Faillissement voor Chinese Jeep joint-venture van Stellantis

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Stellantis en het Chinese Guangzhou Automobile Group hebben het faillissement aangevraagd voor de Chinese Jeep activiteiten. Dat melden de bedrijven. 

Het faillissement wordt aangevraagd omdat de activiteiten verlieslatend zijn en niet worden voortgezet. De joint venture is in de jaren ’80 opgericht. Onder Chinese wetgeving konden buitenlandse fabrikanten alleen auto’s verkopen middels joint ventures met Chinese bedrijven. Die wetgeving is inmiddels versoepeld, zo heeft Tesla geen Chinese aandeelhouder in zijn productiefaciliteit.

Verlies 

Reuters meldt dat er in de zomer nog sprake van was dat Stellantis zijn belang in de joint venture zou vergroten tot 75 procent. Eind zomer trok Stellantis zich echter terug uit de samenwerking. Over de redenen hierachter doen de partijen geen uitspraak. Dit jaar verkocht de joint venture in totaal tweeduizend voertuigen. 

Volgens de bedrijven bedraagt het balanstotaal van het bedrijf ongeveer een miljard euro. Stellantis heeft het verlies al opgenomen in zijn halfjaarrekening. 

Afgelopen week riep Stellantis-ceo de EU op om hogere importtarieven op te leggen aan Chinese autofabrikanten. Volgens de ceo is er sprake van oneerlijke concurrentie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Faillissement voor Chinese Jeep joint-venture van Stellantis | Automotive Online

Faillissement voor Chinese Jeep joint-venture van Stellantis

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Stellantis en het Chinese Guangzhou Automobile Group hebben het faillissement aangevraagd voor de Chinese Jeep activiteiten. Dat melden de bedrijven. 

Het faillissement wordt aangevraagd omdat de activiteiten verlieslatend zijn en niet worden voortgezet. De joint venture is in de jaren ’80 opgericht. Onder Chinese wetgeving konden buitenlandse fabrikanten alleen auto’s verkopen middels joint ventures met Chinese bedrijven. Die wetgeving is inmiddels versoepeld, zo heeft Tesla geen Chinese aandeelhouder in zijn productiefaciliteit.

Verlies 

Reuters meldt dat er in de zomer nog sprake van was dat Stellantis zijn belang in de joint venture zou vergroten tot 75 procent. Eind zomer trok Stellantis zich echter terug uit de samenwerking. Over de redenen hierachter doen de partijen geen uitspraak. Dit jaar verkocht de joint venture in totaal tweeduizend voertuigen. 

Volgens de bedrijven bedraagt het balanstotaal van het bedrijf ongeveer een miljard euro. Stellantis heeft het verlies al opgenomen in zijn halfjaarrekening. 

Afgelopen week riep Stellantis-ceo de EU op om hogere importtarieven op te leggen aan Chinese autofabrikanten. Volgens de ceo is er sprake van oneerlijke concurrentie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.