DCDW Podcast 162: Focussen op de auto en de prijs is het laatste dat je moet doen

Romy Wielinga Romy Wielinga

“Als strategisch marketingadviseur ben ik ook sparringpartner voor bedrijven. Ik help bedrijven met het in kaart brengen van hun verhaal. Waar ben je goed in en wat is jouw waardepropositie? Je moet klanten uitleggen waarom ze bij jou een auto moeten kopen en dat vinden veel bedrijven lastig. Internetcampagnes met bijvoorbeeld Google Adwords zijn duur terwijl het rendement niet altijd duidelijk is. Ik vertegenwoordig het belang van het autobedrijf tegenover hun Adwords-partner.”

Creatief denken

“In de basis hebben autobedrijven op veel punten dezelfde propositie. Het draait om de twee of drie punten waarin je jezelf van de rest onderscheidt. Het focussen op de auto en de prijs is het allerlaatste wat je moet doen. Klanten zijn in 2020 bereid om meer te betalen als ze er meer voor krijgen. Zodra een klant binnenkomt, heeft hij de auto al voor 60 procent verkocht. De 40 procent waarmee je de klant overtuigt, heb je zelf in de hand. Slimme marketing betekent creatief denken. In het startjaar heb ik voor mijn eigen bedrijf 300 euro aan marketingkosten uitgegeven. Bijna 50 procent van mijn nieuwe klanten komt naar mij toe via bestaande klanten.”

Doorheen prikken

“Op social media moet je eerst zaaien voordat je kunt oogsten. In het begin investeer je zonder dat er iets terugkomt. Jouw boodschap moet consistent zijn en je moet volhouden. Binnen een autobedrijf spelen verkopers een grote rol op marketinggebied. Online kunnen verkoper zichzelf aan anderen presenteren met hun vakkennis, gevoel voor humor en interessante posts. Door een plat verkoopverhaal prikken klanten meteen heen. Ondernemers kijken soms teveel door een koker naar hun eigen bedrijf. Omdat ik onafhankelijk ben, durf ik daar doorheen te prikken en kritische vragen te stellen. Dat houdt bedrijven scherp op marketinggebied.”

DCDW Podcast 162: Focussen op de auto en de prijs is het laatste dat je moet doen | Automotive Online

DCDW Podcast 162: Focussen op de auto en de prijs is het laatste dat je moet doen

Romy Wielinga Romy Wielinga

“Als strategisch marketingadviseur ben ik ook sparringpartner voor bedrijven. Ik help bedrijven met het in kaart brengen van hun verhaal. Waar ben je goed in en wat is jouw waardepropositie? Je moet klanten uitleggen waarom ze bij jou een auto moeten kopen en dat vinden veel bedrijven lastig. Internetcampagnes met bijvoorbeeld Google Adwords zijn duur terwijl het rendement niet altijd duidelijk is. Ik vertegenwoordig het belang van het autobedrijf tegenover hun Adwords-partner.”

Creatief denken

“In de basis hebben autobedrijven op veel punten dezelfde propositie. Het draait om de twee of drie punten waarin je jezelf van de rest onderscheidt. Het focussen op de auto en de prijs is het allerlaatste wat je moet doen. Klanten zijn in 2020 bereid om meer te betalen als ze er meer voor krijgen. Zodra een klant binnenkomt, heeft hij de auto al voor 60 procent verkocht. De 40 procent waarmee je de klant overtuigt, heb je zelf in de hand. Slimme marketing betekent creatief denken. In het startjaar heb ik voor mijn eigen bedrijf 300 euro aan marketingkosten uitgegeven. Bijna 50 procent van mijn nieuwe klanten komt naar mij toe via bestaande klanten.”

Doorheen prikken

“Op social media moet je eerst zaaien voordat je kunt oogsten. In het begin investeer je zonder dat er iets terugkomt. Jouw boodschap moet consistent zijn en je moet volhouden. Binnen een autobedrijf spelen verkopers een grote rol op marketinggebied. Online kunnen verkoper zichzelf aan anderen presenteren met hun vakkennis, gevoel voor humor en interessante posts. Door een plat verkoopverhaal prikken klanten meteen heen. Ondernemers kijken soms teveel door een koker naar hun eigen bedrijf. Omdat ik onafhankelijk ben, durf ik daar doorheen te prikken en kritische vragen te stellen. Dat houdt bedrijven scherp op marketinggebied.”