Schoonhovens blik | Carglass zet de markt op scherp

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

`Carmetics wordt ook concurrent van Glasgarage`

Toch is de stap om meerdere redenen opmerkelijk. Allereerst omdat het nieuwbakken zusje van Carglass, Glasgarage, een groot aantal shop-in-shop vestigingen bij autobedrijven en schadeherstellers heeft; zij krijgen er bij het slagen van de pilot in Utrecht een geduchte concurrent bij. Ten tweede is de formule voor cosmetisch herstel – anders dan Carglass communiceert – allesbehalve uniek. Diverse carrosserieschadeketens hebben al iets soortgelijks: Easy2fix van AHG, Quick Repair van ASN en AAS Dagherstel. Daarnaast heeft praktisch elke verfleverancier een kant en klaar oplossing voor het uitvoeren én promoten van cosmetisch herstel. En dat laatste is de crux.

`Carmetics profiteert van de marketingmachine`

Want Carglass heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een meester in consumentencommunicatie. Dat maakt Carmetics tot een geduchte concurrent van de bestaande partijen. Er is veel traffic bij de Carglass-vestigingen, dankzij die meer dan uitstekende marketingmachine van Carglass. Carmetics krijgt wel te maken met een ander soort klant dan Carglass. Waar de Carglass-klant zijn ruitschade kan laten herstellen onder gunstige voorwaarden omdat Carglass vaak deel uitmaakt van het netwerk van de verzekeraar of leasemaatschappij, zal de Carmetics-klant het schadeherstel vaak zelf moeten betalen. Met de steeds hoger wordende eigen risico’s zullen veel cosmetische schaden onder het eigen risico vallen en dan moet de dienst Carmetics, dat (nog) geen deel uitmaakt van een netwerk, echt aan de klant moeten worden verkocht. Dat is toch net even anders dan gratis herstel voor de klant en de rekening naar een derde partij sturen.

`De strijd om cosmetisch herstel is nog niet gestreden`

Met Carmetics op de autoschademarkt en de ketens op de autoglasherstelmarkt is de strijd rondom de grote volumes in ruitherstel en cosmetische herstel nog niet gestreden. En hoewel Carglass zelf zegt het bij cosmetisch herstel te houden – na het slagen van de Carmetics pilot in Utrect is het maar een kleine stap naar een ‘Cartechnics’ voor klein onderhoud te gaan uitvoeren.

Johan Schoonhoven is voormalig directeur van Schadegarant en tegenwoordig dga van Zilverstad Consultancy. Johan@zilverstadconsultancy.nl

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Carglass zet de markt op scherp | Automotive Online

Schoonhovens blik | Carglass zet de markt op scherp

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

`Carmetics wordt ook concurrent van Glasgarage`

Toch is de stap om meerdere redenen opmerkelijk. Allereerst omdat het nieuwbakken zusje van Carglass, Glasgarage, een groot aantal shop-in-shop vestigingen bij autobedrijven en schadeherstellers heeft; zij krijgen er bij het slagen van de pilot in Utrecht een geduchte concurrent bij. Ten tweede is de formule voor cosmetisch herstel – anders dan Carglass communiceert – allesbehalve uniek. Diverse carrosserieschadeketens hebben al iets soortgelijks: Easy2fix van AHG, Quick Repair van ASN en AAS Dagherstel. Daarnaast heeft praktisch elke verfleverancier een kant en klaar oplossing voor het uitvoeren én promoten van cosmetisch herstel. En dat laatste is de crux.

`Carmetics profiteert van de marketingmachine`

Want Carglass heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een meester in consumentencommunicatie. Dat maakt Carmetics tot een geduchte concurrent van de bestaande partijen. Er is veel traffic bij de Carglass-vestigingen, dankzij die meer dan uitstekende marketingmachine van Carglass. Carmetics krijgt wel te maken met een ander soort klant dan Carglass. Waar de Carglass-klant zijn ruitschade kan laten herstellen onder gunstige voorwaarden omdat Carglass vaak deel uitmaakt van het netwerk van de verzekeraar of leasemaatschappij, zal de Carmetics-klant het schadeherstel vaak zelf moeten betalen. Met de steeds hoger wordende eigen risico’s zullen veel cosmetische schaden onder het eigen risico vallen en dan moet de dienst Carmetics, dat (nog) geen deel uitmaakt van een netwerk, echt aan de klant moeten worden verkocht. Dat is toch net even anders dan gratis herstel voor de klant en de rekening naar een derde partij sturen.

`De strijd om cosmetisch herstel is nog niet gestreden`

Met Carmetics op de autoschademarkt en de ketens op de autoglasherstelmarkt is de strijd rondom de grote volumes in ruitherstel en cosmetische herstel nog niet gestreden. En hoewel Carglass zelf zegt het bij cosmetisch herstel te houden – na het slagen van de Carmetics pilot in Utrect is het maar een kleine stap naar een ‘Cartechnics’ voor klein onderhoud te gaan uitvoeren.

Johan Schoonhoven is voormalig directeur van Schadegarant en tegenwoordig dga van Zilverstad Consultancy. Johan@zilverstadconsultancy.nl

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.