Column de Vries | Gegijzeld door de websitebouwer

Column • Automotive-columnist Paul de Vries verbaast zich over het feit dat grote webbouwers hun klanten gijzelen door hoge tarieven te vragen voor ogenschijnlijk eenvoudige ingrepen aan de website. 
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:

De afgelopen jaren is er veel software gepresenteerd waarmee bepaalde features op dealerwebsites beter presteren. Een betere inruilmodule, fotogalerij, leadopvolging en ook andere en betere statistieken dan de standaard Google Analytics.

Al deze software heeft gemeen dat er een scriptje als code in de website moet worden geplakt. Of, nog makkelijker, de software wordt via de Google Tag Manager geïnstalleerd. Voor elke websitebouwer is de installatie een fluitje van een cent. Het kost weinig tijd om het live te zetten, om vervolgens direct te kunnen zien of de toevoeging werkt. En toch blijkt de werkelijkheid een stuk minder simpel. Ik word meer dan eens gebeld door dealers die dikke facturen en kostbare voorstellen van websitebouwers ontvangen voor een simpele aanpassing. Een klusje van 10 minuten dat ineens duizend euro kost. 

Website­bouwers staan vooruitgang in de weg

Het kan nog erger: de site-eigenaar krijgt de boodschap dat de gevraagde software niet kan worden geïnstalleerd. Een veelgehoord excuus is dat de website trager wordt van de aanpassing, terwijl de opdrachtgever de snelheid van de website nooit als KPI heeft bepaald. De grote paradox is dat websites die tientjes per maand kosten vaak wel kunnen worden aangepast.

En dus is de conclusie gerechtvaardigd dat veel websitebouwers hun opdrachtgevers in gijzeling houden als het gaat om wat er wel of niet mogelijk is met de website. Eigenlijk staan deze websitebouwers vooruitgang in de weg. Dealers moeten zich er bewust van zijn dat de website, als enige showroom die altijd open is, belangrijker is dan ooit. En dat betekent dat je vrij moet kunnen experimenteren op de eigen website. De huidige techniek staat dat immers toe. Althans, als de websitebouwer ophoudt zijn opdrachtgever te gijzelen.

Column de Vries | Gegijzeld door de websitebouwer | Automotive Online

Column de Vries | Gegijzeld door de websitebouwer

Column • Automotive-columnist Paul de Vries verbaast zich over het feit dat grote webbouwers hun klanten gijzelen door hoge tarieven te vragen voor ogenschijnlijk eenvoudige ingrepen aan de website. 
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:

De afgelopen jaren is er veel software gepresenteerd waarmee bepaalde features op dealerwebsites beter presteren. Een betere inruilmodule, fotogalerij, leadopvolging en ook andere en betere statistieken dan de standaard Google Analytics.

Al deze software heeft gemeen dat er een scriptje als code in de website moet worden geplakt. Of, nog makkelijker, de software wordt via de Google Tag Manager geïnstalleerd. Voor elke websitebouwer is de installatie een fluitje van een cent. Het kost weinig tijd om het live te zetten, om vervolgens direct te kunnen zien of de toevoeging werkt. En toch blijkt de werkelijkheid een stuk minder simpel. Ik word meer dan eens gebeld door dealers die dikke facturen en kostbare voorstellen van websitebouwers ontvangen voor een simpele aanpassing. Een klusje van 10 minuten dat ineens duizend euro kost. 

Website­bouwers staan vooruitgang in de weg

Het kan nog erger: de site-eigenaar krijgt de boodschap dat de gevraagde software niet kan worden geïnstalleerd. Een veelgehoord excuus is dat de website trager wordt van de aanpassing, terwijl de opdrachtgever de snelheid van de website nooit als KPI heeft bepaald. De grote paradox is dat websites die tientjes per maand kosten vaak wel kunnen worden aangepast.

En dus is de conclusie gerechtvaardigd dat veel websitebouwers hun opdrachtgevers in gijzeling houden als het gaat om wat er wel of niet mogelijk is met de website. Eigenlijk staan deze websitebouwers vooruitgang in de weg. Dealers moeten zich er bewust van zijn dat de website, als enige showroom die altijd open is, belangrijker is dan ooit. En dat betekent dat je vrij moet kunnen experimenteren op de eigen website. De huidige techniek staat dat immers toe. Althans, als de websitebouwer ophoudt zijn opdrachtgever te gijzelen.