Viabovag.nl introduceert pay per lead

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Viabovag.nl hanteert vanaf 1 januari 2020 een nieuw tariefmodel. (Foto: Bovag)

Viabovag.nl, de occasionportal van branchevereniging Bovag, introduceert vanaf 1 januari 2020 een nieuw tariefmodel, pay per lead. Autobedrijven kunnen onbeperkt adverteren voor een laag maandbedrag en betalen vervolgens alleen als een lead ook daadwerkelijk een verkoopkans oplevert. Dit meldt de branchevereniging.

Een lead is een actie waarbij de consument contact zoekt met de adverteerder. Dit kan zijn door het bezoeken van de adverteerderswebsite (click), het sturen van een mail of door rechtstreeks te bellen met het bedrijf. De click op de website valt binnen het maandbedrag. Voor een mail of contactformulier is het tariefbedrag hetzelfde, voor een telefoontje wordt een hoger tarief gehanteerd. Zo meldt woordvoerder Paul de Waal aan Automotive.

“Het maandbedrag varieert nu binnen een bandbreedte van 50 tot 375 euro. Afhankelijk van de hoeveelheid occasions komt de adverteerder in een categorie binnen die bandbreedte. Per 1 januari zitten de adverteerders in de laagste categorie en betalen als de consumenten hen benaderen”, aldus De Waal.

“Pay per lead is een veel eerlijker tariefmodel voor autobedrijven, want zij betalen alleen voor de geleverde waarde en zitten niet vast aan hoge advertentiekosten”, licht directeur Wouter van Kesteren toe. “Ons uitgangspunt is dat occasionadvertenties ook daadwerkelijk iets moeten opleveren. Viabovag.nl is verantwoordelijk voor kwalitatief goede leads die autobedrijven helpen om hun occasions te verkopen en laat zich daar nu dus ook op afrekenen. Dat legt de druk bij ons, als occasionwebsite. Dat vinden we wel zo fair richting Bovag-leden.”

Van de grootste occasionportalen lijkt de positie van Marktplaats onaantastbaar, maar nummer twee Autoscout24 voelt de druk van de concurrentie toenemen. Vooral De Persgroep wil met Autotrack hard groeien en heeft daarbij nu een stevige troefkaart: Gaspedaal.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Viabovag.nl introduceert pay per lead | Automotive Online

Viabovag.nl introduceert pay per lead

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Viabovag.nl hanteert vanaf 1 januari 2020 een nieuw tariefmodel. (Foto: Bovag)

Viabovag.nl, de occasionportal van branchevereniging Bovag, introduceert vanaf 1 januari 2020 een nieuw tariefmodel, pay per lead. Autobedrijven kunnen onbeperkt adverteren voor een laag maandbedrag en betalen vervolgens alleen als een lead ook daadwerkelijk een verkoopkans oplevert. Dit meldt de branchevereniging.

Een lead is een actie waarbij de consument contact zoekt met de adverteerder. Dit kan zijn door het bezoeken van de adverteerderswebsite (click), het sturen van een mail of door rechtstreeks te bellen met het bedrijf. De click op de website valt binnen het maandbedrag. Voor een mail of contactformulier is het tariefbedrag hetzelfde, voor een telefoontje wordt een hoger tarief gehanteerd. Zo meldt woordvoerder Paul de Waal aan Automotive.

“Het maandbedrag varieert nu binnen een bandbreedte van 50 tot 375 euro. Afhankelijk van de hoeveelheid occasions komt de adverteerder in een categorie binnen die bandbreedte. Per 1 januari zitten de adverteerders in de laagste categorie en betalen als de consumenten hen benaderen”, aldus De Waal.

“Pay per lead is een veel eerlijker tariefmodel voor autobedrijven, want zij betalen alleen voor de geleverde waarde en zitten niet vast aan hoge advertentiekosten”, licht directeur Wouter van Kesteren toe. “Ons uitgangspunt is dat occasionadvertenties ook daadwerkelijk iets moeten opleveren. Viabovag.nl is verantwoordelijk voor kwalitatief goede leads die autobedrijven helpen om hun occasions te verkopen en laat zich daar nu dus ook op afrekenen. Dat legt de druk bij ons, als occasionwebsite. Dat vinden we wel zo fair richting Bovag-leden.”

Van de grootste occasionportalen lijkt de positie van Marktplaats onaantastbaar, maar nummer twee Autoscout24 voelt de druk van de concurrentie toenemen. Vooral De Persgroep wil met Autotrack hard groeien en heeft daarbij nu een stevige troefkaart: Gaspedaal.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.