‘Gemiddelde CO2-uitstoot Europees wagenpark stijgt’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit meldt der Spiegel.

Op Europees niveau gaat het om een relatief kleine stijging van 0,6 gram per kilometer, meldt Der Spiegel op basis van voorlopige cijfers van KFZ Betrieb. In Nederland was deze trend al eerder zichtbaar: afgelopen jaar meldde de RDW al dat de uitstoot van het totale wagenpark gemiddeld is gestegen van 101 naar 106 gram CO2 per kilometer. Daarmee steekt Nederland nog steeds gunstig af bij het Europees gemiddelde, dat vorig jaar bleef steken op 118 gram en nu dus zelfs een beetje stijgt.

Minder zuinige diesels

De belangrijkste oorzaak van de gestegen CO2-uitstoot is de sterk toegenomen verkoop van onzuinige suv’s. Ook de dalende verkoop van (relatief zuinige) dieselauto’s telt mee. Vooral in Duitsland is die daling volgens de Volkskrant zeer sterk (-13 procent), maar ook in Nederland worden veel minder zuinige diesels verkocht door het verhogen van de fiscale bijtelling.

In 2021 moet de uitstoot van het Europese wagenpark gedaald zijn tot gemiddeld 95 gram. De huidige trendbreuk is een probleem voor de autofabrikanten, meldt der Spiegel. Als de gestelde norm niet wordt gehaald, dreigen forse boetes van de EU en een aanscherping van de limiet. Naar verwachting worden die rond 2025 verscherpt tot 78 of zelfs 68 gram per kilometer.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Gemiddelde CO2-uitstoot Europees wagenpark stijgt’ | Automotive Online

‘Gemiddelde CO2-uitstoot Europees wagenpark stijgt’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit meldt der Spiegel.

Op Europees niveau gaat het om een relatief kleine stijging van 0,6 gram per kilometer, meldt Der Spiegel op basis van voorlopige cijfers van KFZ Betrieb. In Nederland was deze trend al eerder zichtbaar: afgelopen jaar meldde de RDW al dat de uitstoot van het totale wagenpark gemiddeld is gestegen van 101 naar 106 gram CO2 per kilometer. Daarmee steekt Nederland nog steeds gunstig af bij het Europees gemiddelde, dat vorig jaar bleef steken op 118 gram en nu dus zelfs een beetje stijgt.

Minder zuinige diesels

De belangrijkste oorzaak van de gestegen CO2-uitstoot is de sterk toegenomen verkoop van onzuinige suv’s. Ook de dalende verkoop van (relatief zuinige) dieselauto’s telt mee. Vooral in Duitsland is die daling volgens de Volkskrant zeer sterk (-13 procent), maar ook in Nederland worden veel minder zuinige diesels verkocht door het verhogen van de fiscale bijtelling.

In 2021 moet de uitstoot van het Europese wagenpark gedaald zijn tot gemiddeld 95 gram. De huidige trendbreuk is een probleem voor de autofabrikanten, meldt der Spiegel. Als de gestelde norm niet wordt gehaald, dreigen forse boetes van de EU en een aanscherping van de limiet. Naar verwachting worden die rond 2025 verscherpt tot 78 of zelfs 68 gram per kilometer.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.