Volkswagen Bedrijfswagens Robert Jan van den Berg over winst Belofte v/h Jaar verkiezing:

‘Deze titel past de ID.Buzz perfect’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
De belofte van het jaar. [Beeld: Volkswagen Nederland}

Gefeliciteerd met het winnen van de trofee. Hoe is de prijs ontvangen in Leusden?

“Daar zijn we bij Volkswagen Bedrijfswagens natuurlijk heel erg blij mee. De titel past de ID. Buzz Cargo perfect, want velen zien de auto als een grote belofte voor het komende jaar. Het is een game changer op de markt van elektrische bestelwagens, de eerste in zijn soort die vanaf de grond af als zodanig is ontworpen en ook in één oogopslag is te herkennen. Dus we zijn hier in Leusden heel tevreden, en ik ben heel blij dat de ID. Buzz Cargo ook door experts uit de branche positief wordt ontvangen. Sinds de aankondiging heerst er heel veel positiviteit rondom de ID. Buzz. We merken dat klanten en uiteraard ook onze dealers echt hebben uitgekeken naar deze nieuwe Volkswagen. Ik ben blij dat de ID. Buzz er nu dan eindelijk echt is. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar de voortekenen zijn meer dan veelbelovend!”

Hadden jullie het verwacht?

“Sinds de wereldpremière heeft de ID. Buzz al meerdere prijzen gewonnen, waaronder de International Van of the Year dus de verwachtingen waren hoog gespannen. De ‘Belofte van het Jaar’ is een mooie prijs die past bij de ambitie van Volkswagen Bedrijfswagens om onze klanten te helpen bij de transformatie naar elektrisch rijden. De eerste reacties van de internationale en Nederlandse bedrijfswagenpers zijn zeer lovend. Deze auto heeft alle kenmerken van een echte bedrijfswagen en heeft alle innovaties uit de ID familie.”

Waarom heeft Volkswagen de ID. Buzz genomineerd en niet een ander model?

“Da’s een heel goede vraag. Onze Transporter 6.1 is nog steeds de maatstaf in zijn klasse, en we hebben vorig jaar de nieuwe Multivan met plug-in hybride techniek gelanceerd. En de succesvolle nieuwe Caddy is ook nog vers. We hadden dus keuze genoeg. Maar iedereen heeft het over onze ID. Buzz, de bestelwagen van de toekomst. Voor een prestigieuze verkiezing als deze moet je ook durven kiezen!”

Waarom is de ID. Buzz voor ondernemers een juiste keuze?

“Als je als ondernemer een écht goed bruikbare elektrische bestelwagen met grote actieradius zoekt, is de ID. Buzz echt de beste optie. Hij is van de grond af aan ontworpen als EV, heeft de grootste WLTP actieradius in de markt en profiteert van alle hoogwaardige techniek en veiligheidssystemen uit de ID. reeks. Bovendien heeft de ID. Buzz niet alleen een heel sympathieke uitstraling, hij is in één oogopslag herkenbaar als een duurzame, elektrische bestelwagen. En last but not least: iedereen die de ID. Buzz ziet, krijgt een glimlach op z’n gezicht. Vraag het maar aan mensen die er mee hebben gereden. Dat is toch het ultieme visitekaartje voor een ondernemer?”

De ID. Buzz ziet er met z’n retrolook niet alleen luxe uit, de prijs is er ook naar. Op welke doelgroep richten jullie je in eerste instantie?

“Allereerst: we leveren de ID. Buzz niet alleen in de meest luxe versie met two-tone lak en hele grote wielen. De Cargo versie is goed afgestemd aan het zware leven dat een bestelwagen nu eenmaal heeft. We richten ons in eerste instantie op ondernemers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben en dat met de ID. Buzz willen laten zien. Maar ook belangrijke spelers in logistiek en retail hebben al grote bestellingen geplaatst.”

Een puntje van zorg bij de vakjury is het schadeherstel. De fraaie in de kleur van de auto gespoten bumpers zien er mooi uit maar zijn ze niet duur om te repareren?

“Er was Volkswagen veel aan gelegen om een auto te maken die recht doet aan de belofte die we met de concept car deden, een auto die een duidelijke verwijzing is naar Volkswagen’s oerbus, de door Ben Pon geschetste T1. De bumpers maken een integraal onderdeel uit van het design van de ID. Buzz en daarom hebben we er bij de introductie voor gekozen om die standaard te maken. Maar ik verwacht ook niet dat dit een belangrijk thema wordt, want je moet het wel heel erg bont maken om met een ID. Buzz ergens tegenaan te rijden. Front assist en parkeersensoren zijn standaard, ook aan de voorzijde. De auto is standaard voorzien van heel veel hightech assistentiesystemen van onze ID. familie.”

Komen er daarom ook ‘uitgeklede’ versies met lagere prijzen die je makkelijker een modderige bouwplaats opstuurt?

“Er komen zeker meer uitvoeringen van de ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo en we kijken inderdaad ook naar uitbreiding aan de onderkant van het gamma. Maar we hebben gekozen voor een grote actieradius, en dus een relatief grote accu.”

In hoeverre is de ID. Buzz een vervanger voor de Transporter?

“De ID. Buzz zit qua formaat tussen de Caddy en de Transporter in. We zien het dan ook echt als een uitbreiding van ons productenaanbod. Stap voor stap zal de bedrijfswagenmarkt de komende jaren elektrificeren. Wij verwachten dat dit voornamelijk rondom de grote steden zal plaatsvinden, waarbij het formaat van de ID. Buzz perfect aansluit. Uiteraard wordt er ook al hard gewerkt aan de opvolger van de Transporter 6.1 en deze zal uiteraard ook als e-Transporter op de markt komen.”

Wat kunnen we in de toekomst verwachten van Volkswagen bedrijfswagens qua modelnieuws?

“We hebben met de nieuwe Caddy, de Transporter 6.1, de Crafter en de ID. Buzz een heel modern leveringsprogramma. Na de ID. Buzz volgt binnenkort een gloednieuwe Amarok. Daarnaast heeft Volkswagen reeds meerdere varianten van de ID. Buzz aangekondigd, waaronder een verlengde versie en een ID. Buzz California. En er wordt hard gewerkt aan een nieuwe Transporter waarmee het elektrisch aanbod van Volkswagen Bedrijfswagens verder zal worden uitgebreid. Maar eerst gaan we eens heel hard aan de weg timmeren met deze ID. Buzz en ons best doen er zoveel mogelijk naar Nederland te halen, want de vraag is enorm!”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Was jarenlang werkzaam als freelancer voor Automobiel Management en kwam in 2019 in dienst bij ProMedia als vaste redacteur. Sinds 2022 schrijft hij onder meer voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Bijt zich nu vast in de dossiers aftermarket en bedrijfsauto's.