Juryrapport Bestelauto van het Jaar | ‘Doorbraak voor EV-besteller’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
De grote winnaar van het bestelauto van het jaar 2022-2023 [Beeld: Fabrikanten]

1. Renault Kangoo E-Tech

MEESTE PUNTEN VOOR FUNCTIONALITEIT

De Kangoo E-Tech scoort de meeste punten op het gebied van functionaliteit en compleetheid van het programma. De auto wordt door de jury gezien als een innovatieve mededinger met een breed modellenprogramma. Een auto die de laadruimte met zijn Open Sesame-concept optimaal benut en nog altijd profiteert van de bpm-vrijstelling. Ook een dubbelcabine is mogelijk in het bescheiden formaat van de bestelauto. De Kangoo E-Tech heeft bovendien een acceptabele actie- radius tot 300 kilometer en een maximaal trekgewicht van 1500 kg, waarmee hij zich positief onderscheidt van de concurrentie. Renault maakt daarnaast met de Refactory-activiteiten indruk op het gebied van duurzaamheid. Voor fleetowners is bovendien belangrijk dat de organisatie van Renault als relatief stabiel wordt beoordeeld. Ook geroemd wordt de aantrekkelijke prijsstelling en het segment waarin de auto ope- reert, waardoor deze voor een grote groep bereikbaar is.

2. Ford E-Transit

RAZEND KNAP

e transit 2022 ammDe E-Transit is voor ondernemers een rijdende elektriciteitscentrale. De bestelauto beschikt namelijk over meerdere 220V- aansluitpunten voor elektrisch gereedschap. Ford heeft hiermee volgens de jury een primeur en toont lef door desondanks acht jaar en 160.000 kilometer garantie te geven op de batterij. “De levensduur van batterijen wordt mede bepaald door het aantal laadcycli. Dat kon je altijd koppelen aan het aantal gereden kilo- meters, maar Ford laat dat principe nu los. Dat zegt iets over de kwaliteit van het batterijpakket. Het is razend knap hoe Ford deze grote bus heeft weten te elektrificeren. Dat doen ze beter dan Mercedes,” merkt de jury op. Het merk scoort daarnaast met zijn service Ford Pro, telematica diensten die de uptime van het wagenpark naar 100 procent moeten brengen. Daar komt bij dat de autofabrikant voor elke chassis variant een elektrische versie kan leveren. “Ze kijken niet alleen naar het volumemodel, zoals Mercedes en Volkswagen doen.”

3. MAN TGE

BIJNA EEN LIEFHEBBERSAUTO

mantge 2022 ammEen opvallende derde plek is voor de dieselbus TGE van MAN, die op basis van de Volkswagen Crafter wordt gebouwd. Die goede score heeft het merk volgens de jury mede te danken aan het truck-DNA van MAN. “De organisatie erachter is gewend om altijd klaar te staan bij calamiteiten. Dat wordt enorm gewaardeerd en maakt dat je eerder een TGE least dan een Crafter,” merkt de jury op. Daar komt bij dat de TGE punten scoort op leaseprijs, kwaliteit dealer/importeur en uitstraling. Door de TGE een ‘dikke’ uitstraling mee te geven richt MAN zich wel nadrukkelijk op een kleinere doel- groep constateert de jury. “Het is bijna een liefhebbersauto.” Tot slot maakt ook de uitrusting indruk. “Qua veiligheidsvoorzieningen en chauffeurscomfort is deze auto een stap verder dan de Crafter.”

KLASSIEKER UITGEROEPEN TOT BELOFTE VAN HET JAAR 2023

De Volkswagen ID.Buzz werd in september verkozen tot International ‘Van of the Year 2023’ op de vakbeurs IAA Transportation in Hannover. De elektrische bestelauto van VW is nu ook uitgeroepen tot Belofte van het Jaar 2023, de prijs die wordt uitgereikt aan een veelbelovende nieuwkomer. De ID.Buzz wint de strijd onder andere van de Ford E-Transit die als tweede eindigde, maar ook wordt gezien als tussenmodel tot de volledig nieuw ontworpen E-Transit Custom beschikbaar is. De jury is duidelijk gecharmeerd van de ID.Buzz. De auto roept met zijn retro-looks veel emotie op, maar is toch ook echt een praktisch gebruiksvoorwerp met een laadruimte van 3,9 kuub, snelladen met 170 kW en een range van ruim 400 kilometer. De jury roept Volkswagen wel met klem op de elektrische besteller snel in meerdere varianten aan te bieden, zodat deze bereikbaarder wordt voor een bredere doelgroep. Het huidige aanbod is te beperkt en vooral de duur om in de gratie te komen bij fleetowners en leasemaatschappijen. Op dit moment is de ID.Buzz dan ook meer een liefhebbersauto. “Het is een auto met potentie maar wel in het high end segment,” concludeert de vakjury. 

