Renault opent Europese CO2-pool, Daimler ‘geïnteresseerd’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Renault maakt een CO2-poule. (Foto: Shutterstock)

Renault maakt een CO2-poule, waar andere autofabrikanten gebruik van mogen maken. Dat blijkt uit een document van de Europese Commissie. De Franse autofabrikant gaat zodoende emissiekredieten verkopen, waardoor andere fabrikanten de gemiddelde norm van 95 gram CO2 per kilometer wel kunnen behalen. Daimler heeft volgens Duitse media interesse om te poolen met Renault. 

Volgens lobbyclub Transport & Environment zit Renault nog net niet op de vereiste gemiddelde uitstoot, maar lijkt de fabrikant zijn CO2-targets te halen. Daimler, dat aandeelhouder is in Renault, loopt achter op zijn targets waardoor hoge boetes dreigen.

Opdraaien

In 2021 geldt dat alle fabrikanten per gram overschrijding 95 euro per verkochte auto moeten betalen. Daarbij wordt er dit jaar gekeken naar de (zuinigste) 95 procent van de totale verkoop. Iedere fabrikant heeft een eigen target, het gemiddelde van deze targets bedraagt 95 gram. Als Renault onder zijn target blijft, dan heeft het bedrijf de ruimte om de resterende emissiekredieten te verkopen aan andere partijen. Indien het gecombineerde gemiddelde de uitstootnorm overschrijdt, dan draait de fabrikant die zich inschrijft voor de CO2-pool op voor de kosten. 

Autofabrikanten zoals FCA (met Tesla) en Toyota (met Mazda) maken al gebruik van een CO2-pool. Die ruimte ontstaat bij deze merken dankzij de hogere verkoop van plug-ins en EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Renault opent Europese CO2-pool, Daimler ‘geïnteresseerd’ | Automotive Online

Renault opent Europese CO2-pool, Daimler ‘geïnteresseerd’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Renault maakt een CO2-poule. (Foto: Shutterstock)

Renault maakt een CO2-poule, waar andere autofabrikanten gebruik van mogen maken. Dat blijkt uit een document van de Europese Commissie. De Franse autofabrikant gaat zodoende emissiekredieten verkopen, waardoor andere fabrikanten de gemiddelde norm van 95 gram CO2 per kilometer wel kunnen behalen. Daimler heeft volgens Duitse media interesse om te poolen met Renault. 

Volgens lobbyclub Transport & Environment zit Renault nog net niet op de vereiste gemiddelde uitstoot, maar lijkt de fabrikant zijn CO2-targets te halen. Daimler, dat aandeelhouder is in Renault, loopt achter op zijn targets waardoor hoge boetes dreigen.

Opdraaien

In 2021 geldt dat alle fabrikanten per gram overschrijding 95 euro per verkochte auto moeten betalen. Daarbij wordt er dit jaar gekeken naar de (zuinigste) 95 procent van de totale verkoop. Iedere fabrikant heeft een eigen target, het gemiddelde van deze targets bedraagt 95 gram. Als Renault onder zijn target blijft, dan heeft het bedrijf de ruimte om de resterende emissiekredieten te verkopen aan andere partijen. Indien het gecombineerde gemiddelde de uitstootnorm overschrijdt, dan draait de fabrikant die zich inschrijft voor de CO2-pool op voor de kosten. 

Autofabrikanten zoals FCA (met Tesla) en Toyota (met Mazda) maken al gebruik van een CO2-pool. Die ruimte ontstaat bij deze merken dankzij de hogere verkoop van plug-ins en EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.