Mercedes saneert om Audi en BMW bij te blijven
In de volgende fase van zijn `fit for leadership`-programma wil Daimler verder in de kosten snijden en efficiency verbeteren. De eerste fase van het programma dat in 2012 werd ingezet, leverde een besparing van 2 miljard euro op. Daimler zegt dat dit bedrag in het nieuwe programma zal worden overstegen.
Miljard meer of minder
“Maar het gaat niet om een miljard meer of minder. Het gaat erom dat we op deze manier ons bedrijf klaar maken voor de komende tien tot twintig jaar”, aldus Daimler-ceo Dieter Zetsche.
In 2011 haalde Audi Mercedes in als tweede grootste premiummerk, na BMW. Mercedes komt nu weer in de buurt van zijn rivalen, maar verkoopt nog steeds minder voertuigen. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er wereldwijd 460 duizend nieuwe Mercedessen verkocht, ten opzichte van 527 duizend BMW’s en 497 duizend Audi’s.
Volgens Reuters is niet bekend wanneer het kostenreductieprogramma start of hoe lang het duurt.