‘CO2-uitstoot stijgt voor het eerst in tien jaar’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Met het afnemen van de populariteit van de diesel, stijgt de CO2-uitstoot. (Foto: Shutterstock).

De gemiddelde CO2-uitstoot steeg in 2017 met 0,3 gram per kilometer tot 118,1 gram. Volgens Jato vertoonde de CO2-uitstoot door auto’s sinds 2007 een onafgebroken daling. De uitstoot was destijds gemiddeld 159,1 gram per auto. 

Dat er nu voor het eerst in tien jaar weer sprake is van een lichte stijging hangt volgens de onderzoekers samen met de afgenomen populariteit van dieselauto’s. De CO2-uitstoot van een dieselmotor ligt over het algemeen lager dan bij een benzinemotor. Van de in het afgelopen jaar geregistreerde diesels lag de gemiddelde CO2-uitstoot op 117,9 gram per kilometer tegenover 123,4 gram voor een auto met een benzinemotor. Een is verschil van 5,5 gram. 

Marktaandeel EV’s blijft achter

Omdat de verkoop van dieselauto’s in Europa het afgelopen jaar met 7,9 procent daalde, nam de CO2-uitstoot dus toe. Het marktaandeel van diesels in Europa daalde tot 43,8 procent in 2017. Aan de andere kant nam het aantal nieuw geregistreerde benzineauto’s toe tot een marktaandeel van 47 procent in 2016 naar 50 procent in het afgelopen jaar. De toename van het aantal EV’s en Hybrides op Europese wegen nam weliswaar toe tussen 2016 en 2017 (5 procent marktaandeel in 2017), maar niet genoeg om de daling van diesels te compenseren. 

Een andere factor die voor meer CO2-uitstoot zorgt, is de verder toegenomen populariteit van suv’s. De gemiddelde CO2-uitstoot van modellen in dit segment ligt hoger dan die van gewone personenauto’s: 133 gram CO2 per kilometer tegenover 118,1 gram voor de gemiddelde nieuwe auto in 2017. 

CO2-doelstellingen 2021

Volgens Jato staan autofabrikanten voor een – op z’n zachtst gezegd – pittige uitdaging om de Europese CO2-grenswaarden van 95 gram per kilometer te halen nu de gemiddelde uitstoot stijgt en voertuigeigenaren hun diesel inruilen voor een benzinemodel in plaats van een elektrische auto. 

Op fabrikantenniveau staat Toyota nu op nummer 1 met de gemiddeld laagste CO2-uitstoot van zijn modellen. In 2016 werd de lijst nog aangevoerd door Peugeot, maar dankzij de populariteit van zijn 3008, een suv, steeg de gemiddeld uitstoot van nieuwe Peugeots met 2,7 gram per kilometer tot 104,5 gram gemiddeld. Bij Toyota is dat 101,2 gram dankzij het verder toegenomen aantal hybrides dat de fabrikant wist te verkopen in Europa.  

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • Will Schraven

    Het heeft er alle schijn van dat U bijna denkt zoals een importeur dat doet. Wij zijn een Vakgarage en als ik zie wat wij aan de praat moeten houden van oudere auto’s omdat deze mensen gewoonweg geen andere auto kunnen kopen en die zijn er denk ik steeds meer waarbij dit het geval is, dan zou ik het stijgende bestanddeel oude auto’s wat steeds ouder wordt en veel uitstoot genereert misschien ook in Uw rapport betrekken. Wellicht toch niet al die nieuwe SUV’s schuldig?