Gedonder in Keulen: Ford verkiest Halewood voor fabricage EV-componenten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ford gaat elektrische componenten bouwen in Halewood. (Foto: Ford)

Ford investeert 230 miljoen pond (ongeveer 273 miljoen euro) om zijn fabriek in het Britse Halewood om te bouwen naar een productiefaciliteit voor elektrische componenten (waaronder de transmissie). Dat meldt de fabrikant vandaag. Het is Fords eerste Europese fabriek voor de bouw van EV-componenten.

Subsidie

In Halewood worden nu onder andere versnellingsbakken gebouwd. Na het ombouwen van de fabriek moeten er jaarlijks ongeveer 250 duizend elektromotoren per jaar van de band rollen. De productie moet in 2024 starten. De autofabrikant zegt mede voor Halewood te kiezen vanwege de subsidie die is verstrekt door de Britse regering, om zoveel mogelijk banen te kunnen behouden. Van de 700 banen in Halewood moeten er zo’n 500 behouden blijven. Volgens de Financial Times is de overheidsbijdrage 30 miljoen pond.

Verbolgen

In Duitsland zijn vakbonden en ondernemingsraad niet te spreken over het besluit van Ford, meldt Automobilwoche. Martin Hennig, hoofd van de ondernemingsraad van Ford Duitsland, zei tegenover het Duitse vakblad dat het “logischer was geweest om de componenten in Keulen te bouwen”, omdat in die fabriek de eerste volledig elektrische Fords worden gebouwd. Hiervoor maakte Ford eerder al bekend een investering te doen van ruim 800 miljoen euro in de fabriek in Keulen.

Ford heeft als doelstelling dat 100 procent van de verkochte personenauto’s en twee derde van de verkochte bestelauto’s in 2030 volledig elektrisch is.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Gedonder in Keulen: Ford verkiest Halewood voor fabricage EV-componenten | Automotive Online

Gedonder in Keulen: Ford verkiest Halewood voor fabricage EV-componenten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ford gaat elektrische componenten bouwen in Halewood. (Foto: Ford)

Ford investeert 230 miljoen pond (ongeveer 273 miljoen euro) om zijn fabriek in het Britse Halewood om te bouwen naar een productiefaciliteit voor elektrische componenten (waaronder de transmissie). Dat meldt de fabrikant vandaag. Het is Fords eerste Europese fabriek voor de bouw van EV-componenten.

Subsidie

In Halewood worden nu onder andere versnellingsbakken gebouwd. Na het ombouwen van de fabriek moeten er jaarlijks ongeveer 250 duizend elektromotoren per jaar van de band rollen. De productie moet in 2024 starten. De autofabrikant zegt mede voor Halewood te kiezen vanwege de subsidie die is verstrekt door de Britse regering, om zoveel mogelijk banen te kunnen behouden. Van de 700 banen in Halewood moeten er zo’n 500 behouden blijven. Volgens de Financial Times is de overheidsbijdrage 30 miljoen pond.

Verbolgen

In Duitsland zijn vakbonden en ondernemingsraad niet te spreken over het besluit van Ford, meldt Automobilwoche. Martin Hennig, hoofd van de ondernemingsraad van Ford Duitsland, zei tegenover het Duitse vakblad dat het “logischer was geweest om de componenten in Keulen te bouwen”, omdat in die fabriek de eerste volledig elektrische Fords worden gebouwd. Hiervoor maakte Ford eerder al bekend een investering te doen van ruim 800 miljoen euro in de fabriek in Keulen.

Ford heeft als doelstelling dat 100 procent van de verkochte personenauto’s en twee derde van de verkochte bestelauto’s in 2030 volledig elektrisch is.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.