Column de Vries | Amazonification

Column • We leven in een tijd van Amazonification. Wat we willen kopen, kopen we vaak online. Daarbij is ‘nu’ niet snel genoeg; de klant wordt opgevoed door Amazon en Coolblue en daarmee krijgt hij bepaalde verwachtingen als het om service en snelheid gaat.
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:

En dus moeten we ons aanpassen, zoals ook de dealers en autobedrijven zich moeten aanpassen aan een klant die snelheid steeds belangrijker vindt. De meeste dealers en autobedrijven realiseren zich dat niet. Die weten niet om te gaan met de onlineklant die snelheid is gewend. Als een klant een onlineaanvraag doet door middel van een formulier, dan verwacht hij meteen een reactie. En dat is eerder binnen 24 seconden dan in 24 uur, zoals ik onlangs op een congres iemand hoorde zeggen.

De tijd dat internet ophield bij het openen van de showroomdeur van het auto-bedrijf is allang voorbij. De klant eist en verwacht een andere benadering van een merk op het gebied van informatievoorziening in zijn oriëntatiereis naar een nieuwe auto. Bij elke stap verwacht hij een professioneel en snel antwoord. Bijvoorbeeld via Whatsapp of Facebook Messenger. Het doel moet bovendien helder zijn.

Je reageert niet om een lead af te vangen, maar om een online ervaring mee te geven

Je reageert niet om een ‘lead’ met de bijbehorende NAW-gegevens af te vangen, maar om hem de online ervaring mee te geven waaraan hij elders gewend is geraakt. Die ervaring wil hij ook bij de aanschaf van een nieuwe auto. Daar moeten velen nog aan wennen. Logisch, te veel importeurs hebben het doel om zoveel mogeljk leads te verkrijgen. Zij zouden zich veel meer moeten richten op het bieden van de beste online-ervaring; een ervaring die past bij de Amazonfication van deze tijd.

Reacties

  • Rogier Hentenaar

    Steeds meer wordt het duidelijk hoe enorm conservatief en weinig flexibel de autobranche. Wel begrijpelijk gezien de enorme omvang van fabrieken en de workforce (zeg maar fabrieksarbeider tot verkoper in showroom). De transitie naar elektrisch gaat al met horten en stoten en ook de gewenste ‘online-ervaring’ dringt maar nauwelijks door.

Column de Vries | Amazonification | Automotive Online

Column de Vries | Amazonification

Column • We leven in een tijd van Amazonification. Wat we willen kopen, kopen we vaak online. Daarbij is ‘nu’ niet snel genoeg; de klant wordt opgevoed door Amazon en Coolblue en daarmee krijgt hij bepaalde verwachtingen als het om service en snelheid gaat.
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:

En dus moeten we ons aanpassen, zoals ook de dealers en autobedrijven zich moeten aanpassen aan een klant die snelheid steeds belangrijker vindt. De meeste dealers en autobedrijven realiseren zich dat niet. Die weten niet om te gaan met de onlineklant die snelheid is gewend. Als een klant een onlineaanvraag doet door middel van een formulier, dan verwacht hij meteen een reactie. En dat is eerder binnen 24 seconden dan in 24 uur, zoals ik onlangs op een congres iemand hoorde zeggen.

De tijd dat internet ophield bij het openen van de showroomdeur van het auto-bedrijf is allang voorbij. De klant eist en verwacht een andere benadering van een merk op het gebied van informatievoorziening in zijn oriëntatiereis naar een nieuwe auto. Bij elke stap verwacht hij een professioneel en snel antwoord. Bijvoorbeeld via Whatsapp of Facebook Messenger. Het doel moet bovendien helder zijn.

Je reageert niet om een lead af te vangen, maar om een online ervaring mee te geven

Je reageert niet om een ‘lead’ met de bijbehorende NAW-gegevens af te vangen, maar om hem de online ervaring mee te geven waaraan hij elders gewend is geraakt. Die ervaring wil hij ook bij de aanschaf van een nieuwe auto. Daar moeten velen nog aan wennen. Logisch, te veel importeurs hebben het doel om zoveel mogeljk leads te verkrijgen. Zij zouden zich veel meer moeten richten op het bieden van de beste online-ervaring; een ervaring die past bij de Amazonfication van deze tijd.

Reacties

  • Rogier Hentenaar

    Steeds meer wordt het duidelijk hoe enorm conservatief en weinig flexibel de autobranche. Wel begrijpelijk gezien de enorme omvang van fabrieken en de workforce (zeg maar fabrieksarbeider tot verkoper in showroom). De transitie naar elektrisch gaat al met horten en stoten en ook de gewenste ‘online-ervaring’ dringt maar nauwelijks door.