Schwarzenbauer (BMW): Nederland loopt voorop in innovatie

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Schwarzenbauer: zijn autofabrikanten snel genoeg?

Tijdens de bijeenkomst werd de winnaar bekend gemaakt van de door de autofabrikant uitgeschreven startup challenge, waarbij drie Nederlandse bedrijven in de finale stonden. “Iedereen kent Silicon Valey en Israël als start-up broedplaatsen, maar Nederland wordt weinig genoemd. Het is tijd om iets aan die communicatie te doen”, aldus Schwarzenbauer, die stelde dat Nedcar (waar onder andere de BMW X1 wordt gebouwd) mede om deze reden een goede partner is voor BMW.

Het lid van de Raad van Bestuur van BMW was opvallend eerlijk over de veranderende positie van autofabrikanten. Of, zoals hij het zelf zei: “De manier waarop we met technologiebedrijven discussiëren verandert – in het verleden konden we nog wel eens arrogant zijn. Het ontwikkelen van een auto blijft ook wel ingewikkelder dan een iPhone, maar het staat buiten kijf dat technologiebedrijven op dit moment beter inspelen op de disruptie die er in de markt plaatsvindt.”

Wij waren met de i3 te veel gefocust op milieu.

Peter Schwarzenbauer, BMW

Hij haalde daarbij het verschil aan tussen de manier waarop BMW zijn elektrische auto in de markt heeft gezet en hoe Tesla dit deed. “Tesla heeft de EV sexy gemaakt. Wij waren bij de ontwikkelingen van de i3 nog te veel bezig met het milieu. We spraken de consument misschien niet op de juiste manier aan: het gaat hem niet zozeer om de duurzaamheid.”

Net als andere autofabrikanten werkt BMW nu dan ook samen met de technologiebedrijven, zoals Mobileye (tegenwoordig van Intel), en is het inmiddels mede-eigenaar van digitale kaartenmaker Here. Ook werd er een bedrijf gekocht voor oplaadtoepassingen. Daarnaast investeert het in start-ups waarvoor het twee aparte bedrijven heeft opgericht: Startup Garage, om bedrijven op weg te helpen, en iVenture, om in startups te financieren. Er is jaarlijks in totaal 500 miljoen euro begroot om in dit soort bedrijven te investeren.

Alle investeringen zijn uiteindelijk bedoeld om als BMW een vooraanstaande rol te kunnen spelen op het gebied van de autonome auto. “In 2021 is de technologie er klaar voor. Maar het verkeer, zoals in een stad, is te complex om dan al volledig autonoom te rijden. Daarvoor is ook een andere infrastructuur nodig. En dan rijden er naast de smart cars ook nog stupid cars rond.”

Wie is sneller?

Met die aandacht voor startups en nieuwe technologie is de auto-industrie er nog niet, beseft Schwarzenbauer. “We zijn soms te perfectionistisch, terwijl nieuwkomers vaak eerst beginnen en tijdens het proces het product verbeteren. Maar dat falen een onderdeel is van vernieuwing, dat besef komt nu pas door. Het is uiteindelijk de vraag of autofabrikanten sneller dan de techbedrijven zijn in het benutten van de nieuwste technologie, of dat techbedrijven eerder dan autofabrikanten in staat zijn om betere auto’s te bouwen.”

Morgen vindt in Enschede het innovatie-event Powering Mobility plaats.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.