4. Volkswagen ID.Buzz

MINI ONDER DE BESTELAUTO’S

id.buzz 2022 ammDe Volkswagen ID.Buzz Cargo is een bestelauto die allereerst emo- tie oproept; hij scoort dan ook de meeste punten van alle mededingers op het gebied van uitstraling. Een ‘marketingcampagne op wielen’ en ‘de Mini onder de bestelauto’s’ waren slechts twee typeringen die uit het jury-overleg naar voren kwamen. Puur zakelijk helpt de importeur-/ dealerorganisatie Volkswagen als vanouds aan een hoge note- ring en ook de goede actieradius van ruim 400 kilometer (volgens Volkswagen) wordt genoemd als pluspunt, evenals zaken als pas- loos laden. Minder enthousiast is de jury over het laadvermogen van 650 kg en het maximale aanhangergewicht van 1.000 kg.

Ook de hoge prijs van de ID.Buzz (vanaf 46.200 euro), wat zich vertaalt in hoge leasetarieven, speelt de ID.Buzz parten. Tot slot is het leveringsprogramma op dit moment nog beperkt tot één batterijpakket en één lengte. Een ander punt van zorg is het schadeherstel. “Heel mooi die in de carrosseriekleur gespoten bumpers, maar slecht nieuws voor de schadelast,” vreest een van de fleetowners in de jury. “Als de ID.Buzz ook in een kale uitvoering wordt geleverd met een lagere prijs zou hij een stuk aantrekkelijker worden.” Dit wordt vanuit de jury bevestigd: er komen uitgeklede versies met een kleiner accupakket en zwarte kunststof bumpers.

GELE KAART VOOR IMPORTEURSORGANISATIE STELLANTIS

Opvallend in de verkiezing dit jaar is de matige score van de vier Stellantis-merken: Opel, Peugeot, Fiat en Citroën. Waar de Peugeot e-Expert vorig jaar nog als derde eindigde, en we in de top 10 van vorig jaar ook de Opel Vivaro-e en de Citroën e-Jumpy terug vonden, zakt Stellantis dit jaar flink terug. De Citroën e-Berlingo presteert met een elfde plek het beste waarna de rest van de lijst met 23 genomineerde auto’s vrijwel geheel bestaat uit Stellantis-auto’s. De kwaliteit van de importeurs- en dealerorganisatie wordt als belangrijkste oorzaak aangewezen. Dat zien we dan ook sterk terug in de totaaluitslag, waar Stellantis op dat vlak de slechtste cijfers scoort. “Het toont maar weer eens aan dat alleen een goede auto niet voldoende is, het gaat om het totaalpakket van een goed, betaalbaar product en een betrouwbare, stabiele importeursorganisatie. We constateren dat die organisatie nu ontbreekt bij Stellantis in Nederland. Dat is spijtig, want als we alleen kijken naar het EV-aanbod lopen ze voorop,” aldus de jury. Die vindt in het algemeen dat de voorgenomen agentuur- modellen, die niet alleen bij Stellantis, maar ook bij andere merken zijn aangekondigd of al deels doorgevoerd, veel onzekerheid veroorzaken. Ook, of juist, bij de zakelijke klanten.

5. Mercedes-Benz Sprinter

BETERE SCORE DAN DE EVITO

mb sprinter 2022 ammNet als vorig jaar haalt Mercedes- Benz weer de hoogste score op het gebied van kwaliteit importeur/ dealer. Op alle andere gebieden scoort de Sprinter rond gemiddeld, zelfs op het gebied van de kosten, waar het tot nu toe altijd mis ging met de Sprinter. De Sprinter met dieselmotor haalt overigens een betere totaalscore dan de eVito, die ook in de lijst van genomineerde bestelauto’s is opgenomen, maar het nu aflegt als het gaat om de leaseprijs.

DE TOP 10 BESTELAUTO VAN HET JAAR 2023

Dit is de top 10 van alle bestelauto’s die genomineerd zijn voor de titel Bestelauto van het Jaar 2023.

