarebedrijf Cariad één softwareplatform zou ontwerpen dat door alle merken van de groep gebruikt kon worden. Dat liep vast op interne meningsverschillen. Twee weken geleden werd bekend dat ook Trinity, de fabriek voor EV’s waarmee Volkswagen vanaf 2026 serieus wilde gaan concurreren met Tesla, vertraagd is. Volgens ingewijden waren de ambities van VW te hoog gegrepen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.