‘Renault-Nissan Alliantie steekt miljarden extra in EV’s’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie verdrievoudigt de komende 5 jaar zijn investeringen in de ontwikkeling van elektrische auto's met ruim 20 miljard euro. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

De Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie schroeft zijn investeringen in de elektrificatie in de komende 5 jaar op met ruim 20 miljard euro. Dit geld is mede bestemd voor het ontwikkelen van vijf gezamenlijke EV-platforms waarop tegen 2030 ongeveer 30 nieuwe modellen worden gebouwd. Dat meldt persbureau Reuters op basis van bronnen binnen de bedrijven. Er moeten onder andere goedkopere compacte modellen worden ontwikkeld die op prijsniveau de concurrentie aankunnen met brandstofauto’s.

Naar verwachting wordt donderdag het strategisch plan ‘Alliance to 2030’ gepresenteerd. Hierin spreekt de Alliantie, volgens de bronnen, van een intensievere samenwerking tussen de autofabrikanten.

Nissan heeft al besloten om het platform CMFB-EV, en andere gestandaardiseerde onderdelen te gebruiken om de Nissan Micra te elektrificeren. Naar verwachting ontwikkelt Renault met een soortgelijke EV auto op basis van hetzelfde platform, aldus de bronnen. Een dergelijke samenwerking tussen fabrikanten komt vaker voor, zo deelt Volkswagen zijn MEB-platform met andere fabrikanten.

Productiecapaciteit

Naar verwachting gaat de Alliantie gezamenlijk baterijen en andere componenten produceren. Hiervoor wordt geïnvesteerd in productiecapaciteit om tegen 2030 jaarlijks een batterijcapaciteit van 220 gigawattuur te kunnen produceren in fabrieken in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, China en Japan. Het standaardiseren en delen van batterijen zou de productiekosten van batterijen moeten halveren. Met zijn investeringen produceert de Alliantie overigens een fractie van de 700 gigawattuur die de Volkswagen Groep in 2030 met zes eigen batterijfabrieken in Europa wil produceren.

De fabrikanten hebben afzonderlijk al een eigen traject ingezet voor de elektrificatie. Renault wil in 2030 uitsluitend EV’s verkopen in Europa terwijl Nissan de komende 5 jaar zo’n 16 miljard euro investeert in de elektrificatie van zijn modellengamma.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘Renault-Nissan Alliantie steekt miljarden extra in EV’s’ | Automotive Online

‘Renault-Nissan Alliantie steekt miljarden extra in EV’s’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie verdrievoudigt de komende 5 jaar zijn investeringen in de ontwikkeling van elektrische auto's met ruim 20 miljard euro. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

De Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie schroeft zijn investeringen in de elektrificatie in de komende 5 jaar op met ruim 20 miljard euro. Dit geld is mede bestemd voor het ontwikkelen van vijf gezamenlijke EV-platforms waarop tegen 2030 ongeveer 30 nieuwe modellen worden gebouwd. Dat meldt persbureau Reuters op basis van bronnen binnen de bedrijven. Er moeten onder andere goedkopere compacte modellen worden ontwikkeld die op prijsniveau de concurrentie aankunnen met brandstofauto’s.

Naar verwachting wordt donderdag het strategisch plan ‘Alliance to 2030’ gepresenteerd. Hierin spreekt de Alliantie, volgens de bronnen, van een intensievere samenwerking tussen de autofabrikanten.

Nissan heeft al besloten om het platform CMFB-EV, en andere gestandaardiseerde onderdelen te gebruiken om de Nissan Micra te elektrificeren. Naar verwachting ontwikkelt Renault met een soortgelijke EV auto op basis van hetzelfde platform, aldus de bronnen. Een dergelijke samenwerking tussen fabrikanten komt vaker voor, zo deelt Volkswagen zijn MEB-platform met andere fabrikanten.

Productiecapaciteit

Naar verwachting gaat de Alliantie gezamenlijk baterijen en andere componenten produceren. Hiervoor wordt geïnvesteerd in productiecapaciteit om tegen 2030 jaarlijks een batterijcapaciteit van 220 gigawattuur te kunnen produceren in fabrieken in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, China en Japan. Het standaardiseren en delen van batterijen zou de productiekosten van batterijen moeten halveren. Met zijn investeringen produceert de Alliantie overigens een fractie van de 700 gigawattuur die de Volkswagen Groep in 2030 met zes eigen batterijfabrieken in Europa wil produceren.

De fabrikanten hebben afzonderlijk al een eigen traject ingezet voor de elektrificatie. Renault wil in 2030 uitsluitend EV’s verkopen in Europa terwijl Nissan de komende 5 jaar zo’n 16 miljard euro investeert in de elektrificatie van zijn modellengamma.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.