• Renault Kangoo E-Tech

• FordE-Transit

• MAN TGE

• Volkswagen ID.Buzz

• Mercedes-BenzSprinter

• Mercedes-Benz Citan

• Mercedes-Benz Vito

• Toyota ProaceCit yElectric

• Toyota Proace Electric

• Ford Connect

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Juryrapport Bestelauto van het Jaar | ‘Doorbraak voor EV-besteller’ | Automotive Online

Juryrapport Bestelauto van het Jaar | ‘Doorbraak voor EV-besteller’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
De grote winnaar van het bestelauto van het jaar 2022-2023 [Beeld: Fabrikanten]

1. Renault Kangoo E-Tech

MEESTE PUNTEN VOOR FUNCTIONALITEIT

De Kangoo E-Tech scoort de meeste punten op het gebied van functionaliteit en compleetheid van het programma. De auto wordt door de jury gezien als een innovatieve mededinger met een breed modellenprogramma. Een auto die de laadruimte met zijn Open Sesame-concept optimaal benut en nog altijd profiteert van de bpm-vrijstelling. Ook een dubbelcabine is mogelijk in het bescheiden formaat van de bestelauto. De Kangoo E-Tech heeft bovendien een acceptabele actie- radius tot 300 kilometer en een maximaal trekgewicht van 1500 kg, waarmee hij zich positief onderscheidt van de concurrentie. Renault maakt daarnaast met de Refactory-activiteiten indruk op het gebied van duurzaamheid. Voor fleetowners is bovendien belangrijk dat de organisatie van Renault als relatief stabiel wordt beoordeeld. Ook geroemd wordt de aantrekkelijke prijsstelling en het segment waarin de auto ope- reert, waardoor deze voor een grote groep bereikbaar is.

2. Ford E-Transit

RAZEND KNAP

e transit 2022 ammDe E-Transit is voor ondernemers een rijdende elektriciteitscentrale. De bestelauto beschikt namelijk over meerdere 220V- aansluitpunten voor elektrisch gereedschap. Ford heeft hiermee volgens de jury een primeur en toont lef door desondanks acht jaar en 160.000 kilometer garantie te geven op de batterij. “De levensduur van batterijen wordt mede bepaald door het aantal laadcycli. Dat kon je altijd koppelen aan het aantal gereden kilo- meters, maar Ford laat dat principe nu los. Dat zegt iets over de kwaliteit van het batterijpakket. Het is razend knap hoe Ford deze grote bus heeft weten te elektrificeren. Dat doen ze beter dan Mercedes,” merkt de jury op. Het merk scoort daarnaast met zijn service Ford Pro, telematica diensten die de uptime van het wagenpark naar 100 procent moeten brengen. Daar komt bij dat de autofabrikant voor elke chassis variant een elektrische versie kan leveren. “Ze kijken niet alleen naar het volumemodel, zoals Mercedes en Volkswagen doen.”

3. MAN TGE

BIJNA EEN LIEFHEBBERSAUTO

mantge 2022 ammEen opvallende derde plek is voor de dieselbus TGE van MAN, die op basis van de Volkswagen Crafter wordt gebouwd. Die goede score heeft het merk volgens de jury mede te danken aan het truck-DNA van MAN. “De organisatie erachter is gewend om altijd klaar te staan bij calamiteiten. Dat wordt enorm gewaardeerd en maakt dat je eerder een TGE least dan een Crafter,” merkt de jury op. Daar komt bij dat de TGE punten scoort op leaseprijs, kwaliteit dealer/importeur en uitstraling. Door de TGE een ‘dikke’ uitstraling mee te geven richt MAN zich wel nadrukkelijk op een kleinere doel- groep constateert de jury. “Het is bijna een liefhebbersauto.” Tot slot maakt ook de uitrusting indruk. “Qua veiligheidsvoorzieningen en chauffeurscomfort is deze auto een stap verder dan de Crafter.”

KLASSIEKER UITGEROEPEN TOT BELOFTE VAN HET JAAR 2023

De Volkswagen ID.Buzz werd in september verkozen tot International ‘Van of the Year 2023’ op de vakbeurs IAA Transportation in Hannover. De elektrische bestelauto van VW is nu ook uitgeroepen tot Belofte van het Jaar 2023, de prijs die wordt uitgereikt aan een veelbelovende nieuwkomer. De ID.Buzz wint de strijd onder andere van de Ford E-Transit die als tweede eindigde, maar ook wordt gezien als tussenmodel tot de volledig nieuw ontworpen E-Transit Custom beschikbaar is. De jury is duidelijk gecharmeerd van de ID.Buzz. De auto roept met zijn retro-looks veel emotie op, maar is toch ook echt een praktisch gebruiksvoorwerp met een laadruimte van 3,9 kuub, snelladen met 170 kW en een range van ruim 400 kilometer. De jury roept Volkswagen wel met klem op de elektrische besteller snel in meerdere varianten aan te bieden, zodat deze bereikbaarder wordt voor een bredere doelgroep. Het huidige aanbod is te beperkt en vooral de duur om in de gratie te komen bij fleetowners en leasemaatschappijen. Op dit moment is de ID.Buzz dan ook meer een liefhebbersauto. “Het is een auto met potentie maar wel in het high end segment,” concludeert de vakjury. 

