‘Commissie verzweeg belangrijke details Renault-onderzoek’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers

In opdracht van de Franse overheid werd er eerder dit jaar een commissie ingesteld om onderzoek te doen naar de uitstoot van dieselmodellen van Renault. In juli werd het onderzoek gepresenteerd. Volgens de onderzoekers was de uitstoot van Renault-modellen veel hoger dan de Europese norm. 

Tegenover de FT geven drie leden van de commissie nu aan dat er belangrijke details ontbreken. Zo zou bij de Renault Captur het stikstoffilter bij typegoedkeuringstest beter presteren dan bij normaal weggebruik. Dat zou kunnen wijzen op sjoemelsoftware. De drie commissieleden zeggen niet te weten of Renault dergelijke software heeft toegepast. Eerder dit jaar werd de Captur teruggeroepen om aanpassingen te kunnen doen aan de motor.

De Franse overheid heeft een belang van circa 20 procent in Renault. Dit zou volgen de commissieleden de reden zijn dat het rapport niet volledig is. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Commissie verzweeg belangrijke details Renault-onderzoek’ | Automotive Online

‘Commissie verzweeg belangrijke details Renault-onderzoek’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers

In opdracht van de Franse overheid werd er eerder dit jaar een commissie ingesteld om onderzoek te doen naar de uitstoot van dieselmodellen van Renault. In juli werd het onderzoek gepresenteerd. Volgens de onderzoekers was de uitstoot van Renault-modellen veel hoger dan de Europese norm. 

Tegenover de FT geven drie leden van de commissie nu aan dat er belangrijke details ontbreken. Zo zou bij de Renault Captur het stikstoffilter bij typegoedkeuringstest beter presteren dan bij normaal weggebruik. Dat zou kunnen wijzen op sjoemelsoftware. De drie commissieleden zeggen niet te weten of Renault dergelijke software heeft toegepast. Eerder dit jaar werd de Captur teruggeroepen om aanpassingen te kunnen doen aan de motor.

De Franse overheid heeft een belang van circa 20 procent in Renault. Dit zou volgen de commissieleden de reden zijn dat het rapport niet volledig is. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.