Transitie in de lease vraagt om flexibele modellen

Romy Wielinga Romy Wielinga
(Foto's: Remy Gielings via Unsplash)

We vragen het aan Tim Roelofs, head of sales bij yesqar, en Guido Kersten, head of risk bij dezelfde fintech. Yesqar is een financier voor de automotive branche – en een volle dochter van NIBC Bank – die speciaal is gericht op het flexibel financieren van leasemaatschappijen en de voorraad van autobedrijven.

Coronacrisis

guido kersten head of risk 400x400px“Er is de afgelopen anderhalf jaar nogal wat gebeurd”, opent Guido Kersten met gevoel voor understatement. “De coronacrisis heeft de markt flink op zijn kop gezet. Heel veel mensen gingen thuiswerken, er werden aanzienlijk minder kilometers gereden. Werkgevers gingen zich afvragen: is het nog wel zinnig om iedereen een leaseauto te verstrekken? Er is opeens meer behoefte ontstaan aan andere modellen, die nog in de kinderschoenen stonden. Deelauto’s, shortlease, abonnementen en flexibele contracten, waarbij je een auto bijvoorbeeld langer houdt als er minder kilometers worden gereden. We gaan steeds meer naar prijzing op basis van gebruik.”

Stroomversnelling

tim roelofs head of sales yesqar 400x400pxTim Roelofs vult hem aan: “De leasebranche was al in beweging, maar door de coronacrisis en het thuiswerken is alles in een stroomversnelling geraakt. De vaste reiskostenvergoeding staat onder druk als er niet meer dagelijks naar het werk wordt gependeld. De leaserijders zelf gaan de bijtelling veel zwaarder voelen als ze meer thuiswerken. Misschien is een deelauto dan wel een veel beter alternatief. Of een mobiliteitskaart. Of shortlease. De sector is zich er nu heel bewust van dat er wat moet gebeuren. Dat kun je ontkennen, maar je kunt er ook een kans in zien. Maar het heeft wel enorme consequenties voor de leasemaatschappijen. Als je aandeel shortlease groeit, zul je als leasemaatschappij heel kritisch naar je verdienmodel en je financiering moeten kijken.”

Elektrisch rijden

Er is ook een verschuiving gaande in de auto’s die worden geleased, merken de experts van yesqar. Roelofs: “We zien dat de goedkopere leaseauto’s in het zakelijke segment wegvallen. Die mensen rijden gewoon niet genoeg meer. Private lease kan dan nog een oplossing bieden. En verder gaat het steeds vaker om elektrische auto’s. Nou is een EV ook gewoon een auto, en daar is verder weinig spannends aan. Maar je ziet wel een andere karakteristiek. Een veel groter deel afschrijving en minder onderhoud. Hoewel de banden dan juist weer een grotere kostenpost vormen; er zijn leasemaatschappijen die zich daarop hebben verkeken.”

Kersten ziet hier ook andere contractvormen ontstaan: “Elektrische auto’s dwingen leasemaatschappijen om naar een andere type contractmodel te gaan. Het verdienmodel op auto’s met verbrandingsmotor draait op onderhoud en hoeveel kilometers de auto meegaat. Maar het onderhoud op elektrische auto’s is veel minder geworden, waardoor er op dat onderdeel dus veel minder marge zit. Contracten worden daardoor minder rendabel.”

Een grote toekomstige uitdaging voor de leasebranche wordt deelmobiliteit. “Daar gelden heel andere businessmodellen en die zijn nog lang niet uitgekristalliseerd”, stelt Roelofs. “Het is nog steeds een niche en er wordt ook nog geen cent winst gemaakt. Die hele sector is zich aan het ontwikkelen. We weten niet waar het naartoe gaat, maar volgen het met veel belangstelling.”

Flexibele financiering gevraagd

yesqar transitie leasemaatschappijen 730x625pxMaar als er flexibiliteit in financieringen gevraagd wordt, kunnen de grotere financiers dit vanwege interne beperkingen meestal niet op korte termijn aanbieden, merken de experts van yesqar. “Qua financiering zien we dat sommige banken bij de kleine en middelgrote leasemaatschappijen een terugtrekkende beweging maken. Dat is een groot probleem, want financiering is de lifeline van de leasebranche”, legt Kersten uit. “De financier moet flexibiliteit bieden in looptijd en in kilometers. Leasecontracten van 4 jaar met 35.000 kilometers waren jarenlang favoriet. Daar zijn de traditionele financiers als grootbanken en verzekeringsmaatschappijen helemaal op afgestemd. Maar nu zie je een heel andere behoefte ontstaan. Van de financier vraagt dat lenigheid. Er komt een disruptie van de markt aan. Dat is geen nieuws. Maar wel dat de ontwikkelingen door de coronacrisis in een stroomversnelling zijn gekomen.”

