Sixt+ toont achilleshiel mobiliteitsconcepten

Thema marketing | Grote prijs, kleine letters bij Sixt+

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

In de autobranche draait de discussie steeds vaker om het flexibel kunnen aanbieden van mobiliteit. Sixt vult nu de periode tussen autohuur en autolease in met Sixt+, waarmee mensen per maand een auto kunnen huren. Wat dan vooral opvalt: hoe duur flexibele automobiliteit is. De aanbiedingen op de website zijn scherp: zo kost een Peugeot 208 – of vergelijkbaar model – via Sixt+ 448,99 per maand. Inclusief btw, mrb, WA-verzekering en schade-en diefstaldekking. Maar exclusief pechhulp onderweg, banden- en ruitendekking en met slechts 500 kilometers vrij (daarbovenop geldt een tarief van 36 ct/km), en een eigen risico van 2.000 euro. Daar komen ook 199 euro aan eenmalige vaste kosten bovenop; die worden terugbetaald als men kiest voor een huurperiode van 6 maanden.

Zou je het pakket aankleden zoals een operational leasepakket (dus met een lager eigen risico, ruiten- en bandendekking, pech op de weg en meer vrije kilometers) dan komt de maandprijs uit op zo’n 640 euro (exclusief de eenmalige kosten van 199 euro). 

sixt allinclusive peugeot 208

sixt basis peugeot 208

In een vergelijking met het huren van een auto voor 30 dagen is het tarief gunstig; een vergelijkbare auto huren bij de ANWB, dan wel ‘all inclusive’, kost bijvoorbeeld 952,38 euro. Henk van den Helder, directeur van Hertz Benelux (dat de ANWB verhuur faciliteert), heeft daar wel een verklaring voor. “Je kunt de propositie van verhuur niet vergelijken met een product dat wordt ingezet vanaf een maand. Een auto huren voor langer dan een paar weken is kostentechnisch niet interessant: niet voor de huurder maar zeker niet voor de verhuurder. Ga maar na: een auto verhuren kan voor niet minder dan tussen de 40 en 80 euro per dag. Er zijn tijden geweest dat we ze in de maandhuur hadden voor 400 euro. Dat kan dus niet uit, voor niemand.”

Boete

Het is dus de vraag in hoeverre flexibele automobiliteit tussen 1 en 12 maanden kostentechnisch interessant is voor een consument. Mariska van Delft, marketingmanager bij Sixt, beaamt dat aan de flexibiliteit voor een dergelijke periode “een prijskaartje hangt”. In hoeverre Sixt+ een premium prijs hanteert is moeilijk te zeggen, wel blijkt uit een rondgang op internet dat je bij bijvoorbeeld Supershortlease een auto voor een maand kunt leasen voor 600 euro (833 km/mnd, 350 euro eigen risico, en 12 cent per meerkilometer).

Ik vind eigenlijk dat je dit niet kunt maken, zo een product aanbieden

Martijn Versteegen

Private lease start meestal vanaf 12 maanden; dan kost een vergelijkbare auto bij bijvoorbeeld Justlease (eigen risico van 300 euro, 1.000 km/maand) 530 euro per maand; bij een looptijd van 12 maanden, daarna is het contract maandelijks opzegbaar. Uit een vergelijking van andere private lease-aanbieders blijkt dat deze basiskosten (andere voorwaarden, zoals ‘boete’ bij overschrijding van het aantal kilometers buiten beschouwing latend) rond de 300-400 euro per maand zitten, vanaf een looptijd van 24 maanden.

Los van de vraag of de geadverteerde kale prijs van Sixt realistisch is, verklaart de prijsstelling wel waarom het gat tussen autohuur – normaliter tussen 1 dag en 3 weken – en leasing (vanaf 12 maanden) nog niet was gedicht. Over de eerste periode zijn de autokosten het hoogst en de schadelast is bij verhuur hoger dan het branchegemiddelde. En toch gelooft Sixt heilig in de propositie, vertelt marketingmanager Mariska van Delft. “Wij willen alle vormen van automobiliteit kunnen bieden, voor elke periode. Maar wel tegen lage vaste kosten. Het is aan mensen zelf of ze het risico van 2.000 euro te hoog vinden; de kans op schade is heel klein. En hij geldt niet per schadegeval, zoals bij veel leasecontracten het geval is.”

Interesse

Hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in dit product en of dit vooral zakelijke of particuliere klanten zijn, durft Van Delft nog niet te zeggen. “Daarvoor is het product te nieuw. Maar wij hebben de auto’s natuurlijk al in de vloot en kunnen opschalen als dat moet. Voor ons is het een goede manier om de bezettingsgraad van onze vloot zo hoog mogelijk te krijgen. En voor consumenten om ook voor een periode tussen 1 en 12 maanden een auto te huren. Wij verwachten dat de gemiddelde huurperiode tussen de 1 en 6 maanden zal liggen.”

