Jarig viaBOVAG.nl kent zijn gelijke niet

Brand story • Ván leden, vóór leden. De Funda van de autowereld. Uniek in zijn soort in de mobiliteitsbranche. Een vuist tegen het portal-geweld. Zomaar wat kwalificaties die gebruikt werden bij de start van viaBOVAG.nl, de joint venture van Bovemij en BOVAG. Nu, 5 jaar later, blijkt daar niets mee miszegd.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: BOVAG

In een tijd dat geen autobedrijf meer om online adverteren heen kon, groeide de ontevredenheid over bestaande auto-portals. Hun verdienmodel zat deels in de advertenties rondom de aangeboden auto’s. Die extra advertenties gaan vaak over financieringen en verzekeringen. Zaken die BOVAG-ondernemers zelf liever aan hun klanten verkopen. Maar die raakten ze op deze manier kwijt. Logisch dat ze bij BOVAG de vraag neerlegden om een eigen portal te starten, onder de BOVAG-naam. Omdat de online-consument zekerheid zoekt en viaBOVAG.nl daar een hele goede propositie voor heeft, met alleen maar garantie-voertuigen en andere BOVAG-zekerheden, had viaBOVAG.nl bij aanvang een goede kans van slagen in een aardig volle markt.

Hoge conversie

Na de start bleek de consument die zekerheidspropositie zeer te waarderen, getuige de hogere conversies: met name het aantal keren dat een lead wordt omgezet in een verkoop is relatief hoog. Om BOVAG-leden te helpen bij het waarmaken van die stevige zekerheidsbeloftes, heeft Bovemij recent de garantieverzekeringsmaatschappij Autotrust overgenomen. Via Autotrust kunnen BOVAG-leden zich als aanbieder indekken tegen onvoorziene garantiekosten.

Missie geslaagd

Dit jaar bestaat viaBOVAG.nl alweer vijf jaar. De website is in de afgelopen jaren steeds verder verbeterd en uitgebreid. De keuzehulp kwam erbij, met de online aankoopservice kunnen bezoekers nu ook hun auto verkopen, zoekfuncties werden verbeterd en ook fietsen, motoren, caravans en campers zijn op viaBOVAG.nl te vinden. De naamsbekendheid nam een vlucht. En meer dan de helft van de consumenten die viaBOVAG.nl kent, heeft een voorkeur voor viaBOVAG.nl. Het eigen portal brengt een andere soort klant de showroom binnen, die makkelijker converteert vanwege het warme bad van vertrouwen en zekerheid. Dat komt ook door de vele promotie die is gemaakt op onder andere radio, tv en online. De oorspronkelijke doelstelling om een portal te hebben die BOVAG-leden minder afhankelijk maakt van andere auto-websites, is gelukt. Inmiddels trekt viaBOVAG.nl zo’n anderhalf tot twee miljoen bezoeken per maand.

Toekomst

Ook bij het volgende lustrum zal viaBOVAG.nl nog steeds een portal van en voor leden zijn. Met goede en unieke data en inzichten waarmee BOVAG-leden nog beter online presteren. En met een uniek systeem waarbij ondernemers de keuze hebben tussen een abonnementsmodel en van ‘pay per lead’. Dus ofwel een vast bedrag, ofwel betalen voor een aantoonbaar waardevolle lead. Dat kan viaBOVAG doen omdat BOVAG een ledenclub is, en geen commercieel bedrijf. De noodzaak en de behoefte om deze unieke positie te houden en verder uit te breiden, wordt de komende jaren alleen maar groter, met steeds verder naar de consument oprukkende autofabrikanten, de remarketingactiviteiten van leasemaatschappijen en de opkomst van auto-abonnementen.

Wat zit er nog meer in het vat? Er zal, met de groei van aanbod van en belangstelling voor gebruikte elektrische voertuigen, meer focus komen op die groep voertuigen. Met alles wat daarbij hoort.

