‘Chinees Svolt wil accucelfabriek bouwen in de EU’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Steeds meer fabrieken plannen de productie van accucellen in Europa (foto: Shutterstock)

Het Chinese Svolt Energy Technology is van plan een fabriek voor EV-batterijen te bouwen in Europa. Het heeft nog niet bepaald in welk land dat gaat gebeuren. De fabriek zou accucellen en complete batterijpakketten moeten produceren en krijgt een eigen onderzoekscentrum, vertelde Yang Hongxin, general manager van Svolt, aan persbureau Reuters.

De fabriek gaat ongeveer 2 miljard euro kosten. Bij de opening in 2022 is de geplande productiecapaciteit 20 GWh, dit kan in 2025 groeien naar 24 GWh.

De eerste klant van de fabriek zal waarschijnlijk Great Wall auto’s zijn: met een jaarproductie van ruim 1 miljoen auto’s een van de grootste autofabrieken van China en tot 2018 het moederbedrijf van Svolt. Het bedrijf is ook van plan om aan Europese autofabrikanten te leveren, maar wil nog geen namen noemen.

“We streven wereldwijd naar vijf productie-bases, ook in de Verenigde Staten, maar het zal tijd kosten”, zei Yang. “Het globale plan is om tegen 2025 een totale capaciteit van 100 GWh te bereiken.”

Volkswagen investeert ook in nieuwe accucelfabrieken in Europa.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Chinees Svolt wil accucelfabriek bouwen in de EU’ | Automotive Online

‘Chinees Svolt wil accucelfabriek bouwen in de EU’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Steeds meer fabrieken plannen de productie van accucellen in Europa (foto: Shutterstock)

Het Chinese Svolt Energy Technology is van plan een fabriek voor EV-batterijen te bouwen in Europa. Het heeft nog niet bepaald in welk land dat gaat gebeuren. De fabriek zou accucellen en complete batterijpakketten moeten produceren en krijgt een eigen onderzoekscentrum, vertelde Yang Hongxin, general manager van Svolt, aan persbureau Reuters.

De fabriek gaat ongeveer 2 miljard euro kosten. Bij de opening in 2022 is de geplande productiecapaciteit 20 GWh, dit kan in 2025 groeien naar 24 GWh.

De eerste klant van de fabriek zal waarschijnlijk Great Wall auto’s zijn: met een jaarproductie van ruim 1 miljoen auto’s een van de grootste autofabrieken van China en tot 2018 het moederbedrijf van Svolt. Het bedrijf is ook van plan om aan Europese autofabrikanten te leveren, maar wil nog geen namen noemen.

“We streven wereldwijd naar vijf productie-bases, ook in de Verenigde Staten, maar het zal tijd kosten”, zei Yang. “Het globale plan is om tegen 2025 een totale capaciteit van 100 GWh te bereiken.”

Volkswagen investeert ook in nieuwe accucelfabrieken in Europa.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.