Binnen de RAI Vereniging zijn zowel voor- als tegenstanders te vinden

De stelling | Is de sloopregeling goed voor de autobranche?

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: RAI vereniging, Fource

Ja

De sloopregeling is een goede maatregel om uit de crisis te komen”, zegt Wijnand de Geus, sectiemanager personenwagens en bestelwagens RAI Vereniging. “Hierbij hoeft het niet per se om nieuwe personenauto’s alleen te gaan. Het vervangen van oude auto’s door minder oude auto’s geeft ook een impuls aan de verkopen door dealerbedrijven. Er zal echter nog meer moeten gebeuren om de autoverkopen uit het dal te halen dat is veroorzaakt door de coronacrisis.”

De sectie van de RAI Vereniging waar De Geus leiding aan geeft, die van auto-importeurs, pleit al geruime tijd voor de herinvoering van de sloopregeling. “Hierbij is het primaire doel milieuwinst. Auto’s gaan in Nederland lange tijd mee, en daardoor blijven mensen er lang in rijden. Dat zie je vooral terug bij oude diesels. Er is daardoor veel milieuwinst te behalen door deze auto’s en bestelwagens te vervangen voor een nieuwe of minder oude diesel met Euro6-motor.”

Maatschappelijke keus

Toch is er ook kritiek op de vorige sloopregeling van 2009, die volgens de Algemene Rekenkamer meer heeft gekost (400 miljoen euro) dan opgebracht (namelijk, gerekend naar milieuwinst, minder dan 100 miljoen euro). “Als je alleen de sloopregeling toepast, dan is het niet de meest efficiënte maatregel”, geeft De Geus toe. “Zo reëel zijn wij ook. Het is echter niet alleen een milieumaatregel, maar het heeft ook een economische kant. De maatschappelijke keus is of je zo groen mogelijk uit de crisis wilt komen. Dan helpt het als bijvoorbeeld de motorrijtuigenbelasting voor vervuilende auto’s omhoog gaat. Op die manier is het voordeliger om een nieuwe diesel aan te schaffen.”

De maatschappelijke keus is of je zo groen mogelijk uit de crisis wilt komen

Dat er vanuit de RAI Aftermarket anders tegen de sloopregeling wordt aangekeken, begrijpt De Geus. “Het is een dilemma waar wij rekening mee houden. Daarom help het al een heleboel als oude personenauto’s vervangen worden door minder oude auto’s. Zo behaal je milieuwinst en blijft de aftermarket voorzien van auto’s voor onderhoud.”

geus wijnand de raivereniging 2010Wijnand de Geus

Sectiemanager personenwagens en bestelwagens RAI Vereniging, is voorstander van de sloopregeling. Deze is volgens hem noodzakelijk om het Nederlandse wagenpark te vergroenen.

Nee

Johan van der Hoeven, voorzitter RAI Aftermarket, snapt dat een deel van de achterban van de RAI Vereniging, namelijk de auto-importeurs, voorstander is van de sloopregeling. “Autofabrikanten en dealerbedrijven zijn natuurlijk gebaat bij de productie en verkoop van zoveel mogelijk nieuwe auto’s, maar de aftermarket verliest met de invoering van de sloopregeling een hoop onderhoud.”

Aan de discussie over de sloopregeling kleven volgens Van der Hoeven twee kanten. “Er is een economische kant, waarbij het voordeel toekomt aan het verkoopkanaal, en er is de factor duurzaamheid. Hierbij laat de aftermarket zien dat het in staat is om het Nederlandse wagenpark, dat het oudste is van West-Europa, lang rijdend te houden. Dat kan ook makkelijk, met een apk-keuring waarbij strenge normen gehanteerd worden voor veiligheid en emissies.”

Mogelijkheden

Bij de bevordering van de duurzame economie ziet hij mogelijkheden voor de aftermarket. “Producten die langer mee gaan hebben wel degelijk ook een milieuvoordeel”, stelt Van der Hoeven. “Het succes van de reparatiesector is een voorbeeld van een branche die zorgt dat producten langer meegaan. Binnen RAI Aftermarket willen we dit belang onder de aandacht brengen. Een zogenaamd oud wagenpark heeft dus ook positieve kanten.”

Daarnaast kan de aftermarket wel degelijk een rol spelen bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. “Vanuit het duurzaamheidsperspectief kan de aftermarket een bijdrage leveren voor het terugdringen van de CO2-uitstoot en grondstoffengebruik. Dus daarom ben ik ook geen voorstander van de sloopregeling. Het produceren van nieuwe auto’s kost immers ook de nodige CO2-en materialen.”

Er is genoeg aanleiding om kritisch te zijn

Met de vorige sloopregeling in het achterhoofd, wordt Van der Hoeven gesteund vanuit wetenschappelijk hoek. “Professor Bert van Wee van de TU Delft stelde hierover (in een uitzending van BNR, red) dat de sloopregeling geen maatregel is die het milieu of de verkeersveiligheid ten goede komt. Hij is alleen ten voordele van autoretail en dan met name de autofabrikanten. Ook vanuit de wetenschap is er dus aanleiding om kritisch te zijn over de positieve effecten van een sloopregeling. Een nieuwe sloopregeling zal dat niet veranderen.”

hoeven.johan.van.der.hoeven bron fourceJohan van der Hoeven 

Voorzitter RAI Aftermarket en directeur van Fource, is tegenstander van de sloopregeling. In zijn ogen verliest de aftermarket hierdoor veel onderhoudsomzet.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

De stelling | Is de sloopregeling goed voor de autobranche? | Automotive Online
Binnen de RAI Vereniging zijn zowel voor- als tegenstanders te vinden

De stelling | Is de sloopregeling goed voor de autobranche?