Meer lezen over Autoportals

Jarig viaBOVAG.nl kent zijn gelijke niet | Automotive Online

Jarig viaBOVAG.nl kent zijn gelijke niet

Brand story • Ván leden, vóór leden. De Funda van de autowereld. Uniek in zijn soort in de mobiliteitsbranche. Een vuist tegen het portal-geweld. Zomaar wat kwalificaties die gebruikt werden bij de start van viaBOVAG.nl, de joint venture van Bovemij en BOVAG. Nu, 5 jaar later, blijkt daar niets mee miszegd.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: BOVAG

In een tijd dat geen autobedrijf meer om online adverteren heen kon, groeide de ontevredenheid over bestaande auto-portals. Hun verdienmodel zat deels in de advertenties rondom de aangeboden auto’s. Die extra advertenties gaan vaak over financieringen en verzekeringen. Zaken die BOVAG-ondernemers zelf liever aan hun klanten verkopen. Maar die raakten ze op deze manier kwijt. Logisch dat ze bij BOVAG de vraag neerlegden om een eigen portal te starten, onder de BOVAG-naam. Omdat de online-consument zekerheid zoekt en viaBOVAG.nl daar een hele goede propositie voor heeft, met alleen maar garantie-voertuigen en andere BOVAG-zekerheden, had viaBOVAG.nl bij aanvang een goede kans van slagen in een aardig volle markt.

Hoge conversie

Na de start bleek de consument die zekerheidspropositie zeer te waarderen, getuige de hogere conversies: met name het aantal keren dat een lead wordt omgezet in een verkoop is relatief hoog. Om BOVAG-leden te helpen bij het waarmaken van die stevige zekerheidsbeloftes, heeft Bovemij recent de garantieverzekeringsmaatschappij Autotrust overgenomen. Via Autotrust kunnen BOVAG-leden zich als aanbieder indekken tegen onvoorziene garantiekosten.

Missie geslaagd

Dit jaar bestaat viaBOVAG.nl alweer vijf jaar. De website is in de afgelopen jaren steeds verder verbeterd en uitgebreid. De keuzehulp kwam erbij, met de online aankoopservice kunnen bezoekers nu ook hun auto verkopen, zoekfuncties werden verbeterd en ook fietsen, motoren, caravans en campers zijn op viaBOVAG.nl te vinden. De naamsbekendheid nam een vlucht. En meer dan de helft van de consumenten die viaBOVAG.nl kent, heeft een voorkeur voor viaBOVAG.nl. Het eigen portal brengt een andere soort klant de showroom binnen, die makkelijker converteert vanwege het warme bad van vertrouwen en zekerheid. Dat komt ook door de vele promotie die is gemaakt op onder andere radio, tv en online. De oorspronkelijke doelstelling om een portal te hebben die BOVAG-leden minder afhankelijk maakt van andere auto-websites, is gelukt. Inmiddels trekt viaBOVAG.nl zo’n anderhalf tot twee miljoen bezoeken per maand.

Toekomst

Ook bij het volgende lustrum zal viaBOVAG.nl nog steeds een portal van en voor leden zijn. Met goede en unieke data en inzichten waarmee BOVAG-leden nog beter online presteren. En met een uniek systeem waarbij ondernemers de keuze hebben tussen een abonnementsmodel en van ‘pay per lead’. Dus ofwel een vast bedrag, ofwel betalen voor een aantoonbaar waardevolle lead. Dat kan viaBOVAG doen omdat BOVAG een ledenclub is, en geen commercieel bedrijf. De noodzaak en de behoefte om deze unieke positie te houden en verder uit te breiden, wordt de komende jaren alleen maar groter, met steeds verder naar de consument oprukkende autofabrikanten, de remarketingactiviteiten van leasemaatschappijen en de opkomst van auto-abonnementen.

Wat zit er nog meer in het vat? Er zal, met de groei van aanbod van en belangstelling voor gebruikte elektrische voertuigen, meer focus komen op die groep voertuigen. Met alles wat daarbij hoort.

Meer lezen over Autoportals