Wereld van de Jong | Consumenten­bedrog

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Importeurs weten allemaal hoe prettig het zakendoen is met autoverhuurmaatschappijen. De korting is nooit hoog genoeg en de terugkoopprijs is altijd veel te laag. En je blijf achter met het gevoel dat je eigenlijk heel blij mag zijn dat je wat auto’s mag leveren. Het liefste zouden de rental companies zich er vanaf maken met een maandelijkse fee. Zodat funding, verzekering en rentelasten allemaal voor rekening van de leverancier zijn. Liefst ook nog ROB-kosten. En als het leveringscontract juridisch niet perfect is dichtgetimmerd, kun je nog een robbertje gaan vechten over de gebruiksschade aan je auto’s. Als commercieel verantwoordelijke bij verschillende importeurs in Europa heb ik de verhuurboeren goed leren kennen. Wellicht denkt u ook wel eens: ‘Dit huftergedrag ga ik aan de kaak stellen.’ Als huurder ben ik me steeds meer gaan ergeren aan het ongegeneerde opdringen van volstrekt overbodige diensten bij het overhandigen van de sleutels. Vandaar dat ik mijn consumenten ongenoegen met u ga delen.  Ik verblijf  regelmatig in Spanje, vooral als het in Nederland grijs en kil is.

Die mooie tv-commercials van verhuurders in Nederland zijn weggegooid geld.

Dat lijkt erg leuk, alleen beginnen deze uitstapjes meestal met een enorme afknapper, bij het ophalen van de huurauto op een Spaanse luchthaven. Ook al is álles via internet tot in de pieldetails ge­regeld – inclusief allrisk, álle aanvullende verzekeringen en afkoop van élk eigen risico. Tóch blijven ze aan de balie additionele verzekeringen en overbodige opties pushen. Schaamteloos en met klinkklare onzin blijven gerenommeerde rental companies, de klant geld uit de zak kloppen. Ouderen en huurders die de stortvloed van woorden in slecht Engels niet goed begrijpen, gaan veelvuldig door de knieën, om maar van het gezeik af te zijn. Deze oplichterij is bij de Nederlandse zuster maatschappijen al jaren bekend, maar hun moedermaatschappijen doen er niets aan. Ook de brancheorganisaties spelen stommetje. Die mooie tv-commercials van autoverhuurmaatschappijen in Nederland zijn weggegooid geld – met dank aan hun Spaanse collega’s.

Wereld van de Jong | Consumenten­bedrog | Automotive Online

Wereld van de Jong | Consumenten­bedrog

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Importeurs weten allemaal hoe prettig het zakendoen is met autoverhuurmaatschappijen. De korting is nooit hoog genoeg en de terugkoopprijs is altijd veel te laag. En je blijf achter met het gevoel dat je eigenlijk heel blij mag zijn dat je wat auto’s mag leveren. Het liefste zouden de rental companies zich er vanaf maken met een maandelijkse fee. Zodat funding, verzekering en rentelasten allemaal voor rekening van de leverancier zijn. Liefst ook nog ROB-kosten. En als het leveringscontract juridisch niet perfect is dichtgetimmerd, kun je nog een robbertje gaan vechten over de gebruiksschade aan je auto’s. Als commercieel verantwoordelijke bij verschillende importeurs in Europa heb ik de verhuurboeren goed leren kennen. Wellicht denkt u ook wel eens: ‘Dit huftergedrag ga ik aan de kaak stellen.’ Als huurder ben ik me steeds meer gaan ergeren aan het ongegeneerde opdringen van volstrekt overbodige diensten bij het overhandigen van de sleutels. Vandaar dat ik mijn consumenten ongenoegen met u ga delen.  Ik verblijf  regelmatig in Spanje, vooral als het in Nederland grijs en kil is.

Die mooie tv-commercials van verhuurders in Nederland zijn weggegooid geld.

Dat lijkt erg leuk, alleen beginnen deze uitstapjes meestal met een enorme afknapper, bij het ophalen van de huurauto op een Spaanse luchthaven. Ook al is álles via internet tot in de pieldetails ge­regeld – inclusief allrisk, álle aanvullende verzekeringen en afkoop van élk eigen risico. Tóch blijven ze aan de balie additionele verzekeringen en overbodige opties pushen. Schaamteloos en met klinkklare onzin blijven gerenommeerde rental companies, de klant geld uit de zak kloppen. Ouderen en huurders die de stortvloed van woorden in slecht Engels niet goed begrijpen, gaan veelvuldig door de knieën, om maar van het gezeik af te zijn. Deze oplichterij is bij de Nederlandse zuster maatschappijen al jaren bekend, maar hun moedermaatschappijen doen er niets aan. Ook de brancheorganisaties spelen stommetje. Die mooie tv-commercials van autoverhuurmaatschappijen in Nederland zijn weggegooid geld – met dank aan hun Spaanse collega’s.