Column De Vries | Don’t be evil, Google

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Bestaat er ook een wereld naast Google? Als je de onderzoeken van Google moet geloven niet. Kijk maar eens naar de uitkomsten van de ‘Zero Moment of Truth’ (ZMOT, 2011) en het in 2016 gepresenteerde onderzoek ‘The car Buying Process: one consumer’s 900+ Digital Interactions’, waarin de weg wordt beschreven van de online autokoper. Bij deze onderzoeken valt één ding op: Google spreekt alleen over eigen producten, diensten en services. Er lijkt naast zijn eigen ecosysteem niets anders te bestaan. De klant komt bij de dealer- en importeurswebsites via Google Adwords of het displaynetwerk van Google, video’s kijken doet hij alleen op Google-dochter Youtube en foto’s bekijken ook. Andere online media als autoportals en sociale, lijken er niet toe te doen.

Deze voorstelling van Google klopt niet. Ik heb in alle presentaties die ik van het bedrijf heb bijgewoond, Google nooit kunnen betrappen op concrete acties om dealers en autobedrijven beter te maken. Het enige advies dat Google geeft, is om meer te adverteren via Adwords. Meer leads nodig? Adverteer meer! De Adwords-specialisten die onafhankelijk zouden moeten zijn, zullen nooit de hand bijten die hen voedt. En ondanks het eigen credo van Google, don’t be evil, zijn ze dit inmiddels wel.

Adword-partners worden nooit meer gecontroleerd.

Onlangs ben ik met de Amerikaanse online deskundige Brian Pasch een onderzoek gestart naar de effectiviteit van Adwords-campagnes. We schrokken ervan hoe slecht Google Analytics wordt gevoed door de Adwords-partners, die zogenaamd gecertificeerd zijn door Google en daarna nooit meer worden gecontroleerd. Er is te weinig inzicht, en als dealer mag je gissen. De 4 belangrijkste conversies: online leads, telefonische leads, chats en SMS/Whatsapp worden niet allemaal als zodanig in Analytics geschoten. Google, Google Adwords en Youtube kunnen perfect passen in je marketingstrategie, maar het laten geloven dat er maar één waarheid is en dat die Google heet, is niets meer of minder dan een sprookje. Sprookjes met daarin een onoverwinnelijke evil eindbaas.

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW

Column De Vries | Don’t be evil, Google | Automotive Online

Column De Vries | Don’t be evil, Google

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Bestaat er ook een wereld naast Google? Als je de onderzoeken van Google moet geloven niet. Kijk maar eens naar de uitkomsten van de ‘Zero Moment of Truth’ (ZMOT, 2011) en het in 2016 gepresenteerde onderzoek ‘The car Buying Process: one consumer’s 900+ Digital Interactions’, waarin de weg wordt beschreven van de online autokoper. Bij deze onderzoeken valt één ding op: Google spreekt alleen over eigen producten, diensten en services. Er lijkt naast zijn eigen ecosysteem niets anders te bestaan. De klant komt bij de dealer- en importeurswebsites via Google Adwords of het displaynetwerk van Google, video’s kijken doet hij alleen op Google-dochter Youtube en foto’s bekijken ook. Andere online media als autoportals en sociale, lijken er niet toe te doen.

Deze voorstelling van Google klopt niet. Ik heb in alle presentaties die ik van het bedrijf heb bijgewoond, Google nooit kunnen betrappen op concrete acties om dealers en autobedrijven beter te maken. Het enige advies dat Google geeft, is om meer te adverteren via Adwords. Meer leads nodig? Adverteer meer! De Adwords-specialisten die onafhankelijk zouden moeten zijn, zullen nooit de hand bijten die hen voedt. En ondanks het eigen credo van Google, don’t be evil, zijn ze dit inmiddels wel.

Adword-partners worden nooit meer gecontroleerd.

Onlangs ben ik met de Amerikaanse online deskundige Brian Pasch een onderzoek gestart naar de effectiviteit van Adwords-campagnes. We schrokken ervan hoe slecht Google Analytics wordt gevoed door de Adwords-partners, die zogenaamd gecertificeerd zijn door Google en daarna nooit meer worden gecontroleerd. Er is te weinig inzicht, en als dealer mag je gissen. De 4 belangrijkste conversies: online leads, telefonische leads, chats en SMS/Whatsapp worden niet allemaal als zodanig in Analytics geschoten. Google, Google Adwords en Youtube kunnen perfect passen in je marketingstrategie, maar het laten geloven dat er maar één waarheid is en dat die Google heet, is niets meer of minder dan een sprookje. Sprookjes met daarin een onoverwinnelijke evil eindbaas.

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW