Altijd compleet overzicht

Autorola introduceert datagestuurde remarketing

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Autorola is al jaren bekend van de online B2B autoveilingen. Daarnaast is er de Europese datatak Indicata, die dagelijks 9 miljoen voertuigen scant. Op basis daarvan geeft het systeem voor dertien landen inzage in relevante markt- en prijsinformatie. Autorola Solutions is de derde business unit van het concern. “Wij zijn gespecialiseerd in softwaretoepassingen en koppelingen voor leasemaatschappijen, grote dealersholdings en oem’s”, vertelt Frans van der Werf, verantwoordelijk voor Autorola Solutions in Nederland. Hij werkte mee aan de ontwikkeling van een uniek nieuw product, dat vooral leasemaatschappijen een flinke productiviteitswinst gaat bieden. De claims: altijd de beste opbrengst bij remarketing, altijd compleet overzicht en beter werk doen met minder mensen. Dat bereikt Autorola niet door een compleet nieuw pakket aan te bieden, maar door een paraplu over de bestaande systemen te leggen. Ordersysteem, klantmanagement en systemen van de transporteur worden gekoppeld en functioneren vervolgens als één systeem. Werkt een leasemaatschappij tot volle tevredenheid met een inspectie-app? Dan wordt ook die geïntegreerd in het systeem. Overtypen van gegevens – tijdrovend en een bron van fouten – is niet meer nodig.

Koppeling aan Indicata

frans vd werf 730x604Voor managers en fleetowners biedt Solutions een nog niet eerder bereikt inzicht, stelt Van der Werf. “Open de laptop en je ziet direct welke auto’s je in de vloot hebt, bij de poetser zijn of te koop staan. Het systeem kan ook de planning verzorgen. Als een auto uit de lease gaat kan deze alvast ingepland worden bij de poetser. Dat houdt het tempo erin; elke dag statijd kost geld.”

Uniek is ook de koppeling met Indicata. Van elke occasion die binnenkomt kan het systeem op basis van duizenden actuele autoprijzen aangeven wat de waarde is en de verwachte statijd. Het is verleden tijd dat verkoopadviseurs hun dagen doorbrengen met het online nazoeken van advertenties. “Door datagedreven remarketing kun met hetzelfde aantal medewerkers aanzienlijk meer werk verzetten”, stelt Van der Werf. “De jarenlange kennis en ervaring van verkopers is nog steeds belangrijk. Maar nu is het met een druk op de knop te koppelen aan data. En heeft je auto een navigatiesysteem of trekhaak? Dan is nog een druk op de knop genoeg om te zien hoe de prijs en het gemiddeld aantal stadagen dan uitpakken.”

Ook internationaal vergelijken is mogelijk. “Soms zit er opeens een model bij dat in landen als Frankrijk en Duitsland 3.000 euro meer kan opbrengen. Ons platform rekent ook meteen de btw en bpm-teruggaaf mee. Als je bij een middelgrote leasemaatschappij van een paar procent van de auto’s ‘ontdekt’ dat ze bij export veel meer opleveren, is de opbrengst als gauw een paar ton per jaar.”

Schaalbaar

Het systeem voor datagedreven remarketing van Autorola is volledig schaalbaar. “We implementeren het nu bij een grote leasemaatschappij, maar het gaat al renderen als je per jaar zo’n 250 auto’s hebt voor remarketing. Dit is de toekomst.”

Autorola introduceert datagestuurde remarketing | Automotive Online
Altijd compleet overzicht

Autorola introduceert datagestuurde remarketing

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Autorola is al jaren bekend van de online B2B autoveilingen. Daarnaast is er de Europese datatak Indicata, die dagelijks 9 miljoen voertuigen scant. Op basis daarvan geeft het systeem voor dertien landen inzage in relevante markt- en prijsinformatie. Autorola Solutions is de derde business unit van het concern. “Wij zijn gespecialiseerd in softwaretoepassingen en koppelingen voor leasemaatschappijen, grote dealersholdings en oem’s”, vertelt Frans van der Werf, verantwoordelijk voor Autorola Solutions in Nederland. Hij werkte mee aan de ontwikkeling van een uniek nieuw product, dat vooral leasemaatschappijen een flinke productiviteitswinst gaat bieden. De claims: altijd de beste opbrengst bij remarketing, altijd compleet overzicht en beter werk doen met minder mensen. Dat bereikt Autorola niet door een compleet nieuw pakket aan te bieden, maar door een paraplu over de bestaande systemen te leggen. Ordersysteem, klantmanagement en systemen van de transporteur worden gekoppeld en functioneren vervolgens als één systeem. Werkt een leasemaatschappij tot volle tevredenheid met een inspectie-app? Dan wordt ook die geïntegreerd in het systeem. Overtypen van gegevens – tijdrovend en een bron van fouten – is niet meer nodig.

Koppeling aan Indicata

frans vd werf 730x604Voor managers en fleetowners biedt Solutions een nog niet eerder bereikt inzicht, stelt Van der Werf. “Open de laptop en je ziet direct welke auto’s je in de vloot hebt, bij de poetser zijn of te koop staan. Het systeem kan ook de planning verzorgen. Als een auto uit de lease gaat kan deze alvast ingepland worden bij de poetser. Dat houdt het tempo erin; elke dag statijd kost geld.”

Uniek is ook de koppeling met Indicata. Van elke occasion die binnenkomt kan het systeem op basis van duizenden actuele autoprijzen aangeven wat de waarde is en de verwachte statijd. Het is verleden tijd dat verkoopadviseurs hun dagen doorbrengen met het online nazoeken van advertenties. “Door datagedreven remarketing kun met hetzelfde aantal medewerkers aanzienlijk meer werk verzetten”, stelt Van der Werf. “De jarenlange kennis en ervaring van verkopers is nog steeds belangrijk. Maar nu is het met een druk op de knop te koppelen aan data. En heeft je auto een navigatiesysteem of trekhaak? Dan is nog een druk op de knop genoeg om te zien hoe de prijs en het gemiddeld aantal stadagen dan uitpakken.”

Ook internationaal vergelijken is mogelijk. “Soms zit er opeens een model bij dat in landen als Frankrijk en Duitsland 3.000 euro meer kan opbrengen. Ons platform rekent ook meteen de btw en bpm-teruggaaf mee. Als je bij een middelgrote leasemaatschappij van een paar procent van de auto’s ‘ontdekt’ dat ze bij export veel meer opleveren, is de opbrengst als gauw een paar ton per jaar.”

Schaalbaar

Het systeem voor datagedreven remarketing van Autorola is volledig schaalbaar. “We implementeren het nu bij een grote leasemaatschappij, maar het gaat al renderen als je per jaar zo’n 250 auto’s hebt voor remarketing. Dit is de toekomst.”