Waarom zou de werkgever een lease auto verstrekken als er drie dagen thuisgewerkt wordt?

Rogier van Ewijk

Rogier van Ewijk, ceo van Terberg Business Lease Group (waar Justlease onder valt), herkent de behoefte aan flexibilisering. “Wij kijken met onze private lease-organisatie Justlease natuurlijk ook continu naar mogelijkheden om zoveel mogelijk in te spelen op de behoefte van consumenten. Maar uit onderzoek en eigen ervaring blijkt dat, als particulieren zelf de auto moeten betalen, de animo voor private lease boven de 350 euro per maand al drastisch lager ligt. Dat is ook een flink bedrag, die 350 euro; niet voor niets zien we het aandeel occasionlease in onze vloot stijgen, die zit nu op 40 procent. Bij mensen die een mobiliteitsbudget krijgen ligt dit anders; we zien wel steeds meer grote bedrijven die richting op bewegen. Maar een auto voor een maand huren, dat is gewoon kostbaarder, onder meer vanwege de afschrijvingskosten.”

Erg optimistisch

peugeot 208 testdrive 0919tc 108Ook Renate Hemerik, voorzitter van leasebranchevereniging VNA, bekijkt de propositie van Sixt+ met interesse. “De behoefte aan meer flexibiliteit in mobiliteit herkennen we ook bij onze leden”, zegt Hemerik. “Deze flexibiliteit brengt echter wel kosten met zich mee, maar die moeten wel redelijk en transparant zijn. Ik vind dat in het geval van Sixt+ twijfelachtig. De consument en de huursector zijn daar niet mee gediend. Een goede leaseovereenkomst, in het bijzonder voor privatelease, moet voldoen aan een hoge standaard wat de voorwaarden betreft; het Keurmerk Private Lease borgt dat. Een dergelijke standaard zien wij nog niet terug in dit soort huuraanbiedingen. Met name de hoge extra en onvermijdbare kosten die de aangeboden instapprijs wel erg optimistisch maken, passen niet in een duurrelatie met een consument”, vindt Hemerik.

Van den Helder, naast Hertz Benelux-directeur ook voorzitter van branchevereniging Bovag Verhuur, waagt zich niet aan een uitspraak over de manier waarop Sixt adverteert. “Zo lang er wordt gewerkt volgens de wettelijk geldende regels op het gebied van onder andere prijstransparantie, ga ik niet oordelen over de prijsstelling van concurrenten.”

Beperkt

Het is dus wel de vraag in hoeverre het gat tussen verhuur en leasing kan worden gedicht, vooral kostentechnisch. Dat ziet ook Martijn Versteegen, voormalig marketingdirecteur bij Leaseplan en tegenwoordig dga van een eigen bedrijf in de autobranche. “Flexibiliteit heeft een forse prijs”, concludeert hij. “Aan de VNA-cijfers is overigens wel te zien dat de gemiddelde private leaseprijs omhoog gaat. Maar hoe meer flexibiliteit, hoe hoger de kosten per kilometer. Om de prijs toch scherp te houden is de basisservice bij Sixt wel heel beperkt. Als je kiest voor 500 kilometer en je komt daar boven, dan betaal je maar liefst 36 cent per kilometer extra: ongeveer 4 of 5 keer zoveel als bij een zakelijk leasecontract. De maandprijs is bijna het dubbele, terwijl bij een leasecontract veel meer service is inbegrepen, zoals banden, reparatie, cascoverzekering, vervangend vervoer en een lager eigen risico. Ik vind eigenlijk dat je dit niet kunt maken, zo een product aanbieden. Leasemaatschappijen zijn juist net van die kleine lettertjes af. Het zou Sixt sieren als het met de prijs zou adverteren van een marktconforme service, zonder kleine lettertjes.”Lees hier de bijdragen die Versteegen schrijft voor zusterblad Fleet&Mobility.

Bedenkingen

Van Ewijk heeft sowieso zijn bedenkingen bij in hoeverre er behoefte is aan veel flexibiliteit. “Wij zien onzekerheid bij leaserijders dat, vanwege het huidige advies om veel thuis te werken, leasecontracten uiteindelijk niet zullen worden verlengd of verstrekt. Waarom zou de werkgever een lease auto verstrekken als er 3 dagen thuisgewerkt wordt? Maar of dit de markt van flexibilisering in de hand werkt vraag ik mij werkelijk af. Ik denk eerder dat werkgevers op dit moment een flexibele schil willen aanhouden, zoals altijd bij een crisis. Uiteindelijk blijven kortetermijnoplossingen altijd duurder. Vanwege de afschrijving, maar ook vanwege de kosten voor wisselingen en schoonmaak.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Thema marketing | Grote prijs, kleine letters bij Sixt+ | Automotive Online
Sixt+ toont achilleshiel mobiliteitsconcepten

