Audi TT en R8 maken plaats voor EV’s

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Audi gaat stoppen met de TT. (Foto: Audi)

Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering heeft Bram Schot, ceo van Audi, uiteengezet hoe de toekomst van Audi eruit moet zien. De bezem gaat door het gamma en daarbij is geen plaats meer voor de compacte TT, of de sportwagen R8.

De Nederlandse topman schetst een strategie gericht op duurzaamheid. Dit jaar moeten de eerste stappen gezet worden om tegen 2025 liefst 30 elektrische modellen op de markt te brengen, waarvan 20 volledig elektrisch. Het bedrijf zou 15 miljard euro moeten besparen om tegen het einde van 2023 ongeveer 14 miljard euro te kunnen investeren in elektrische auto’s, digitalisering en autonoom rijden. “Op de middellange termijn willen we de sterkste reeks elektrische modellen hebben onder de premium merken”, zo meldt Bram Schot. Onlangs meldde het bedrijf dat de productie van EV’s vertraging oploopt door een tekort aan batterijen.

Volgens Schot betekent dit dat onrendabele modellen uit de portfolio moeten, zoals de compacte TT. Over een paar jaar zal het Duitse automerk het model vervangen door een elektrische auto in dezelfde prijsklasse. Daarvoor komt er nog wel een TT op de markt, de Quantum Gray Edition.

Het verslag van de aandeelhoudersvergadering is hier te lezen.

Audi on Demand

Naast het elektrificeren van het wagenpark is Audi ook bezig met het uitbreiden van mobiliteitslabel Audi on Demand. Daarvoor is een samenwerking met verhuurmaatschappij Sixt gesloten, maar de Duitse dealers zijn kritisch: “Audi haalt hiermee een concurrent binnenboord die het rendement voor de handel vermindert en ondertussen de klanten en zakelijke mogelijkheden wegkaapt”, stelt Dirk Weddigen von Knapp van de Duitse dealervereniging tegenover de Duitse website Kfz-Betrieb. Het concept wordt in Duitsland gelanceerd, Nederland is later aan de beurt. Lees meer over deze samenwerking op Fleet&Mobility.

Bayern Munchen 

Deze week kwam ook het bericht in het nieuws dat Audi tóch de sponsor van voetbalclub Bayern Munchen blijft. De intentieovereenkomst met concurrent BMW was al getekend, maar die is nu van de baan, meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Volgens Bayern Munchen zou de oorzaak liggen in een ‘ontbrekende vertrouwensbasis’ met BMW. De krant speculeert dat Audi de jaarlijkse bijdrage aan de voetbalclub van 40 naar 60 miljoen heeft verhoogd, maar daar is geen openbaarheid over gegeven. 

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Audi TT en R8 maken plaats voor EV’s | Automotive Online

Audi TT en R8 maken plaats voor EV’s

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Audi gaat stoppen met de TT. (Foto: Audi)

Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering heeft Bram Schot, ceo van Audi, uiteengezet hoe de toekomst van Audi eruit moet zien. De bezem gaat door het gamma en daarbij is geen plaats meer voor de compacte TT, of de sportwagen R8.

De Nederlandse topman schetst een strategie gericht op duurzaamheid. Dit jaar moeten de eerste stappen gezet worden om tegen 2025 liefst 30 elektrische modellen op de markt te brengen, waarvan 20 volledig elektrisch. Het bedrijf zou 15 miljard euro moeten besparen om tegen het einde van 2023 ongeveer 14 miljard euro te kunnen investeren in elektrische auto’s, digitalisering en autonoom rijden. “Op de middellange termijn willen we de sterkste reeks elektrische modellen hebben onder de premium merken”, zo meldt Bram Schot. Onlangs meldde het bedrijf dat de productie van EV’s vertraging oploopt door een tekort aan batterijen.

Volgens Schot betekent dit dat onrendabele modellen uit de portfolio moeten, zoals de compacte TT. Over een paar jaar zal het Duitse automerk het model vervangen door een elektrische auto in dezelfde prijsklasse. Daarvoor komt er nog wel een TT op de markt, de Quantum Gray Edition.

Het verslag van de aandeelhoudersvergadering is hier te lezen.

Audi on Demand

Naast het elektrificeren van het wagenpark is Audi ook bezig met het uitbreiden van mobiliteitslabel Audi on Demand. Daarvoor is een samenwerking met verhuurmaatschappij Sixt gesloten, maar de Duitse dealers zijn kritisch: “Audi haalt hiermee een concurrent binnenboord die het rendement voor de handel vermindert en ondertussen de klanten en zakelijke mogelijkheden wegkaapt”, stelt Dirk Weddigen von Knapp van de Duitse dealervereniging tegenover de Duitse website Kfz-Betrieb. Het concept wordt in Duitsland gelanceerd, Nederland is later aan de beurt. Lees meer over deze samenwerking op Fleet&Mobility.

Bayern Munchen 

Deze week kwam ook het bericht in het nieuws dat Audi tóch de sponsor van voetbalclub Bayern Munchen blijft. De intentieovereenkomst met concurrent BMW was al getekend, maar die is nu van de baan, meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Volgens Bayern Munchen zou de oorzaak liggen in een ‘ontbrekende vertrouwensbasis’ met BMW. De krant speculeert dat Audi de jaarlijkse bijdrage aan de voetbalclub van 40 naar 60 miljoen heeft verhoogd, maar daar is geen openbaarheid over gegeven. 

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.