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: RAI vereniging, Fource

Ja

De sloopregeling is een goede maatregel om uit de crisis te komen”, zegt Wijnand de Geus, sectiemanager personenwagens en bestelwagens RAI Vereniging. “Hierbij hoeft het niet per se om nieuwe personenauto’s alleen te gaan. Het vervangen van oude auto’s door minder oude auto’s geeft ook een impuls aan de verkopen door dealerbedrijven. Er zal echter nog meer moeten gebeuren om de autoverkopen uit het dal te halen dat is veroorzaakt door de coronacrisis.”

De sectie van de RAI Vereniging waar De Geus leiding aan geeft, die van auto-importeurs, pleit al geruime tijd voor de herinvoering van de sloopregeling. “Hierbij is het primaire doel milieuwinst. Auto’s gaan in Nederland lange tijd mee, en daardoor blijven mensen er lang in rijden. Dat zie je vooral terug bij oude diesels. Er is daardoor veel milieuwinst te behalen door deze auto’s en bestelwagens te vervangen voor een nieuwe of minder oude diesel met Euro6-motor.”

Maatschappelijke keus

Toch is er ook kritiek op de vorige sloopregeling van 2009, die volgens de Algemene Rekenkamer meer heeft gekost (400 miljoen euro) dan opgebracht (namelijk, gerekend naar milieuwinst, minder dan 100 miljoen euro). “Als je alleen de sloopregeling toepast, dan is het niet de meest efficiënte maatregel”, geeft De Geus toe. “Zo reëel zijn wij ook. Het is echter niet alleen een milieumaatregel, maar het heeft ook een economische kant. De maatschappelijke keus is of je zo groen mogelijk uit de crisis wilt komen. Dan helpt het als bijvoorbeeld de motorrijtuigenbelasting voor vervuilende auto’s omhoog gaat. Op die manier is het voordeliger om een nieuwe diesel aan te schaffen.”

De maatschappelijke keus is of je zo groen mogelijk uit de crisis wilt komen

Dat er vanuit de RAI Aftermarket anders tegen de sloopregeling wordt aangekeken, begrijpt De Geus. “Het is een dilemma waar wij rekening mee houden. Daarom help het al een heleboel als oude personenauto’s vervangen worden door minder oude auto’s. Zo behaal je milieuwinst en blijft de aftermarket voorzien van auto’s voor onderhoud.”

geus wijnand de raivereniging 2010Wijnand de Geus

Sectiemanager personenwagens en bestelwagens RAI Vereniging, is voorstander van de sloopregeling. Deze is volgens hem noodzakelijk om het Nederlandse wagenpark te vergroenen.

Nee

Johan van der Hoeven, voorzitter RAI Aftermarket, snapt dat een deel van de achterban van de RAI Vereniging, namelijk de auto-importeurs, voorstander is van de sloopregeling. “Autofabrikanten en dealerbedrijven zijn natuurlijk gebaat bij de productie en verkoop van zoveel mogelijk nieuwe auto’s, maar de aftermarket verliest met de invoering van de sloopregeling een hoop onderhoud.”

Aan de discussie over de sloopregeling kleven volgens Van der Hoeven twee kanten. “Er is een economische kant, waarbij het voordeel toekomt aan het verkoopkanaal, en er is de factor duurzaamheid. Hierbij laat de aftermarket zien dat het in staat is om het Nederlandse wagenpark, dat het oudste is van West-Europa, lang rijdend te houden. Dat kan ook makkelijk, met een apk-keuring waarbij strenge normen gehanteerd worden voor veiligheid en emissies.”

Mogelijkheden

Bij de bevordering van de duurzame economie ziet hij mogelijkheden voor de aftermarket. “Producten die langer mee gaan hebben wel degelijk ook een milieuvoordeel”, stelt Van der Hoeven. “Het succes van de reparatiesector is een voorbeeld van een branche die zorgt dat producten langer meegaan. Binnen RAI Aftermarket willen we dit belang onder de aandacht brengen. Een zogenaamd oud wagenpark heeft dus ook positieve kanten.”

Daarnaast kan de aftermarket wel degelijk een rol spelen bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. “Vanuit het duurzaamheidsperspectief kan de aftermarket een bijdrage leveren voor het terugdringen van de CO2-uitstoot en grondstoffengebruik. Dus daarom ben ik ook geen voorstander van de sloopregeling. Het produceren van nieuwe auto’s kost immers ook de nodige CO2-en materialen.”

Er is genoeg aanleiding om kritisch te zijn

Met de vorige sloopregeling in het achterhoofd, wordt Van der Hoeven gesteund vanuit wetenschappelijk hoek. “Professor Bert van Wee van de TU Delft stelde hierover (in een uitzending van BNR, red) dat de sloopregeling geen maatregel is die het milieu of de verkeersveiligheid ten goede komt. Hij is alleen ten voordele van autoretail en dan met name de autofabrikanten. Ook vanuit de wetenschap is er dus aanleiding om kritisch te zijn over de positieve effecten van een sloopregeling. Een nieuwe sloopregeling zal dat niet veranderen.”

hoeven.johan.van.der.hoeven bron fourceJohan van der Hoeven 

Voorzitter RAI Aftermarket en directeur van Fource, is tegenstander van de sloopregeling. In zijn ogen verliest de aftermarket hierdoor veel onderhoudsomzet.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.