‘Volkswagen manipuleert niet als enige’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Strengere eisen
Volgens Dings is het niet verwonderlijk dat de fraude van Volkswagen juist in de Verenigde Staten aan het licht kwam. “Daar zijn de eisen strenger, en is er een landelijk overzicht over de keuring. In Europa geldt dat als de auto in één land is gekeurd, de goedkeuring voor alle landen geldt. En dan zoek je als autofabrikant natuurlijk het land uit waar het minst streng wordt gecontroleerd.”

T&E lobbyt al jaren voor een andere testcyclus, die uitgaat van de praktijk. In 2017 moet een dergelijke testcyclus in Europa worden ingevoerd, maar deze gaat de organisatie nog niet ver genoeg. “De test blijft grotendeels in een laboratoriumomgeving uitgevoerd. Het allerbeste is om auto’s te testen op de weg. En er moet één Europese autoriteit verantwoordelijk worden voor de tests.” Ook uit onderzoek van TNO blijkt een groot verschil tussen de uitstoot van schadelijke stoffen bij dieselauto’s in de prakijk en op papier.

Kop van Jut
De Europese fabrikantenclub Acea ziet het VW-schandaal voorlopig nog als een fabrieksaangelegenheid en niet als een overkoepelend probleem met Volkswagen als kop van Jut. “Wij reageren als belangenorganisatie niet op een individueel geval.”

Wel zegt Acea de nieuwe praktijkgerichtere testen met vertrouwen tegemoet te zien. “De Real Driving Emission test (RDE) zorgt er voor dat de emissietesten realistischer zijn. We hopen dan ook dat de Europese Commissie snel uitsluitsel geeft over de criteria voor deze test.”

Abonnees kunnen hier het T&E-onderzoek lezen.