Renault-ceo De Meo: ‘Connected is totale game changer’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Luca de Meo voorziet grote veranderingen. (Foto: Renault) (Foto: Renault)

Renault-ceo Luca de Meo voorspelt dat de connected car de grote game changer zal worden voor het bedrijfsmodel van automakers in de komende decennia. “De verhouding tussen automaker en klant gaat veranderen. Connectiviteit betekent dat de klant de hele levensduur van de auto in het ecosysteem blijft. En elke dag dat hij erin zit, is het een kans voor ons om geld te verdienen”, zo tekende Automotive News Europe op uit een presentatie van De Meo tijdens het Franse tech-congres VivaTech.

De Meo zei te verwachten dat “de ervaring van het bezitten van een voertuig echt zal veranderen” en dat connectiviteit leidt tot meer winst voor autofabrikanten. Zo kunnen smartphonegebruikers hun apparaten – waaronder de auto – personaliseren en constant draadloze upgrades ontvangen. Overigens is De Meo zeker niet de eerste die veel brood ziet in connectiviteit; onder andere Stellantis liet eerder al weten dit als grote nieuwe winstmaker te zien en Mercedes is mijn zijn Me-app al in een vergevorderd stadium.

De Renault-ceo merkte op dat auto’s van de “nieuwe generatie merken” met gecentraliseerde architecturen en over-the-air updates “veel hogere restwaardes hebben dan wij. Dit verandert de business volledig in een sector waar je een operationele marge van 5 tot 8 procent hebt”, zei hij. “Dit is een totale game changer.”Lees ook: elektrische connected car als splijtzwam in de markt.

Op VivaTech verscheen De Meo samen met Cristiano Amon, de ceo van techbedrijf Qualcomm. Amon voegde aan de woorden van De Meo toe: “De auto wordt echt een geconnecteerde computer op wielen. Dit gaat een nieuw bedrijfsmodel creëren voor diensten en hoe we denken over de waarde van het bezit van een auto.”

Diepe integratie

De uitspraken van beide ceo’s komt enkele dagen nadat bekend werd dat de nieuwe generatie Apple Play veel dieper zal worden geïntegreerd in het besturingssysteem van de auto. Begin januari maakten Renault en het Amerikaanse techbedrijf Qualcomm een verregaande samenwerking bekend, met als doel “auto-ervaringen digitaal te transformeren”. De bedrijven stelden zich ten doel om “de architectuur van de volgende generatie auto’s te bouwen die zich richt op voertuigen met de nieuwste connected oplossingen.”

De Meo werkt momenteel aan een strategische transitie die het bedrijf vanaf 2025 een leidende rol moet geven in mobiliteit. Het bedrijf overweegt onder andere een afsplitsing van alle EV-activiteiten om deze transitie te bekostigen.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Renault-ceo De Meo: ‘Connected is totale game changer’ | Automotive Online

Renault-ceo De Meo: ‘Connected is totale game changer’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Luca de Meo voorziet grote veranderingen. (Foto: Renault) (Foto: Renault)

Renault-ceo Luca de Meo voorspelt dat de connected car de grote game changer zal worden voor het bedrijfsmodel van automakers in de komende decennia. “De verhouding tussen automaker en klant gaat veranderen. Connectiviteit betekent dat de klant de hele levensduur van de auto in het ecosysteem blijft. En elke dag dat hij erin zit, is het een kans voor ons om geld te verdienen”, zo tekende Automotive News Europe op uit een presentatie van De Meo tijdens het Franse tech-congres VivaTech.

De Meo zei te verwachten dat “de ervaring van het bezitten van een voertuig echt zal veranderen” en dat connectiviteit leidt tot meer winst voor autofabrikanten. Zo kunnen smartphonegebruikers hun apparaten – waaronder de auto – personaliseren en constant draadloze upgrades ontvangen. Overigens is De Meo zeker niet de eerste die veel brood ziet in connectiviteit; onder andere Stellantis liet eerder al weten dit als grote nieuwe winstmaker te zien en Mercedes is mijn zijn Me-app al in een vergevorderd stadium.

De Renault-ceo merkte op dat auto’s van de “nieuwe generatie merken” met gecentraliseerde architecturen en over-the-air updates “veel hogere restwaardes hebben dan wij. Dit verandert de business volledig in een sector waar je een operationele marge van 5 tot 8 procent hebt”, zei hij. “Dit is een totale game changer.”Lees ook: elektrische connected car als splijtzwam in de markt.

Op VivaTech verscheen De Meo samen met Cristiano Amon, de ceo van techbedrijf Qualcomm. Amon voegde aan de woorden van De Meo toe: “De auto wordt echt een geconnecteerde computer op wielen. Dit gaat een nieuw bedrijfsmodel creëren voor diensten en hoe we denken over de waarde van het bezit van een auto.”

Diepe integratie

De uitspraken van beide ceo’s komt enkele dagen nadat bekend werd dat de nieuwe generatie Apple Play veel dieper zal worden geïntegreerd in het besturingssysteem van de auto. Begin januari maakten Renault en het Amerikaanse techbedrijf Qualcomm een verregaande samenwerking bekend, met als doel “auto-ervaringen digitaal te transformeren”. De bedrijven stelden zich ten doel om “de architectuur van de volgende generatie auto’s te bouwen die zich richt op voertuigen met de nieuwste connected oplossingen.”

De Meo werkt momenteel aan een strategische transitie die het bedrijf vanaf 2025 een leidende rol moet geven in mobiliteit. Het bedrijf overweegt onder andere een afsplitsing van alle EV-activiteiten om deze transitie te bekostigen.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.