‘Tavares waarschuwt dat Italiaanse fabrieken te duur zijn’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Stellantis zou de fabriek in Grugliasco willen sluiten. (Foto: Shutterstock)

Stellantis-topman Carlos Tavares gaat in gesprek met de Italiaanse bonden over het verlagen van de productiekosten van de Italiaanse fabrieken van het merk. Die zouden tot vier keer zo hoog zijn als bij de Franse en Spaanse fabrieken van de fabrikant. 

Dat meldt Automotive News Europe. Bij de fusie beloofde PSA en FCA dat er geen fabrieken gesloten zouden worden. 

Met betrekking tot de loonkosten zijn er geen grote verschillen, stelt Tavares. Maar de productiekosten van een in Frankrijk gebouwde DS7 bedragen 1.200 euro, die van een in Italië gebouwde Maserati Levante 3.300 euro en van een Ghibli 6.000 euro.

Directe productiekosten

De directe productiekosten zouden 20 tot 35 procent van de totale productieprijs van een auto bedragen. Veruit het grootste deel van de kosten (tot 80%) zitten in onderdelen en plaatwerk, schrijft Automotive News Europe.

Tavares gaat onder meer in gesprek over het sluiten van de fabriek in Grugliasco. Alle medewerkers zouden dan verhuizen naar de dichtbij gelegen fabriek in Mirafiori. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Tavares waarschuwt dat Italiaanse fabrieken te duur zijn’ | Automotive Online

‘Tavares waarschuwt dat Italiaanse fabrieken te duur zijn’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Stellantis zou de fabriek in Grugliasco willen sluiten. (Foto: Shutterstock)

Stellantis-topman Carlos Tavares gaat in gesprek met de Italiaanse bonden over het verlagen van de productiekosten van de Italiaanse fabrieken van het merk. Die zouden tot vier keer zo hoog zijn als bij de Franse en Spaanse fabrieken van de fabrikant. 

Dat meldt Automotive News Europe. Bij de fusie beloofde PSA en FCA dat er geen fabrieken gesloten zouden worden. 

Met betrekking tot de loonkosten zijn er geen grote verschillen, stelt Tavares. Maar de productiekosten van een in Frankrijk gebouwde DS7 bedragen 1.200 euro, die van een in Italië gebouwde Maserati Levante 3.300 euro en van een Ghibli 6.000 euro.

Directe productiekosten

De directe productiekosten zouden 20 tot 35 procent van de totale productieprijs van een auto bedragen. Veruit het grootste deel van de kosten (tot 80%) zitten in onderdelen en plaatwerk, schrijft Automotive News Europe.

Tavares gaat onder meer in gesprek over het sluiten van de fabriek in Grugliasco. Alle medewerkers zouden dan verhuizen naar de dichtbij gelegen fabriek in Mirafiori. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.