Johnson wint verkiezingen: Britse industrie pleit voor vrijhandel met EU

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Onder meer de productie van de Brits-Duitse Mini staat onder druk als er geen vrijhandelsovereenkomst komt (foto: Shutterstock)

Bij de Britse verkiezingen behaalde de conservatieve partij van premier Boris Johnson gisteren de meerderheid in het parlement. Daarmee lijkt niets een Brexit per 31 januari 2020 meer in de weg te staan.

De afgelopen jaren heeft de automotive industrie vele malen benadrukt hoe belangrijk het is dat er een vrijhandelsakkoord blijft bestaan tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. Of dat ook werkelijk gaat lukken, is nog steeds niet zeker. Daarom kwam de SMMT – de Britse RAI – vandaag met een oproep: “De Britse regering moet nu prioriteit geven aan het herstellen van het zakelijke en economische vertrouwen. Het moet duidelijk worden dat het VK een geweldige plek is om te investeren. Als de automotive slaagt, doet Groot-Brittannië dat ook. We moeten een deal sluiten met de EU die ambitieus is, vrije en wrijvingsloze handel handhaaft en groei en innovatie stimuleert om gedeelde milieudoelstellingen te bereiken”, zei Mike Hawes, ceo van SMMT.

Het moet duidelijk worden dat het VK een geweldige plek is om te investeren.

Mike Hawes, ceo van SMMT

Als Johnson zonder harde Brexit de EU wil verlaten, zal hij voor 31 januari zijn Brexitwet door het parlement moeten loodsen. Daarna gaat er een overgangsperiode in die loopt tot 31 december 2020. Daarna moet er een handelsakkoord liggen. Als Groot-Brittannië na 2020 de vrijhandel wil handhaven, moet het zich conformeren aan sommige EU-regels op het gebied van belastingen, arbeidsrecht en milieunormen, meldt financieel persbureau Bloomberg. Hardliners in de conservatieve partij zullen daar wellicht bezwaar tegen maken en alsnog streven naar een harde Brexit. Die kan leiden tot handelstarieven van 10 procent tussen het VK en de EU.

Premier Johnson benadrukte eerder deze week in zijn verkiezingscampagne dat hij de Britse autofabrieken en de toeleveringsketen zal beschermen. Hoe hij dat gaat doen werd niet duidelijk. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Johnson wint verkiezingen: Britse industrie pleit voor vrijhandel met EU | Automotive Online

Johnson wint verkiezingen: Britse industrie pleit voor vrijhandel met EU

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Onder meer de productie van de Brits-Duitse Mini staat onder druk als er geen vrijhandelsovereenkomst komt (foto: Shutterstock)

Bij de Britse verkiezingen behaalde de conservatieve partij van premier Boris Johnson gisteren de meerderheid in het parlement. Daarmee lijkt niets een Brexit per 31 januari 2020 meer in de weg te staan.

De afgelopen jaren heeft de automotive industrie vele malen benadrukt hoe belangrijk het is dat er een vrijhandelsakkoord blijft bestaan tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. Of dat ook werkelijk gaat lukken, is nog steeds niet zeker. Daarom kwam de SMMT – de Britse RAI – vandaag met een oproep: “De Britse regering moet nu prioriteit geven aan het herstellen van het zakelijke en economische vertrouwen. Het moet duidelijk worden dat het VK een geweldige plek is om te investeren. Als de automotive slaagt, doet Groot-Brittannië dat ook. We moeten een deal sluiten met de EU die ambitieus is, vrije en wrijvingsloze handel handhaaft en groei en innovatie stimuleert om gedeelde milieudoelstellingen te bereiken”, zei Mike Hawes, ceo van SMMT.

Het moet duidelijk worden dat het VK een geweldige plek is om te investeren.

Mike Hawes, ceo van SMMT

Als Johnson zonder harde Brexit de EU wil verlaten, zal hij voor 31 januari zijn Brexitwet door het parlement moeten loodsen. Daarna gaat er een overgangsperiode in die loopt tot 31 december 2020. Daarna moet er een handelsakkoord liggen. Als Groot-Brittannië na 2020 de vrijhandel wil handhaven, moet het zich conformeren aan sommige EU-regels op het gebied van belastingen, arbeidsrecht en milieunormen, meldt financieel persbureau Bloomberg. Hardliners in de conservatieve partij zullen daar wellicht bezwaar tegen maken en alsnog streven naar een harde Brexit. Die kan leiden tot handelstarieven van 10 procent tussen het VK en de EU.

Premier Johnson benadrukte eerder deze week in zijn verkiezingscampagne dat hij de Britse autofabrieken en de toeleveringsketen zal beschermen. Hoe hij dat gaat doen werd niet duidelijk. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.