Thema marketing | Grote prijs, kleine letters bij Sixt+

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

In de autobranche draait de discussie steeds vaker om het flexibel kunnen aanbieden van mobiliteit. Sixt vult nu de periode tussen autohuur en autolease in met Sixt+, waarmee mensen per maand een auto kunnen huren. Wat dan vooral opvalt: hoe duur flexibele automobiliteit is. De aanbiedingen op de website zijn scherp: zo kost een Peugeot 208 – of vergelijkbaar model – via Sixt+ 448,99 per maand. Inclusief btw, mrb, WA-verzekering en schade-en diefstaldekking. Maar exclusief pechhulp onderweg, banden- en ruitendekking en met slechts 500 kilometers vrij (daarbovenop geldt een tarief van 36 ct/km), en een eigen risico van 2.000 euro. Daar komen ook 199 euro aan eenmalige vaste kosten bovenop; die worden terugbetaald als men kiest voor een huurperiode van 6 maanden.

Zou je het pakket aankleden zoals een operational leasepakket (dus met een lager eigen risico, ruiten- en bandendekking, pech op de weg en meer vrije kilometers) dan komt de maandprijs uit op zo’n 640 euro (exclusief de eenmalige kosten van 199 euro). 

sixt allinclusive peugeot 208

sixt basis peugeot 208

In een vergelijking met het huren van een auto voor 30 dagen is het tarief gunstig; een vergelijkbare auto huren bij de ANWB, dan wel ‘all inclusive’, kost bijvoorbeeld 952,38 euro. Henk van den Helder, directeur van Hertz Benelux (dat de ANWB verhuur faciliteert), heeft daar wel een verklaring voor. “Je kunt de propositie van verhuur niet vergelijken met een product dat wordt ingezet vanaf een maand. Een auto huren voor langer dan een paar weken is kostentechnisch niet interessant: niet voor de huurder maar zeker niet voor de verhuurder. Ga maar na: een auto verhuren kan voor niet minder dan tussen de 40 en 80 euro per dag. Er zijn tijden geweest dat we ze in de maandhuur hadden voor 400 euro. Dat kan dus niet uit, voor niemand.”

Boete

Het is dus de vraag in hoeverre flexibele automobiliteit tussen 1 en 12 maanden kostentechnisch interessant is voor een consument. Mariska van Delft, marketingmanager bij Sixt, beaamt dat aan de flexibiliteit voor een dergelijke periode “een prijskaartje hangt”. In hoeverre Sixt+ een premium prijs hanteert is moeilijk te zeggen, wel blijkt uit een rondgang op internet dat je bij bijvoorbeeld Supershortlease een auto voor een maand kunt leasen voor 600 euro (833 km/mnd, 350 euro eigen risico, en 12 cent per meerkilometer).

Ik vind eigenlijk dat je dit niet kunt maken, zo een product aanbieden

Martijn Versteegen

Private lease start meestal vanaf 12 maanden; dan kost een vergelijkbare auto bij bijvoorbeeld Justlease (eigen risico van 300 euro, 1.000 km/maand) 530 euro per maand; bij een looptijd van 12 maanden, daarna is het contract maandelijks opzegbaar. Uit een vergelijking van andere private lease-aanbieders blijkt dat deze basiskosten (andere voorwaarden, zoals ‘boete’ bij overschrijding van het aantal kilometers buiten beschouwing latend) rond de 300-400 euro per maand zitten, vanaf een looptijd van 24 maanden.

Los van de vraag of de geadverteerde kale prijs van Sixt realistisch is, verklaart de prijsstelling wel waarom het gat tussen autohuur – normaliter tussen 1 dag en 3 weken – en leasing (vanaf 12 maanden) nog niet was gedicht. Over de eerste periode zijn de autokosten het hoogst en de schadelast is bij verhuur hoger dan het branchegemiddelde. En toch gelooft Sixt heilig in de propositie, vertelt marketingmanager Mariska van Delft. “Wij willen alle vormen van automobiliteit kunnen bieden, voor elke periode. Maar wel tegen lage vaste kosten. Het is aan mensen zelf of ze het risico van 2.000 euro te hoog vinden; de kans op schade is heel klein. En hij geldt niet per schadegeval, zoals bij veel leasecontracten het geval is.”

Interesse

Hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in dit product en of dit vooral zakelijke of particuliere klanten zijn, durft Van Delft nog niet te zeggen. “Daarvoor is het product te nieuw. Maar wij hebben de auto’s natuurlijk al in de vloot en kunnen opschalen als dat moet. Voor ons is het een goede manier om de bezettingsgraad van onze vloot zo hoog mogelijk te krijgen. En voor consumenten om ook voor een periode tussen 1 en 12 maanden een auto te huren. Wij verwachten dat de gemiddelde huurperiode tussen de 1 en 6 maanden zal liggen.”