4. Volkswagen ID.Buzz

MINI ONDER DE BESTELAUTO’S

id.buzz 2022 ammDe Volkswagen ID.Buzz Cargo is een bestelauto die allereerst emo- tie oproept; hij scoort dan ook de meeste punten van alle mededingers op het gebied van uitstraling. Een ‘marketingcampagne op wielen’ en ‘de Mini onder de bestelauto’s’ waren slechts twee typeringen die uit het jury-overleg naar voren kwamen. Puur zakelijk helpt de importeur-/ dealerorganisatie Volkswagen als vanouds aan een hoge note- ring en ook de goede actieradius van ruim 400 kilometer (volgens Volkswagen) wordt genoemd als pluspunt, evenals zaken als pas- loos laden. Minder enthousiast is de jury over het laadvermogen van 650 kg en het maximale aanhangergewicht van 1.000 kg.

Ook de hoge prijs van de ID.Buzz (vanaf 46.200 euro), wat zich vertaalt in hoge leasetarieven, speelt de ID.Buzz parten. Tot slot is het leveringsprogramma op dit moment nog beperkt tot één batterijpakket en één lengte. Een ander punt van zorg is het schadeherstel. “Heel mooi die in de carrosseriekleur gespoten bumpers, maar slecht nieuws voor de schadelast,” vreest een van de fleetowners in de jury. “Als de ID.Buzz ook in een kale uitvoering wordt geleverd met een lagere prijs zou hij een stuk aantrekkelijker worden.” Dit wordt vanuit de jury bevestigd: er komen uitgeklede versies met een kleiner accupakket en zwarte kunststof bumpers.

GELE KAART VOOR IMPORTEURSORGANISATIE STELLANTIS

Opvallend in de verkiezing dit jaar is de matige score van de vier Stellantis-merken: Opel, Peugeot, Fiat en Citroën. Waar de Peugeot e-Expert vorig jaar nog als derde eindigde, en we in de top 10 van vorig jaar ook de Opel Vivaro-e en de Citroën e-Jumpy terug vonden, zakt Stellantis dit jaar flink terug. De Citroën e-Berlingo presteert met een elfde plek het beste waarna de rest van de lijst met 23 genomineerde auto’s vrijwel geheel bestaat uit Stellantis-auto’s. De kwaliteit van de importeurs- en dealerorganisatie wordt als belangrijkste oorzaak aangewezen. Dat zien we dan ook sterk terug in de totaaluitslag, waar Stellantis op dat vlak de slechtste cijfers scoort. “Het toont maar weer eens aan dat alleen een goede auto niet voldoende is, het gaat om het totaalpakket van een goed, betaalbaar product en een betrouwbare, stabiele importeursorganisatie. We constateren dat die organisatie nu ontbreekt bij Stellantis in Nederland. Dat is spijtig, want als we alleen kijken naar het EV-aanbod lopen ze voorop,” aldus de jury. Die vindt in het algemeen dat de voorgenomen agentuur- modellen, die niet alleen bij Stellantis, maar ook bij andere merken zijn aangekondigd of al deels doorgevoerd, veel onzekerheid veroorzaken. Ook, of juist, bij de zakelijke klanten.

5. Mercedes-Benz Sprinter

BETERE SCORE DAN DE EVITO

mb sprinter 2022 ammNet als vorig jaar haalt Mercedes- Benz weer de hoogste score op het gebied van kwaliteit importeur/ dealer. Op alle andere gebieden scoort de Sprinter rond gemiddeld, zelfs op het gebied van de kosten, waar het tot nu toe altijd mis ging met de Sprinter. De Sprinter met dieselmotor haalt overigens een betere totaalscore dan de eVito, die ook in de lijst van genomineerde bestelauto’s is opgenomen, maar het nu aflegt als het gaat om de leaseprijs.

DE TOP 10 BESTELAUTO VAN HET JAAR 2023

Dit is de top 10 van alle bestelauto’s die genomineerd zijn voor de titel Bestelauto van het Jaar 2023.

• Renault Kangoo E-Tech

• FordE-Transit

• MAN TGE

• Volkswagen ID.Buzz

• Mercedes-BenzSprinter

• Mercedes-Benz Citan

• Mercedes-Benz Vito

• Toyota ProaceCit yElectric

• Toyota Proace Electric

• Ford Connect

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.