Autobranche geeft 2019 een 6,7

Jaar in beeld Eindejaarsenquête | Stapvoets naar een nieuw verdienmodel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De branche geeft 2019 een rapportcijfer niet hoger dan een 6,7. (Foto: Shutterstock)

Ontwikkelingen gaan meestal niet zo snel als voorspeld, maar hun impact blijkt achteraf vaak groter dan vooraf ingeschat. Dat geldt niet in de laatste plaats voor de autobranche. Er wordt veel gesproken over nieuwe businessmodellen die zijn gestoeld op mobiliteit in plaats van alleen de verkoop van de auto, maar in de praktijk wordt hier nog zelden geld mee verdiend. Een goed voorbeeld daarvan zijn de deelautoconcepten, die op dit moment in de regel nog verlieslatend zijn. De elektrificering laat zien dat als ontwikkelingen economisch gezien onnatuurlijk worden versneld, namelijk door inmenging van de overheid, dit op korte termijn vooral negatieve gevolgen heeft: het businessmodel is er nog niet klaar voor.

Als u 2020 op basis van de verwachting een cijfer zou mogen geven, zou dat een 6,8 zijn

Dat is ook de reden dat uw rapportcijfer voor dit jaar niet hoger uitkomt dan een 6,7, zo blijkt uit onze Eindejaarsenquête, waaraan 95 mensen hebben deelgenomen. Dat is een procentpunt lager dan vorig jaar. Volgend jaar wordt het ietsjes beter: als u 2020 op basis van de verwachting een cijfer zou mogen geven, zou dat een 6,8 zijn.

Kopersstaking

De overgang naar de WLTP, het tekort aan goedgeschoold personeel, de dalende marges in een dalende nieuwverkoop en de stikstofcrisis legden een schaduw over dit jaar. Maar we zagen ook zonneschijn: de occasionverkoop liep bijvoorbeeld prima. Maar “meer business voor minder geld” en “de branche is te conservatief” zijn de meest gehoorde opmerkingen.
Volgend jaar wordt er juist een positievere ontwikkeling verwacht van de zaken die nu de marge onder druk zetten: private lease, occasionlease en mobiliteitsmarkten worden als groeimarkten gezien. Wel wordt er gevreesd voor een kopersstaking voor brandstofauto’s. De onzekerheid over de nieuwe bpm-tabel, de stikstofcrisis en de snelheid waarmee de nieuwe business modellen de inkomstenderving van het oude model kunnen opvangen, blijft.

Op landelijk niveau wijt een groot deel van u dit mede aan een slechte autolobby (die heeft volgens 57 procent van de deelnemers gefaald), hoewel een substantieel kleinere groep zegt dat met een onbetrouwbare overheid ook niet te onderhandelen valt.

Impact

Opvallend is ook dat slechts 18 procent van de lezers verwacht dat we in een crisis terechtkomen, tegenover 32 procent die zeggen dat hier geen sprake van is (48 procent is neutraal). En dat terwijl internationaal de seinen toch minimaal op oranje staan: er is overcapaciteit, het ondernemersvertrouwen staat nog altijd op negatief, er worden ontslagen aangekondigd bij toeleveranciers en autofabrikanten. Die wijten de malaise mede aan de snelle elektrificering, die ook volgens 55 procent van u te snel wordt ingezet, vooral omdat er te weinig tijd is de huidige technologie af te schrijven. Aan de andere kant: auto’s die nu op de markt worden gezet gaan nog wel vijftien jaar mee. We hebben dus nog even tijd. En die onderschatte impact? Die kan ook positief uitpakken, bijvoorbeeld in het creëren van nieuwe banen dankzij die nieuwe businessmodellen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Jaar in beeld Eindejaarsenquête | Stapvoets naar een nieuw verdienmodel | Automotive Online
Autobranche geeft 2019 een 6,7

Jaar in beeld Eindejaarsenquête | Stapvoets naar een nieuw verdienmodel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De branche geeft 2019 een rapportcijfer niet hoger dan een 6,7. (Foto: Shutterstock)

Ontwikkelingen gaan meestal niet zo snel als voorspeld, maar hun impact blijkt achteraf vaak groter dan vooraf ingeschat. Dat geldt niet in de laatste plaats voor de autobranche. Er wordt veel gesproken over nieuwe businessmodellen die zijn gestoeld op mobiliteit in plaats van alleen de verkoop van de auto, maar in de praktijk wordt hier nog zelden geld mee verdiend. Een goed voorbeeld daarvan zijn de deelautoconcepten, die op dit moment in de regel nog verlieslatend zijn. De elektrificering laat zien dat als ontwikkelingen economisch gezien onnatuurlijk worden versneld, namelijk door inmenging van de overheid, dit op korte termijn vooral negatieve gevolgen heeft: het businessmodel is er nog niet klaar voor.

Als u 2020 op basis van de verwachting een cijfer zou mogen geven, zou dat een 6,8 zijn

Dat is ook de reden dat uw rapportcijfer voor dit jaar niet hoger uitkomt dan een 6,7, zo blijkt uit onze Eindejaarsenquête, waaraan 95 mensen hebben deelgenomen. Dat is een procentpunt lager dan vorig jaar. Volgend jaar wordt het ietsjes beter: als u 2020 op basis van de verwachting een cijfer zou mogen geven, zou dat een 6,8 zijn.

Kopersstaking

De overgang naar de WLTP, het tekort aan goedgeschoold personeel, de dalende marges in een dalende nieuwverkoop en de stikstofcrisis legden een schaduw over dit jaar. Maar we zagen ook zonneschijn: de occasionverkoop liep bijvoorbeeld prima. Maar “meer business voor minder geld” en “de branche is te conservatief” zijn de meest gehoorde opmerkingen.
Volgend jaar wordt er juist een positievere ontwikkeling verwacht van de zaken die nu de marge onder druk zetten: private lease, occasionlease en mobiliteitsmarkten worden als groeimarkten gezien. Wel wordt er gevreesd voor een kopersstaking voor brandstofauto’s. De onzekerheid over de nieuwe bpm-tabel, de stikstofcrisis en de snelheid waarmee de nieuwe business modellen de inkomstenderving van het oude model kunnen opvangen, blijft.

Op landelijk niveau wijt een groot deel van u dit mede aan een slechte autolobby (die heeft volgens 57 procent van de deelnemers gefaald), hoewel een substantieel kleinere groep zegt dat met een onbetrouwbare overheid ook niet te onderhandelen valt.

Impact

Opvallend is ook dat slechts 18 procent van de lezers verwacht dat we in een crisis terechtkomen, tegenover 32 procent die zeggen dat hier geen sprake van is (48 procent is neutraal). En dat terwijl internationaal de seinen toch minimaal op oranje staan: er is overcapaciteit, het ondernemersvertrouwen staat nog altijd op negatief, er worden ontslagen aangekondigd bij toeleveranciers en autofabrikanten. Die wijten de malaise mede aan de snelle elektrificering, die ook volgens 55 procent van u te snel wordt ingezet, vooral omdat er te weinig tijd is de huidige technologie af te schrijven. Aan de andere kant: auto’s die nu op de markt worden gezet gaan nog wel vijftien jaar mee. We hebben dus nog even tijd. En die onderschatte impact? Die kan ook positief uitpakken, bijvoorbeeld in het creëren van nieuwe banen dankzij die nieuwe businessmodellen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.