Renault stapt in Lada

Redactie Redactie
• Laatste update:

Russian Technologies (RT), een Russisch investeringsfonds dat momenteel de grootste aandeelhouder is en deelneemt in de samenwerking, krijgt ook 25%. RT en Renault hebben dus samen de helft van de aandelen van de Russische autofabrikant in handen. Vanuit deze positie moet Renault een flinke impuls geven aan de ontwikkeling, vernieuwing en uitbreiding van de range van AvtoVAZ. Dat houdt onder meer in dat het merk Lada uit de mottenballen wordt getrokken en opgepoetst. Ook zal Renault kennis op het gebied van motoren en versnellingen delen met de Russische fabrikant. Het uiteindelijke doel van de samenwerking is het transformeren van AvtoVAZ in een globale speler op automotive-gebied. De alliantie tussen Renault en Nissan krijgt bovendien vastere voet aan de grond in de Russische markt. Het land moet zelfs uitgroeien tot de belangrijkste markt voor de Renault Groep. AvtoVAZ is een van de grootste autofabrikanten in Europa en de grootste in Rusland. Het bedrijf bedient circa 70% van de lokale markt en heeft een productiecapaciteit van een miljoen voertuigen per jaar. In 2007 bedroeg de nettowinst 70,5 miljoen euro, ruim 79% meer dan in 2005. AvtoVAZ heeft al een alliantie met General Motors voor de productie van de Chevy Niva SUV en Chevy Viva modellen voor de Russische markt.