Waarom zou de werkgever een lease auto verstrekken als er drie dagen thuisgewerkt wordt?

Rogier van Ewijk

Rogier van Ewijk, ceo van Terberg Business Lease Group (waar Justlease onder valt), herkent de behoefte aan flexibilisering. “Wij kijken met onze private lease-organisatie Justlease natuurlijk ook continu naar mogelijkheden om zoveel mogelijk in te spelen op de behoefte van consumenten. Maar uit onderzoek en eigen ervaring blijkt dat, als particulieren zelf de auto moeten betalen, de animo voor private lease boven de 350 euro per maand al drastisch lager ligt. Dat is ook een flink bedrag, die 350 euro; niet voor niets zien we het aandeel occasionlease in onze vloot stijgen, die zit nu op 40 procent. Bij mensen die een mobiliteitsbudget krijgen ligt dit anders; we zien wel steeds meer grote bedrijven die richting op bewegen. Maar een auto voor een maand huren, dat is gewoon kostbaarder, onder meer vanwege de afschrijvingskosten.”

Erg optimistisch

peugeot 208 testdrive 0919tc 108Ook Renate Hemerik, voorzitter van leasebranchevereniging VNA, bekijkt de propositie van Sixt+ met interesse. “De behoefte aan meer flexibiliteit in mobiliteit herkennen we ook bij onze leden”, zegt Hemerik. “Deze flexibiliteit brengt echter wel kosten met zich mee, maar die moeten wel redelijk en transparant zijn. Ik vind dat in het geval van Sixt+ twijfelachtig. De consument en de huursector zijn daar niet mee gediend. Een goede leaseovereenkomst, in het bijzonder voor privatelease, moet voldoen aan een hoge standaard wat de voorwaarden betreft; het Keurmerk Private Lease borgt dat. Een dergelijke standaard zien wij nog niet terug in dit soort huuraanbiedingen. Met name de hoge extra en onvermijdbare kosten die de aangeboden instapprijs wel erg optimistisch maken, passen niet in een duurrelatie met een consument”, vindt Hemerik.

Van den Helder, naast Hertz Benelux-directeur ook voorzitter van branchevereniging Bovag Verhuur, waagt zich niet aan een uitspraak over de manier waarop Sixt adverteert. “Zo lang er wordt gewerkt volgens de wettelijk geldende regels op het gebied van onder andere prijstransparantie, ga ik niet oordelen over de prijsstelling van concurrenten.”

Beperkt

Het is dus wel de vraag in hoeverre het gat tussen verhuur en leasing kan worden gedicht, vooral kostentechnisch. Dat ziet ook Martijn Versteegen, voormalig marketingdirecteur bij Leaseplan en tegenwoordig dga van een eigen bedrijf in de autobranche. “Flexibiliteit heeft een forse prijs”, concludeert hij. “Aan de VNA-cijfers is overigens wel te zien dat de gemiddelde private leaseprijs omhoog gaat. Maar hoe meer flexibiliteit, hoe hoger de kosten per kilometer. Om de prijs toch scherp te houden is de basisservice bij Sixt wel heel beperkt. Als je kiest voor 500 kilometer en je komt daar boven, dan betaal je maar liefst 36 cent per kilometer extra: ongeveer 4 of 5 keer zoveel als bij een zakelijk leasecontract. De maandprijs is bijna het dubbele, terwijl bij een leasecontract veel meer service is inbegrepen, zoals banden, reparatie, cascoverzekering, vervangend vervoer en een lager eigen risico. Ik vind eigenlijk dat je dit niet kunt maken, zo een product aanbieden. Leasemaatschappijen zijn juist net van die kleine lettertjes af. Het zou Sixt sieren als het met de prijs zou adverteren van een marktconforme service, zonder kleine lettertjes.”Lees hier de bijdragen die Versteegen schrijft voor zusterblad Fleet&Mobility.

Bedenkingen

Van Ewijk heeft sowieso zijn bedenkingen bij in hoeverre er behoefte is aan veel flexibiliteit. “Wij zien onzekerheid bij leaserijders dat, vanwege het huidige advies om veel thuis te werken, leasecontracten uiteindelijk niet zullen worden verlengd of verstrekt. Waarom zou de werkgever een lease auto verstrekken als er 3 dagen thuisgewerkt wordt? Maar of dit de markt van flexibilisering in de hand werkt vraag ik mij werkelijk af. Ik denk eerder dat werkgevers op dit moment een flexibele schil willen aanhouden, zoals altijd bij een crisis. Uiteindelijk blijven kortetermijnoplossingen altijd duurder. Vanwege de afschrijving, maar ook vanwege de kosten voor wisselingen en schoonmaak.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.