Transitie in de lease vraagt om flexibele modellen | Automotive Online

Transitie in de lease vraagt om flexibele modellen

Romy Wielinga Romy Wielinga
(Foto's: Remy Gielings via Unsplash)

We vragen het aan Tim Roelofs, head of sales bij yesqar, en Guido Kersten, head of risk bij dezelfde fintech. Yesqar is een financier voor de automotive branche – en een volle dochter van NIBC Bank – die speciaal is gericht op het flexibel financieren van leasemaatschappijen en de voorraad van autobedrijven.

Coronacrisis

guido kersten head of risk 400x400px“Er is de afgelopen anderhalf jaar nogal wat gebeurd”, opent Guido Kersten met gevoel voor understatement. “De coronacrisis heeft de markt flink op zijn kop gezet. Heel veel mensen gingen thuiswerken, er werden aanzienlijk minder kilometers gereden. Werkgevers gingen zich afvragen: is het nog wel zinnig om iedereen een leaseauto te verstrekken? Er is opeens meer behoefte ontstaan aan andere modellen, die nog in de kinderschoenen stonden. Deelauto’s, shortlease, abonnementen en flexibele contracten, waarbij je een auto bijvoorbeeld langer houdt als er minder kilometers worden gereden. We gaan steeds meer naar prijzing op basis van gebruik.”

Stroomversnelling

tim roelofs head of sales yesqar 400x400pxTim Roelofs vult hem aan: “De leasebranche was al in beweging, maar door de coronacrisis en het thuiswerken is alles in een stroomversnelling geraakt. De vaste reiskostenvergoeding staat onder druk als er niet meer dagelijks naar het werk wordt gependeld. De leaserijders zelf gaan de bijtelling veel zwaarder voelen als ze meer thuiswerken. Misschien is een deelauto dan wel een veel beter alternatief. Of een mobiliteitskaart. Of shortlease. De sector is zich er nu heel bewust van dat er wat moet gebeuren. Dat kun je ontkennen, maar je kunt er ook een kans in zien. Maar het heeft wel enorme consequenties voor de leasemaatschappijen. Als je aandeel shortlease groeit, zul je als leasemaatschappij heel kritisch naar je verdienmodel en je financiering moeten kijken.”

Elektrisch rijden

Er is ook een verschuiving gaande in de auto’s die worden geleased, merken de experts van yesqar. Roelofs: “We zien dat de goedkopere leaseauto’s in het zakelijke segment wegvallen. Die mensen rijden gewoon niet genoeg meer. Private lease kan dan nog een oplossing bieden. En verder gaat het steeds vaker om elektrische auto’s. Nou is een EV ook gewoon een auto, en daar is verder weinig spannends aan. Maar je ziet wel een andere karakteristiek. Een veel groter deel afschrijving en minder onderhoud. Hoewel de banden dan juist weer een grotere kostenpost vormen; er zijn leasemaatschappijen die zich daarop hebben verkeken.”

Kersten ziet hier ook andere contractvormen ontstaan: “Elektrische auto’s dwingen leasemaatschappijen om naar een andere type contractmodel te gaan. Het verdienmodel op auto’s met verbrandingsmotor draait op onderhoud en hoeveel kilometers de auto meegaat. Maar het onderhoud op elektrische auto’s is veel minder geworden, waardoor er op dat onderdeel dus veel minder marge zit. Contracten worden daardoor minder rendabel.”

Een grote toekomstige uitdaging voor de leasebranche wordt deelmobiliteit. “Daar gelden heel andere businessmodellen en die zijn nog lang niet uitgekristalliseerd”, stelt Roelofs. “Het is nog steeds een niche en er wordt ook nog geen cent winst gemaakt. Die hele sector is zich aan het ontwikkelen. We weten niet waar het naartoe gaat, maar volgen het met veel belangstelling.”

Flexibele financiering gevraagd

yesqar transitie leasemaatschappijen 730x625pxMaar als er flexibiliteit in financieringen gevraagd wordt, kunnen de grotere financiers dit vanwege interne beperkingen meestal niet op korte termijn aanbieden, merken de experts van yesqar. “Qua financiering zien we dat sommige banken bij de kleine en middelgrote leasemaatschappijen een terugtrekkende beweging maken. Dat is een groot probleem, want financiering is de lifeline van de leasebranche”, legt Kersten uit. “De financier moet flexibiliteit bieden in looptijd en in kilometers. Leasecontracten van 4 jaar met 35.000 kilometers waren jarenlang favoriet. Daar zijn de traditionele financiers als grootbanken en verzekeringsmaatschappijen helemaal op afgestemd. Maar nu zie je een heel andere behoefte ontstaan. Van de financier vraagt dat lenigheid. Er komt een disruptie van de markt aan. Dat is geen nieuws. Maar wel dat de ontwikkelingen door de coronacrisis in een stroomversnelling zijn gekomen.”