PwC: ‘In 2025 haalt EU 800 duizend auto’s uit China’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De productie van EV's ontwikkelt zich vooral in China, constateert PwC. (foto: Shutterstock)

In 2015 had Europa nog een exportoverschot van bijna 1,7 miljoen auto’s. Met de opmars van elektrische auto’s komt daar verandering in. Adviesbureau PwC verwacht dat er in 2025 meer auto’s worden geïmporteerd dan geëxporteerd. Die komen vooral uit China.

De verandering komt door de import van nieuwe Chinese merken als BYD, Nio, Zeekr en Xpeng. Maar zeker ook doordat Europese en Amerikaanse autofabrikanten de productie van elektrische auto’s steeds meer naar China verplaatsen. Dat is vooral om aan de eisen te voldoen om auto’s in China te mogen verkopen.  Lees ook: Dossier Nieuwkomers | Europa is een museum

Volgens de schattingen van PwC worden in 2025 bijna 800 duizend in China gebouwde auto’s in Europa verkocht. Meer dan 330 duizend daarvan zijn van de Europese OEM’s. Dat is bijna tienmaal zoveel als de huidige situatie: in 2021 exporteerden Europese fabrikanten 35 duizend EV’s van China naar Europa. Voor 2022 voorspelt de studie een groei naar 66 duizend EV’s.

Onder meer BMW verplaatst productie naar China, zoals de elektrische Mini.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

PwC: ‘In 2025 haalt EU 800 duizend auto’s uit China’ | Automotive Online

PwC: ‘In 2025 haalt EU 800 duizend auto’s uit China’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De productie van EV's ontwikkelt zich vooral in China, constateert PwC. (foto: Shutterstock)

In 2015 had Europa nog een exportoverschot van bijna 1,7 miljoen auto’s. Met de opmars van elektrische auto’s komt daar verandering in. Adviesbureau PwC verwacht dat er in 2025 meer auto’s worden geïmporteerd dan geëxporteerd. Die komen vooral uit China.

De verandering komt door de import van nieuwe Chinese merken als BYD, Nio, Zeekr en Xpeng. Maar zeker ook doordat Europese en Amerikaanse autofabrikanten de productie van elektrische auto’s steeds meer naar China verplaatsen. Dat is vooral om aan de eisen te voldoen om auto’s in China te mogen verkopen.  Lees ook: Dossier Nieuwkomers | Europa is een museum

Volgens de schattingen van PwC worden in 2025 bijna 800 duizend in China gebouwde auto’s in Europa verkocht. Meer dan 330 duizend daarvan zijn van de Europese OEM’s. Dat is bijna tienmaal zoveel als de huidige situatie: in 2021 exporteerden Europese fabrikanten 35 duizend EV’s van China naar Europa. Voor 2022 voorspelt de studie een groei naar 66 duizend EV’s.

Onder meer BMW verplaatst productie naar China, zoals de elektrische Mini.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.